Welke factoren kunnen risico op hypo na slok verhogen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Natje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2015, 08:57

Welke factoren kunnen risico op hypo na slok verhogen?

Bericht door Natje »

Heeft er iemand een idee of er factoren zijn die maken dat je na 'de slok' meer/minder kans hebt om hypo te worden? Wat maakt de slok meer/minder effectief?
Ik denk dan bv. aan voeding, leefgewoontes, de arts en de ervaring die hij heeft, erfelijkheid voor Graves,...?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke factoren kunnen risico op hypo na slok verhogen?

Bericht door Kiek »

Welkom Natje!

Uit jouw betoog springt 'ervaring van arts' er uit.
Daar draait het om!
Waar worden de meeste behandelingen gegeven in Nederland of in België?
Zoek het centrum met de meeste ervaring van behandeling van hyper.
En lees gedeelten van de richtlijn van de NIV. Link zet ik onderaan.

Hieronder een samenraapsel uit diezelfde richtlijn voor schildklierfunctiestoornissen van de Nederlandse Internisten Vereniging.
Misschien geeft het ideeën.

Voorbehandeling met PTU vergt een verhoging van RAI met 25%.
PTU verlaagt dus de effectiviteit van RAI.
Thiamazol lijkt veiliger dan PTU.
Behandeling met thiamazol heeft de voorkeur boven behandeling met PTU.

RAI:
- Gerandomiseerd onderzoek is schaars.
- Men neemt aan dat RAI een veilige optie is om een hyperthyreoïdie te genezen.
- De belangrijkste bijwerking is het veroorzaken van een hyPOthyreoïdie.
- Verburg 2010 associeert RAI met maagkanker. Geen toegenomen totale risico op kanker.
- RAI is geassocieerd met een verhoogd risico op het ontwikkelen of verergeren van Graves- oogziekte, in vergelijking met remmers en/of operatie.
- RAI verhoogt de stralingsdosis op de bevolking als geheel.

Optimale dosis RAI:
Coupeer je de hyper? Of wil je hyper in de toekomst als het ware uitsluiten?
Je hebt na RAI meer kans op een recidive als je hoge titers hebt van TR-antistoffen, hogere FT4, lagere TSH, groot schildkliervolume, een hoge jodiumintake en een hoge jodiumturnover.

De dosis probeert men vaak aan te passen aan schildkliervolume, jodium-uptake en soms ook op de 'biologische' halfwaardetijd van RAI in de schildklier.
Een vaste dosis bestaat uit 370 mBq, aangepast door het schildkliervolume.

Je kunt de keuze voor een hypo (=levenslang levothyroxine) na RAI maken bij een snelle zwangerschapswens. Of als je ernstig allergisch reageert op de remmers.

literatuur:
http://www.internisten.nl/uploads/w-/bV ... n-2012.pdf

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Waarom overweeg je geen operatie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Natje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2015, 08:57

Re: Welke factoren kunnen risico op hypo na slok verhogen?

Bericht door Natje »

Hartelijk bedankt voor de info en de link. Daar ben ik alvast héél wat mee!
Zelf vind ik geen enkele van de 3 oplossingen een 'oplossing'. Maar ik vrees dat ik toch iets zal moeten kiezen :-(
Operatie is tot nu toe mijn laatste keuze(hypo,risico's e.d) maar ik sluit niets uit.

En ik wil nooit meer hypo zijn! Zelfs met goede bloedwaarden tijdens block+replace(L-thyroxine)voelde ik me 15 jaar ouder... geen uithouding meer, slecht recupereren van inspanningen, vaak ziek voelen, niet veel kracht meer, veel dutjes moeten doen, vaak 10u/dag moeten slapen om me wat uitgerust te voelen,...

Nu ik hervallen ben heb ik wel een andere endocrinoloog en ziekenhuis gekozen. Voelde me echt niet ok bij de vorige arts, ziekenhuis en behandeling vorige keer. Momenteel UZ Gent en afwachten wat het wordt. Ik heb geen flauw idee over hun expertise/kennis inzake Graves maar ik vermoed dan een universitair ziekenhuis toch wel wat ervaring heeft, niet?! Voorlopig eerste week 60 mg strumazol, deze week en volgende 40mg en dan ???

Grtjs
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke factoren kunnen risico op hypo na slok verhogen?

Bericht door Kiek »

Gent lijkt veel (dier-)onderzoek te doen naar facetten van hyperthyreoïdie.
Kijk eens naar hun artikelen:
https://biblio.ugent.be/publication?q=% ... roidism%22

In die lijst zie ik ook over meting van het schildkliervolumen.
En over doses RAI bij hypers:
Variability of the administered radioiodine doses for the treatment of hyperthyroidism in Belgium
https://biblio.ugent.be/record/360415
Misschien dat je contact kunt zoeken met een onderzoeker die verbonden is aan de afdeling endocrinologie Universiteit van Gent?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie