Vraagje aan Kiek over schommelende waarde na 15 kg kwijt.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Vraagje aan Kiek over schommelende waarde na 15 kg kwijt.

Bericht door Lia »

In september ben ik bij prof. Henneman geweest omdat ik mezelf steeds maar moe moe voelde.
Hij kwam tot de conclusie dat ik juist met mijn te lage waardes steeds zo moe was en daardoor schildklierhormoon verslaafd was.
Hij vertelde me ook dat je lichaam maanden nodig heeft om aan een bepaalde dosis medicatie te wennen.
Zijn advies opgevolgd met TSH van 0,77 en FT 4 van 16,4 en op den duur voelde ik me ook super.
Maar mijn overgewicht bleef en ik ging daar ook maar eens aan werken.

Ik ben sinds 3 maanden aan het sporten bij Curves en volg een bepaald dieet daarvoor.
Ben nu 15 kg kwijt.

Toen ik begon voelde ik me verder lichamelijk wel oké, alleen 103 kg op de weegschaal met COPD viel me toch op den duur zwaar en kreeg het benauwd en had totaal geen conditie.

Eind febr. weer zo moe etc. dus weer bloed laten prikken.
Waardes waren toen TSH 0,67 en FT 4 was 17,9.
Ik slikte 1 witte en 3/4 blauwe.
Dus met 1/4 blauwe verminderd en voelde me na een tijdje wel weer redelijk.

En sinds een aantal weken voel ik me nog rotter, moe, hartkloppingen en hartritmestoornissen, onrustig, slecht zicht etc.
Vorige week weer bloed geprikt en TSH was nu 0.62 en FT4 was 17.9.

Wat is wijsheid.
Zo laten en even afwachten of desnoods nog een kwart eraf om mijn TSH weer iets omhoog te krijgen naar de 0,77 (waar ik mezelf het lekkerste bij voel)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje aan Kiek over schommelende waarde na 15 kg kwijt

Bericht door Kiek »

Hallo Lia,

Wat fantastisch dat het je lukt om zoveel af te vallen!
Je FT4-waarde is iets gestegen: van 16.4 naar 17.9.
Je TSH blijft een beetje in hetzelfde gebied rondzwerven.
Je waarden zijn niet zo heel erg gewijzigd, dankzij je Thyrax-aanpassingen.

Misschien heeft je schildklier nog een restfunctie.
Dat helpt ook om je hoeveelheid schildklierhormoon op een redelijk niveau te houden.

In jouw schoenen zou ik zeker weer een kwartje verlagen.
En als het volgend lab aantoont dat je FT4 niet is gezakt, dan zou je wederom een kwartje kunnen verlagen.
Zo doe je het rustig aan, zonder al te grote schommelingen teweeg te brengen.
En kans op verbetering.
Overleg het met je behandelaar.
Die is arts en weet het meeste van en over jou.

Ik hoop dat je je snel beter voelt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Vraagje aan Kiek over schommelende waarde na 15 kg kwijt

Bericht door Lia »

Dank je voor de snelle reactie, Kiek.
Ik ben altijd aan het fijn afstellen met kwartjes erbij of eraf, dus nooit met te grote sprongen.
Ik heb het met mij huisarts overlegd en hij vindt het geen probleem dat ik een kwart minder, want hij zegt ook....jij kent jouw lichaam het beste en zeker waar jij je goed bij voelt.
Ik ga dat kwartje eraf halen en eens kijken hoe de waardes over 6 tot 8 weken zijn en ook kijken hoe ik me voel.
Vaak merk je al vrij snel een verschil.

Jaja, ben ook super trots op mezelf.
Na zovele diëten ( low carb, Grip op Koolhydraten, Paleo) geprobeerd te hebben heb ik het nu eindelijk gevonden.
Voel me nu ook stukken beter.
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Vraagje aan Kiek over schommelende waarde na 15 kg kwijt

Bericht door Lia »

Ik heb dat 1/4 nu 3 weken geleden geminderd, maar moet zeggen dat ik me tot nu toe niet beter voel.
Heb hartritmestoornissen, ben vermoeid (wattig hoofd) en heb weer van die hitteaanvallen.
Dus nog even afwachten maar.
Plaats reactie