Waardes goed?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
naatkroes
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2021, 13:34

Waardes goed?

Bericht door naatkroes »

Hoi

Ik ben nieuw hier en heb recentelijk bloed laten prikken vanwege langdurige diverse klachten zoals vaak opgejaagd stress migraines tintelende tong allergieën moe onrustig emotioneel etc etc mijn waardes waren ft4 11.8 tsh 0.86.ik kreeg lage dosering Thyrax mee om te kijken wat dat doet .nu weet ik niet of ik dit moet ?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes goed?

Bericht door Kiek »

Welkom, Naat!

Je waarden zijn ft4 11.8 tsh 0.86.
Waarschijnlijk zijn in je lab de FT4-normaalwaarden ca. 12 - 24 pmol/l?

Het doel van je schildklierhuishouding is voldoende T3 in alle cellen van je lijf op het moment dat dat gevraagd wordt door je cellen van je kleine teen tot aan het kruintje van je hoofd. Die T3 wordt gemaakt uit de FT4. En een heel klein beetje T3 komt kant en klaar uit je schildklier.

Je dokter wil dat de levothyroxine (=T4) je schildklierproductie (FT4) omhoog hijst.
De TSH is de stimulator van je schildklier.
Misschien werkt de TSH-fabriek niet goed?
Dit is de enige reden om met zulke waarden levothyroxine voor te schrijven.

Maar je klachten lijken mij eerder hyperig (teveel schildklierhormoon) dan hypoïg (te weinig schildklierhormoon).
Je hyperigheid zou verklaard kunnen worden door een nog onbekend stukje extra weefsel in je schildklier.
Zo'n stukje weefsel laat zich niet regelen door de TSH.
Dat zelfstandig stukje weefsel zou stiekum T3 kunnen produceren en lekken in je bloed.
Dan gaat de TSH omlaag, en de FT4 volgt ook omlaag.
Dit is een verdedigingsreactie van je lijf op zulk ongestructureerd lekken van een stukje ongebonden schildklierweefsel.

Met extra levothyroxine krijgt je lijf het nog moeilijker.
En het zou je klachten kunnen verergeren.

Vraag je huisarts een verwijzing naar een endocrinoloog.
Dat is veiliger.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
naatkroes
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2021, 13:34

Re: Waardes goed?

Bericht door naatkroes »

Hoi Kiek

Dankjewel voor je antwoord.nou ik had zelf aangegeven omdat ik zag in la waarden bij huisarts of dat niet aangepakt moest worden waarop zij zei dan proberen we het met lage dosering Thyrax maar omdat ik t zelf zo twijfelachtig vindt durf ik het niet.ben idd vaak hyper en gestresst en erg nerveus steeds maar val niet af juist bij na overgang met buikje wat niet weg gaat en vocht vast houden veel spierkrampen en heel vol mistig gevoel hoofd en veel angsten weet gewoon niet meer waar wat van afkomt dus beetje paniek vandaar mijn vraag.denk je dat het verstandig is met deze waarden verwijzing te vragen of zou jij niks doen hiermee?of supplementen?het nathalie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes goed?

Bericht door Kiek »

Welnee, Nathalie, niks supplementen.
Zelf bepalen wat je eet, is het belangrijkste. En ook het goedkoopste.
Informatie over gezond en veilig eten krijg je volop bij het Voedingscentrum,
https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Je schrijft: ...bloed laten prikken vanwege langdurige diverse klachten zoals vaak opgejaagd stress
Heeft je huisarts je schildklier gevoeld?
Heb je misschien last van een verdikking in de omgeving van je schildklier?

Met jouw waarden en je klachten zou ik zeker niet beginnen met een beetje levothyroxine.
Eerst meer weten, dan beslissen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie