Scinitgrafie, schildklierscan

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door Bianca81 »

Hallo allemaal,

Even een nieuw onderwerp. Eerder, in een ander forumonderdeel, schreef ik al, dat mijn waarden niet geheel goed waren.
De TSH veel te laag ( 0,02 en 2 weken later 0,01 )
De FT4 en FT3 veeeeel te hoog. ( 2 weken later waren ze nog hoger)

Na een week, waren de bloedwaardes betreft anti stoffen nog niet bekend. Deze weet ik vooralsnog nog steeds niet. Het schiet niet echt op.
De arts dacht dat ze binnen een week na bloed prikken wel bekend zouden zijn maar dit was dus niet het geval.

Gezien de waardes veranderd waren ( tsh lager ft 4 en ft3 hoger) wou hij wel vast een scan aanvragen.

Deze heb ik gisteren en vandaag ondergaan.

Ik kreeg van de arts die de meting verrichte zojuist gelijk te horen dat de opname van het radio actief vloeistof prima was.
Hier is dus niks mis mee.

De uitslag van de scan opnames, krijg ik aanstaande maandag telefonisch te horen van mijn behandelend arts.
Eigenlijk zou dit 8 januari pas maar dit duurde in mijn ogen en die van mijn huisarts iets te lang.
8 januari moet ik wel naar het spreekuur voor mocht er een behandeling gestart moeten worden.

Mijn vragen zijn:

Is het mogelijk dat de bloed waarden niet goed zijn en een te snel werkende schildklier aangeven,maar de opname van de schildklier wel goed is?
En is het ook mogelijk bij de niet goede bloedwaarden dat er geen verdikking of afwijkingen op de scan zicht baar zijn?

Is het mogelijk dat de schildklier verder prima werkt en er goed uit ziet maar dat het probleem ( de oorzaak van de niet goede bloedwaardes )elders door veroorzaakt word?

Ik blijf ook last van mijn ogen behouden, hier wordt nog niet onderzoek naar verricht omdat de arts eerst duidelijk wil hebben hoe en wat. Maar is het niet mogelijk vast gezien te worden door en oogarts?

Ik ben denk ik een patiënt die nog al ongeduldig is. Wie weet kan iemand mij hier op het forum duidelijkheid geven. Alvast hartelijk dank,

Bianca.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door laura »

hallo Bianca,

Kon jij de afbeelding niet zien nadat de scintigram was gemaakt?
Bij mij is het wel jaren geleden, maar de radioloog liet mij de afbeelding zien.
Ik zag toen ook een duidelijke vlinder oplichten wat Graves betekende.

Hier zie je zo'n afbeelding: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... illen.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door Bianca81 »

Ik lag zelf in het scan apparaat en zei achter zo'n wand. Ik heb niks kunnen zien of volgen. Werd ook niks gezegd. Alleen handje geschud bij binnenkomst.
Ik kon gaan liggen. Apparaat er boven. Op gegeven moment kwam er een arts die voelde wat, tekende wat af, en nog een reeks foto's. kwartiertje en toen was het klaar en kon ik gaan, handje nog en toen dacht ik; OKeeee....
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door laura »

hoi Bianca,

O, dat is wel heel koeltjes en afstandelijk.
Dat moet beter en klantvriendelijker kunnen.

Nu is het wel zo dat als de opname van het radio actief vloeistof prima was, dat het heel waarschijnlijk om Graves gaat.
Bij mij waren er geen afwijkingen of verdikkingen te zien behalve dat mijn schildklier die radioactieve vloeistof heel goed opnam.

Als duidelijk is wat het is, staat niets een begin van de behandeling in de weg, lijkt mij.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door Bianca81 »

Heu

dank je wel voor je reactie(s)
Wellicht ben ik ook wat drukjes hoor en wil ik het gewoon weten.
Afgelopen maanden ben ik gewoon niet fit ( al jaren niet maar door andere ziektes) en dit er bij is gewoon even té.
Daarbij komt de situatie dat na de geboorte van mijn neefje voor 2,5 week geleden, hij het bijna niet gered had. En moest worden opgenomen.
Een weekje er op treft zijn mama ( mijn zus) een hersenvliesontsteking en nog geen week er op mijn pasgeboren neefje ook een hersenvlies.
Wat een mooie kraamtijd moet zijn is nu leven tussen hoop en vrees en is mijn ziek zijn maar een kleine vertroebeling bij het geheel.

Maar anderzijds wil ik gewoon weer me fit voelen. En begrepen worden dat sommige dingen me echt niet lukken.

Wellicht hoop ik te veel op beterschap.

Nogmaals dank, ik moet even geduld hebben. januari is het natuurlijk ook al snel.

Groet Bianca.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door laura »

hoi Bianca,

Wat een zorgen allemaal.
Dat is toch vreselijk zo'n ziekte bij je zus en pasgeboren neefje.
O,o,o wat een zorgen.

Vergeet niet dat te veel schildklierhormoon door Graves er inhakt.
Dat alleen al kan je leven op z'n kop zetten.
Jij krijgt die andere zorgen er nog bij.

Ik hoop dat je zus en haar zoontje snel herstellen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door Bianca81 »

Hoi hoi,

Thnx,

Ik heb nog geen definitieve uitslag at het graves is... ik krijg te horen dat het wellicht wat anders is of misschien bij een volgend bloeduitslag de waarden weer normaal kunnen zijn.
Ik wacht het af. Weet wel dat als het graves is mijn oogklachten er mee te maken kunnen hebben.

Mijn zus en neefje zijn nu herstellende. T kan even duren,maar de ernst is er af. Het gevaar te komen overlijden is geweken. We kunnen weer rustig ademhalen.

Mocht iemand nog aanvullend mij iets kunnen vertellen, graag.

Ik hou jullie op de hoogte.
Bianca81
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:46

Re: Scinitgrafie, schildklierscan

Bericht door Bianca81 »

Uitslag is: Graves zonder antistoffen in bloed.
Dus alleen op de scan te zien dat het om Graves gaat.
Geen idee wat er nu gaat gebeuren.
Gezien mijn oogklachten wel verwijzing naar oogarts.

Verder nog geen plan.

Wie heeft er ideeen?
Plaats reactie