Kunnen deze klachten te maken hebben met schildklier?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
suva
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2021, 13:15

Kunnen deze klachten te maken hebben met schildklier?

Bericht door suva »

Goedendag, ik ben een vrouw van 45. Vanaf het moment dat ik zwanger was van de eerste in 2003 kelderde mijn energieniveau. Een jaar na de geboorte was ik met multivitamines en goed voor mezelf zorgen weer bijgekomen. Een half jaar na de geboorte van mijn tweede kind, heb ik een tijdje last gehad van een opgefokt gevoel, trillende handen en gewichtsverlies. Toendertijd heb ik die klachten aan stress geweten. Een paar maanden erna kreeg ik last van vermoeidheidsklachten, hevige menstruatie en wat gewichtstoename. Er is toen bloed geprikt, TSH-waarde was 2,2. De arts dacht toen aan psychosomatische klachten. Omdat dat zou kunnen heb ik me gericht op mijn psychische gezondheid.

Toen ik me in 2011 nog steeds vermoeid en depressief voelde ben ik weer teruggegaan naar de huisarts. TSH was 2,7, er bleek een te laag ferritine-gehalte en een vitamine D tekort. Door ijzer en D3 te slikken geprobeerd deze waarden omhoog te krijgen. Ze zijn wel weer binnen de normaalwaarden, maar erg aan de lage kant. Hoger krijg ik ze niet.

In 2012 weer bloed laten prikken. Het lijstje met klachten was ondertussen langer geworden. Naast vermoeidheid (die zich vooral uit in heel snel verzuurde spieren en een zwaar gevoel) en hevige menstruatie (gynaecoloog kon daar geen oorzaak voor vinden), nu ook koud hebben, zelfs als het warm is, haaruitval, ook van korte haartjes, traagheid in mijn hoofd, opgeblazen gevoel, last van verstopte neus en een oog dat soms dikker wordt en scheef hangt. Geen allergie, TSH 3,8, FT4 15,9, T3 1,6.

Toch maar weer naar de psycholoog, nu om met deze klachten om te gaan. Doorverwezen naar psychologisch traject wat me op het mentale gebied enorm geholpen heeft, maar fysiek zijn alle klachten nog steeds aanwezig.

2017: nog maar eens aangeklopt bij de huisarts. Die dacht aan spierziekte of mitochondriale afwijking. Spieronderzoek in het ziekenhuis liet niet echt afwijkingen zien. TSH 4,2 FT4 17,2. De darmklachten die ik had zijn minder geworden toen ik stopte met zuivel eten.

In 2020 ben ik na mijn scheiding apart gaan wonen. Hierdoor is het leven een stuk minder stressvol. Maar de fysieke klachten blijven, met name slechte haargroei (het valt heel snel weer uit en heeft een veel ruwere structuur dan vroeger), spieren snel vermoeid/verzuurd/pijnlijk, met name bij traplopen of fietsen tegen wind in. Soms kortademig. Stijf na even stilzitten. Koud hebben, zelfs als het warm is, vrij trage hartslag in rust die heel hard omhoog gaat bij actie, droge huid. Psychisch gaat het best goed, maar ik vind het ontzettend moeilijk om me te concentreren. Studeren gaat me lastig af. Ik kon vroeger altijd goed leren maar dat is dramatisch veel slechter geworden (of ik ben gewoon oud :-) ) Switchen van taak is ook heel lastig.

Waarschijnlijk ben ik sinds vorig jaar ook in de overgang. Cyclusduur was eerst 23 dagen, maar nu wisselend ergens tussen 4 en 12 weken. Verder heb ik het sinds februari af en toe ineens heel heet, dus het wisselt nu tussen te koud en te heet.
Ik zit er over te denken om maar weer eens naar de huisarts te gaan maar ik ben bang dat er toch niets uit komt.

Omdat veel van de klachten die ik heb, ook bij schildklieraandoeningen voorkomen (dat ook is wat de verschillende huisartsen zeggen die ik in de loop der jaren heb gezien) zou ik willen vragen of iemand op het forum misschien iets zinnigs over de schildklierwaarden kan zeggen. Ze zijn altijd in de ochtend geprikt op een nuchtere maag en bij hetzelfde lab. Referentiewaarden TSH 0,4-4,0 FT4 9-23, T3 1,1-3,1. Alleen in 2013 is het in de middag gemeten, toen was TSH 2,3 FT4 16,6 en T3 1,6, niet nuchter, wel bij hetzelfde lab. Ik gebruik geen medicijnen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
suva
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kunnen deze klachten te maken hebben met schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Suva,

Even snel een berichtje over je waarden.
Je meest recente waarde is FT4 17.20 pmol/l met een TSH 4.2 mU/l.
Dit 'setje' is uit 2017.
Zo'n waarde is door de te hoge TSH in combinatie met de relatief hoge FT4 (ref = 9-23) tamelijk verdacht.
Een doorsnee persoon zou met zulke waarden een FT4 moeten bereiken van gemiddeld 20 pmol/l. Daarbij zou een TSH horen van gemiddeld 1 mU/l.

Maar ja, op één waarde kan je verder niet bouwen.

Heb je nog een andere FT4/TSH-waarde uit hetzelfde lab, met dezelfde ref.-waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
suva
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2021, 13:15

Re: Kunnen deze klachten te maken hebben met schildklier?

Bericht door suva »

Dank je voor je snelle reactie.

2012: TSH 3,8, FT4 15,9 ('s ochtends)
2013: TSH 2,3 FT4 16,6 ('s middags)
2017: TSH 4,2 FT4 17,2 ('s ochtends)

Zelfde lab, dus zelfde referentiewaarden neem ik aan.

Met groet,
suva
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kunnen deze klachten te maken hebben met schildklier?

Bericht door Kiek »

Je twee eerste waarden zijn te oud, Suva.
Helaas!
Het meetinstrument van het lab is in die periode al lang een keer of wat geijkt. Of vernieuwd.
Dan verschuift de boel, ook de FT4 en/of een TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie