tsh en vrije t3 te hoog

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
claessensk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2015, 21:28

tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door claessensk »

Er is bij mij vastgesteld dat mijn tsh en vrije t3 te hoog zijn.
Plots volgde er dezelfde dag nog een scintigrafie terwijl je anders weken moet wachten.
Moet ik me zorgen maken dat alles zo snel moet gaan?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door Kiek »

Beste Claessensk,

De combinatie van een te hoge TSH met een te hoge FT3 is abnormaal.
Het kan voorkomen in combinatie met bepaalde medicatie.
Of bij een bepaalde vorm van schildklierhormoon-resistentie.
Ook kan een te hoge TSH veroorzaakt worden door een adenoompje in je hypofyse.
En een combinatie van bepaalde factoren.
Stond je op de wachtlijst voor een scintigrafie?
Hoe hoog was je TSH en je FT3?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
claessensk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2015, 21:28

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door claessensk »

Ik ben in behandeling voor een adenoom in de hypofyse en toch was de dokter ongerust
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door Kiek »

Misschien heb je een nodus in je schildklier, die nu teveel schildklierhormoon afscheidt.
Een adenoom in je hypofyse wordt niet iedere dag gevonden door de dokter.
En een ' toxische' nodus is evenmin alledaags.
Dit zou een superzeldzame combinatie van factoren zijn.
Heeft je dokter over een nodus in je schildklier gesproken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
claessensk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2015, 21:28

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door claessensk »

Ja maar die woorden zijn latijn voor mij. Donderdag weet ik meer. Ook het prolactinoom wordt plots met spoed weer bekeken.
claessensk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2015, 21:28

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door claessensk »

Ik ben normaal niet snel ongerust maar heb op een jaar tijd 4 mensen verloren aan vreselijke ziektes. Toen ik hoorde dat ik ondanks een eerdere operatie toch weer een prolactinoom had stortte mijn wereld in (kinderwens enzo). En nu dit er weer bij. En ik voel me ook echt niet goed. Ik slaap 9u30 elke nacht en ben heel de dag doodop. En ik huil voor niets. Het word allemaal wat veel en dan is zelfs 3 dagen wachten te lang
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door Kiek »

Logisch dat deze drie dagen lang duren.

Je hebt klachten die passen bij het teveel aan T3.
Je hebt momenteel een hyperthyreoidie: teveel schildklierhormoon.
Dat geeft klachten zoals moeheid, en meestal ben je dan ook psychische labiel.
Er zijn vele soorten hyperthyreoidie. Zoals de ziekte van Graves, en een nodus, zoals jij waarschijnlijk hebt.
Het is goed te behandelen.

Op http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... tomen.html
vind je klachten die passen bij teveel schildklierhormoon op een rij.
Je zult er vast wel enkele herkennen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
claessensk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2015, 21:28

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door claessensk »

Wat is de gangbare behandeling in geval van hypofyse en schildklierproblemen?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door Kiek »

Een nodus die zorgt voor teveel schildklierhormoon kan operatief verwijderd worden.
Of behandeld met radioactief jodium.

Ik weet niet hoe de hypofyse behandeld wordt.
Operatief, vermoed ik.
Via Google is veel info te krijgen.
Je praat toch wel met je behandelaar?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: tsh en vrije t3 te hoog

Bericht door laura »

Als er sprake is van een secundaire hyperthyreoïdie ofwel als de schildklier te veel hormoon maakt doordat de hypofyse te veel tsh maakt ...
Prof. Hennemann heeft me dit uitgelegd.
Met verwijzing naar: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... klier.html

Klachten en behandeling secundaire hyperthyreoïdie
De klachten zijn niet anders dan als de schildklier de oorzaak is (primaire hyperthyreoïdie).
Het is belangrijk dat hyperthyreoïdie behandeld wordt.

De behandeling bestaat uit medicijnen, soms is een operatieve verwijdering van het adenoom noodzakelijk.
Bij behandeling met medicijnen kiest men ervoor om direct de aanmaak van schildklierhormoon af te remmen.
Dit gebeurt met medicijnen die schildklierremmers of thyreostatica worden genoemd. Denk aan carbimazol, PTU of thiamazol.
Daarnaast krijgt de patiënt medicijnen waardoor het adenoom slinkt, zoals dopamine-agonisten en somatostatine.

Bijzonderheden
- De patiënt krijgt dopamine-agonisten of somatostatine voorgeschreven. Door deze behandeling slinkt het adenoom.
- De patiënt krijgt de schildklierremmers (carbimazol, propylthiouracil of thiamazol) in tabletvorm, neem ze in met een glas water.
- Het kan enige weken duren voordat de schildklierremmers effect hebben. Dit komt omdat er nog een voorraad van het schildklierhormoon aanwezig is in het lichaam en in de schildklier.
- De behandeling met schildklierremmers wordt net zolang voortgezet totdat de behandeling met dopamine-agonisten of somatostatine aanslaat.
- Als het adenoom niet of onvoldoende slinkt, wordt het adenoom operatief verwijderd. Sommige ziekenhuizen passen een operatie toe als eerste keus.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie