Mag ik jullie om advies vragen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Juud1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2021, 18:53

Mag ik jullie om advies vragen?

Bericht door Juud1 »

Beste allemaal

Ik ben helemaal nieuw hier en ik heb wat advies nodig.

Ik heb al heel wat jaren ernstige vermoeidheidsklachten en duizeligheid.
Ik moet binnenkort naar de Maag Lever Darm arts ivm buikklachten.
Er is al bloed geprikt en dit kan ik online al inzien.
Ik wil graag goed voorbereid naar 't ziekenhuis.

Mijn TSH is 4.5. In dit ziekenhuis zijn de referentie waarden 0.4- 4.8. Ik val er dus net binnen.
Wel lees ik hier dat het meestal 0.4- 4.0 is.

Nu is mijn vraag, kan het zijn met deze waarde dat de schildklier niet optimaal functioneert en kan ik vragen om verder onderzoek. Ze hebben geen T4 gecheckt.

De afspraak met de arts moet dus nog plaatsvinden maar ik weet zelf zo weinig over schildklier waarde dat ik graag advies heb.
Ik hoop namelijk dat mijn ernstige vermoeidheid door iets valt te verklaren. Ik wil artsen ook niet tot last zijn.

Vinden jullie dat ik met deze waarde kan vragen om dit verder te onderzoeken of is het prima omdat het binnen de norm valt.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mag ik jullie om advies vragen?

Bericht door Kiek »

Welkom, Juud!

"kan het zijn met deze waarde dat de schildklier niet optimaal functioneert en kan ik vragen om verder onderzoek. Ze hebben geen T4 gecheckt."

Het kan zijn dat je TSH abnormaal is, ondanks een waarde net binnen de referenties.
Meestal is dat het geval als de bijbehorende FT4 ook in het allerlaagste gebied van de normale referentie zweeft.
Die combinatie is verdacht.
Vaak gooien supplementen van 't een of 't ander roet in het eten.
Schildklieren zijn wat dat betreft eenvoudig te beïnvloeden.

Daarnaast moet je rekening houden met de tijd waarop je lab hebt laten doen.
Want je schildklierwaarden hebben een 24 uurs-ritmiek: in de namiddag klimt de TSH langzaam omhoog, later gevolgd door de FT4, en vlot daarna zie je de FT3 ook stijgen. Het geeft het principe van de schildklierhuishouding goed weer.
De TSH is het hoogst ca. 24 uur, midden in de nacht, gevolgd door de andere twee waarden. Het trio daalt in dezelfde volgorde.

's Ochtends vroeg, nuchter, 08.00 uur, kan je nog profiteren van een relatief hoge TSH.
Later in de ochtend/middag is je TSH lager.

Deze ritmiek geldt uitsluitend voor mensen met een gezonde schildklier, en/of zonder beïnvloeding van schildklierhormoonpillen.

Kortom, probeer nóg eens een TSH/FT4 te pakken te krijgen voor een begrijpelijk beeld.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Juud1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2021, 18:53

Re: Mag ik jullie om advies vragen?

Bericht door Juud1 »

Beste Kiek

Wat geweldig dat je zo uitgebreid antwoord, dank je wel.
Ik slik op het moment alleen Carnitine voor meer energie.

Mijn bloed is geprikt om 18 30 uur.

Heel fijn weekend en ik ga aan de arts vragen of ze TSH in combinatie met T4 willen prikken voor een beter beeld.

Groetjes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mag ik jullie om advies vragen?

Bericht door laura »

hallo Juud,

Of je iets hebt aan carnitine?

Volgens het Voedingscentrum - https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... itine.aspx - is suppletie niet nodig en levert carnitine geen extra gezondheid of energie. Alleen in geval van een zeldzame aangeboren stofwisselingsziekte en bij bepaalde (chronische) ziekten, zoals nierfalen, kan suppletie gewenst zijn maar dan altijd onder medische supervisie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie