Verlagen hormoon door sporten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Verlagen hormoon door sporten

Bericht door Nathalie46 »

Hoi Edwin,
Overleggen kan altijd lijkt me, wat dan te doen, ik voelde zelf wel heel duidelijk voordat ik een afspraak had dat ik hypo was geworden, was zo sloom geworden leek wel of mijn lichaam zich op een winterslaap aan het voorbereiden was. Ben toen zelf al mijn remmer wat gaan minderen en kreeg juist de complimenten van mijn endo dat ik dat al gedaan had en moest toen nog verder gaan minderen omdat ik in de paar weken alweer op een tsh van 43 zat.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Edwin71
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:21

Re: Verlagen hormoon door sporten

Bericht door Edwin71 »

Nathalie46 schreef:Hoi Edwin,
Overleggen kan altijd lijkt me, wat dan te doen, ik voelde zelf wel heel duidelijk voordat ik een afspraak had dat ik hypo was geworden, was zo sloom geworden leek wel of mijn lichaam zich op een winterslaap aan het voorbereiden was. Ben toen zelf al mijn remmer wat gaan minderen en kreeg juist de complimenten van mijn endo dat ik dat al gedaan had en moest toen nog verder gaan minderen omdat ik in de paar weken alweer op een tsh van 43 zat.
Hoi Nathalie,

Ondertussen heb ik besloten om het gewoon maar over mij heen te laten komen, het moment dat ik hypo ga worden. Nu zo vlak voor de vakantie is het allemaal te gehaast om te overleggen met de arts (vervanger). Bloedprikken zal dan zeker moeten gaan gebeuren, en daar is de tijd te kort voor. Zie het wel gebeuren. Heb mij wel voorgenomen om, als het zover is wat minder strumazol in te nemen. En dan zie ik over ruim 2 weken wel wat het bloedprikken gaat opleveren.

Op dit moment voel ik mij in ieder geval al wat minder hyper, ben al begonnen met het afbouwen van de bètablokkers. Een hele is nu al een paar dagen een halfje. En het sporten gaat al iets beter. Doe nog wel rustig aan, 20 minuten hardlopen is meer dan zat op dit moment.

Groetjes,
Edwin
Edwin71
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:21

Re: Verlagen hormoon door sporten

Bericht door Edwin71 »

Ondertussen een paar dagen terug van vakantie, gedurende de vakantie ging het uitstekend. Gelukkig geen hypo klachten gekregen, maar wel merkbaar dat het veranderd. Vandaag uitslag van het bloedprikken ( 4 weken strumazol ) TSH <0.01 en FT4 van 12. Dit zou betekenen dat ik met thyrax moet gaan beginnen. Echter wil de huisarts ( in overleg met endocrinoloog ) overgaan tot 'de slok'. Blijkbaar kan met tegenwoordig heel goed en dus nauwkeurig uitrekenen hoeveel de schildklier bestraald moet worden om een juiste afgifte van de schildklier te kunnen bewerkstelligen. Ook nog even over monotherapie gehad, maar dat vond hij maar vreemd. Staat niet meer in de richtlijnen van tegenwoordig en wordt zelden toegepast.
Dit alles is telefonische besproken, morgen bespreken we het verder op het spreekuur.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Verlagen hormoon door sporten

Bericht door laura »

hallo Edwin,

De monotherapie staat voor het eerst in de nieuwe internistenrichtlijn genoemd als gelijkwaardig met de combitherapie.
Naar mijn idee wordt deze aanpak vaker toegepast. Op patiëntenfora hoor je er meer over.
Artsen hebben er niet zo'n zin in omdat het meer tijd kost.
Het gaat om de patiënt.

Dat deze mono- of titratietherapie voorgeschreven wordt tijdens de zwangerschap zegt al voldoende.

Op pagina 7 van de nieuwste internistenrichtlijn - http://www.internisten.nl/uploads/Du/fV ... nissen.pdf:
aanbeveling titratie.jpg
aanbeveling titratie.jpg (75.73 KiB) 655 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Verlagen hormoon door sporten

Bericht door laura »

hallo Edwin,

De kans op hypothyreoïdie na de slok is vrij groot.
In de praktijk blijft het moeilijk om precies de goede hoeveelheid radioactief jodium te geven.
Maar ook spelen antistoffen een rol.

Lees dit eens:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... klier.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... odium.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie