Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door DaSiSo »

Sinds mijn slok op 4 juni 2012 ben ik bezig met het vinden van de juiste dosis medicatie. Vorig jaar heb ik wel wat goede momenten gehad maar sinds december gaat het weer helemaal ruk. Vooral de vermeoeidheid begint me parten te spelen.

Nou heeft mijn internist de laatste keer voor het eerst ook mijn T3 laten prikken en waren mijn uitslagen als volgt:
TSH 0,57 (0,3 - 5,6)
FT4 17 (7 - 16)
T3 1,2 (1,3 - 2,8)
Mijn internist zei dat de FT4 en de T3 wat tegenstrijdig waren maar gaf me toch pas weer een afspraak voor begin oktober.

Maar ik voel me dus helemaal niet top. Heb elke dag extra dutjes nodig, rommelige stoelgang, last van mijn spieren en humeur. Dus ik wil eigenlijk alweer wat eerder aan de bel gaan trekken.

Op internet heb ik inmiddels gelezen dat sommige mensen gebaat zijn bij een combinatietherapie. Zou dit voor mij ook het geval kunnen zijn?

Weet iemand of er een verschil is in de omzetting van Euthyrox naar T3 of Thyrax naar T3? Of is dit gelijk omdat ze werkzame stof in beide medicijnen hetzelfde is?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door laura »

hoi Dasiso,

Een T3-waarde zegt niet zo heel veel.
Daarom heeft het ook weinig zin die waarde te meten.
Door een dag ziek-zijn of vasten wordt die waarde al flink lager.

Waar ik benieuwd naar ben: wanneer laat jij je bloed prikken?
Doe jij dat voor of na het slikken van je euthyrox / thyrax?

Lees dit eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... -tijd.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door DaSiSo »

Ik ga in principe altijd op dezelfde tijd prikken. S'ochtends om 6:45 slik ik mijn Euthyrox en s'middags om 13:30 ben ik dan bij het lab om bloed te laten prikken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door laura »

Als je T4+T3 wilt proberen, kan dat natuurlijk. (Lijkt mij.)
Zaak is wel om je er goed in te verdiepen.
Het is zeker niet zo dat elke arts er ervaring mee heeft.

http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... 0plus%20T3
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door Jenny »

Bij mij is het zo dat de T4 uit Euthyrox niet goed wordt omgezet in het werkzame hormoon T3. Daarom slik ik Cytomel en dat bevalt mij heel goed. Ik slik 3 x een kwartje verdeeld over de dag. Bij de maaltijd, want dan wordt het langzaam afgegeven. Ik vind jouw T3 wel erg laag hoor, ik viel bij die waarde staande in slaap. :(

Je kunt mijn ervaringen lezen op: www.duijfathome.nl/graves
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door DaSiSo »

Hoi Jenny,

Weet jij dan misschien of dat slecht opnemen door de Euthyrox komt of dat dit ook bij Thyrax gebeurd? Of heb jij zelf nooit Thyrax geslikt?

Mijn voornaamste klacht is ook de vermoeidheid. Om een uurtje of drie wil ik het liefst even op bed om bij te tanken. Maar dat is wat lastig met twee jonge kids om me heen. Duik er nu vaak even in als mijn man uit zijn werk komt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door laura »

hoi Dasiso,

Misschien is het prettiger voor jou om 's avonds te slikken.
Je kan dat altijd proberen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door Jenny »

Ik ben met Cytomel begonnen, terwijl ik Thyrax slikte. Die verstoorde omzetting komt niet door de schildkliermedicatie, maar bij mij wellicht door de maagmedicatie.
Jouw T3 vind ik wel te laag, ik kon toen als een paard staande slapen.
Overigens moet ik sinds vorig jaar weer 's middags een dutje doen, bij mij is 30 minuten al voldoende. Ik geef er maar aan toe, want ik ben een avondmens en dan wil ik nog van alles doen.
Ik slik ook al jaren de Euthyrox 's avonds. Bevalt mij veel beter dan 's morgens. Ook handig met bloedprikken, ik sla dan wel de Cytomel over. Misschien moet daar eens een item aan gewijd worden?

Wanneer je Cytomel slikt moet ALTIJD je T3 mee geprikt worden, want die mag ook weer niet te hoog worden.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Re: Iets te lage T3 versus iets te hoge FT4

Bericht door DaSiSo »

Hoi Jenny en Suze,

Ik heb een tijdje de Euthyrox voor het slapen geslikt maar ik ben daar op een gegeven moment weer meegestopt. Heel stom maar ik weet eigenlijk niet meer exact waarom. Denk omdat ik maar niet goed ingesteld wilde raken.

Wat verandert er dan in je patroon als ik het weer voor het slapen gaan ga slikken? Wordt ik dan overdag minder snel moe? Heeft dit ook invloed op de T3?

Heb nu sinds een paar dagen ook weer extreem last van een deprie gevoel en afgestompte gevoelens. Is voor de situatie thuis ook niet prettig. Zie echt op tegen de nog komende weken zomervakantie.

Groetjes Daniëlle
Plaats reactie