Waardes op hol

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Waardes op hol

Bericht door Aafgos »

Ben weer terug van een tijdje weggeweest.
Ik heb vroeger schildklierkanker gehad,deze is verwijderd en ik slik sinds 84 thyrax later euthyrox.
In januari van dit jaar ben ik opgenomen in het ziekenhuis met covid19,vrij ernstig maar overleefd,daar ontdekte de artsen dat ok een oversuppletie heb van mijn schildklier
Ik slikte destijds 175 mcr euthyrox en ben verlaagd na 150 mcg euthyrox.
Na 6 weken prikken was mijn TSH van 0,1 naar 0,04 gegaan,huisarts zei over 6 weken nogmaals prikken.Nu was mijn TSH 0,08
Dus dit is heel raar,komt dit nu door de overgang(59 jaar)of door de covid19??
Wie weet raad,slik nu even het weekend 75 mcg euthyrox om tot rust te komen(ik heb geen hypergevoel),en maandag belt de huisarts.
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Waardes op hol

Bericht door Aafgos »

Mijn ft4 was yrouwend 16.1
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Waardes op hol

Bericht door Bella »

Beste Aafgos,

Denk dat het lage TSH komt door de BEHANDELING van Covid. Daarbij worden vaak corticosteroïden ingezet, soms in hoge doses en die onderdrukken het TSH. Dat kan nog lang naijlen.

Je FT4 is niet verontrustend hoog, dus het idee van teveel suppletie lijkt niet te kloppen: TSH en FT4 moeten in samenhang bekeken worden. En soms, bij een onderdrukt TSH door een andere oorzaak (medicatie bv) moet je ‘sturen’ op alleen de FT4-waarde. Heb je ook eerdere TSH/FT4-metingen? Misschien kan Kiek daar een patroon (setpoint) in ontdekken of de FT4 die bij jou past.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes op hol

Bericht door Kiek »

Welkom terug!
Om een set point te vinden heb ik meer variatie in de waarden nodig.
De waarden van de laatste 2 jaar lijken daarvoor het meest geschikt.
Want meestal hetzelfde lab, met dezelfde meetmachines.
Waarom hou je je TSH na 45 jaar nog zo laag?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Waardes op hol

Bericht door Aafgos »

Hoi Kiek
Mijn huisarts zei er soms wat over mijn hele lage TSH waarde,dus om de paar jaar steeds een beetje verlaagd met de euthyrox,maar ik word er heel duf van,slaap als de beste en ik kom aan.
Ben van 200 mgr naar de 175 en daarna naar de 150,de microgrammen dalen maar de tsh waarde wordt niet wat hoger.
En de vorige keer kon de setpoint niet worden gemaakt omdat er weinig variatie inzit.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes op hol

Bericht door Kiek »

Gelukkig gaan je waarden al richting normaal.
Want 45 jaar met hyperachtige waarden doet meer kwaad dan goed.
Het is niet gezond om chronisch met subhyperwaarden te moeten leven.

Dat is de reden dat in dit laatste decennium de wet van de onderdrukte TSH's na schildklierkanker zeer verlicht is, en nu nog maar tijdelijk geldt voor de meeste mensen.
Helaas moet een enkeling wel met gehyper leren leven.

Je lichaam zal zich aanpassen aan een nieuw evenwicht.
Het voelt in het begin vast raar aan.
Hyperen doet ook hongeren.
Dat verdwijnt.

Als je eenmaal rond de juiste waarden ingesteld bent, dan voel je je een stuk relaxter!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aafgos
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:46

Re: Waardes op hol

Bericht door Aafgos »

De huisarts belde en zij heeft overlegd met de endocrinoloog. De euthyrox kon nog een snufje omlaag door die hele lage tsh waarde,ga nu naar de 137 mcg,omdat ze bang is dat de ft4 nog lager wordt als ik nog minder ga slikken.
Met 60 jaar een dexascan i vm kans op osteoporose ,ik slik al elke dag vit D dus hoop ik is de schade beperkt.
Wat een ingewikkeld niet hebbende orgaan.
Ik hoop dat ik niet te moe wordt,ben altijd bezig en dat wil ik wel zo houden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes op hol

Bericht door Kiek »

Dat is een mooi startdoel, om je TSH's in het normale gebied te krijgen, Aafgos!
Ik heb ook lange tijd met lage TSH's rondgebanjerd.
Toen ik meer las over schildklierhormonen, begreep ik dat dat ongezond is voor hart en botten.
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie