TSH te hoog?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lauren
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2014, 07:32

TSH te hoog?

Bericht door Lauren »

Mijn naam is Lauren, ik ben 54 jaar oud en heb onlangs een bloedonderzoek gehad. Mijn klachten zijn voornamelijk spiertrillingen door heel het lichaam, maar vooral in de benen en ook pijn in de benen.
De uitslag van het bloedonderzoek gaf het volgende aan:
T4 vrij thyroxine 14,9
Thyroïd stimulerend hormoon (TSH) * 5,1
Bij TSH staat een sterretje en is, als enige uitslag, in het rood afgedrukt. Volgens de huisarts is de uitslag goed.
Is dit ook zo? TSH van 5.1 valt niet binnen de normale waarden. Heb ik nu een traag werkende schildklier? En kunnen daar mijn klachten van komen?
Alvast bedankt voor de reacties,

groet, Lauren
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: TSH te hoog?

Bericht door Jenny »

Je laboratorium heeft het goed gedaan door automatisch de FT4 er bij te bepalen nu de TSH verhoogd is. Maar omdat jouw FT4 binnen het referentiekader valt ziet jouw huisarts geen reden voor vervolg. Ik vermoed dat dat sterretje betekent wat er in de richtlijn staat: over 6 weken weer prikken.
Meestal is de TSH dan genormaliseerd, maar bij opnieuw een verhoging zou je toch verder moeten laten kijken.
Of spiertrillingen bij een trage schildklier voorkomen weet ik eigenlijk niet. Wel bij een te snelle klier.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie