vraag over antistoffen TPO

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

vraag over antistoffen TPO

Bericht door Nadya »

Ik vraag me af hoe dit nou precies zit. Nemen deze waarden toe in de loop van de jaren? Stel de schildklier gaat in de loop van de tijd meer kapot waardoor er minder goed weefsel over blijft, daalt de hoeveelheid antistoffen dan weer? Of staat dit er los van? Of schommelt TPO standaard?
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Kiek »

Als de dokters hier een antwoord op zouden weten, dan zou dat vast een heleboel extra kennis opleveren.
En minder frustraties bij de patiënten.
Er is heus maar weinig bekend.

De meeste klassieke hyposchildklieren (Hashimoto) zorgen voor anti-TPO in vele duizenden.
Maar een klein groep heeft helemaal geen antistoffen.
Of slechts een beetje verhoogd.
Terwijl de uitingen van de schildklierziekte identiek zijn.
Met of zonder antistoffen.

Bij sommige mensen neemt de anti-TPO in eerste instantie toe.
Bij anderen nemen ze af.
Soms binnen enkele maanden, terwijl anderen er vele jaren over doen.

Ik had anti-TPO > 3000. En na 17 jaar waren er 2 jaar geleden 745 over.

Anti-TPO is handig voor de diagnose, handig voor de dokter.
Aanwezigheid van anti-TPO geeft een extra duwtje voor behandeling.
Dat is onhandig voor de mensen die negatief scoren op anti-TPO.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Nadya »

Kan je dan ook Hashimoto hebben zonder aanwezige anti stoffen of kom je dan uit in de hypo categorie zonder immuunaandoening? Mijn TPO zat nu op 133 (na 16 jaar). Ik ga volgende week even navragen wat mijn TPO 16 jaar terug was.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Kiek »

Dat hangt af van de definitie die je gebruikt.

Er is een groep mensen met een goed werkende schildklier die toch anti-TPO-antistoffen heeft.
Sommige onderzoekers noemen dat de 'euthyreote ziekte van Hashimoto'.

Op het forum heb ik geleerd dat er een groep mensen is met goede waarden van de schildklier, zonder antistoffen, die toch met schildklierpillen begint, jaren later wel positieve anti-TPO blijkt te hebben.
Dat zie je ook bij mensen met een goed werkende schildklier maar wel met een kwaadaardige schildkliertumor.
Jaren later blijkt bij een klein deel van deze groep geopereerde mensen de TPO-antistoffen positief.

Baby's geboren uit moeders met fors hoge anti-TPO, hebben bij de geboorte eveneens een flinke hoeveelheid anti-TPO.
Zonder enig probleem. Na een paar maanden zijn deze antistoffen uit het bloed van de baby verdwenen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Willie »

Hallo Kiek,

Je schreef dat je anti tpo na 17 jaar drastisch gedaald was. Waarom werden de antistoffen weer bepaald? Ook ik heb begrepen dat het handig is om Hashimoto vast te stellen maar dat er verder niets mee gedaan wordt. De antistoffen hebben verder geen effect op je welbevinden zegt men.

groetjes willie
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Willie »

Hallo Kiek,

Je schreef dat je anti tpo na 17 jaar drastisch gedaald was. Waarom werden de antistoffen weer bepaald? Ook ik heb begrepen dat het handig is om Hashimoto vast te stellen maar dat er verder niets mee gedaan wordt. De antistoffen hebben verder geen effect op je welbevinden zegt men.

groetjes willie
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Kiek »

Een verhuizing naar een ander deel van het land.
Dus een gloednieuwe endocrinoloog die de eerste internist controleerde.....
En de laatste keer op mijn verzoek.
Ik wilde weten wat anti-TPO doet na zoveel jaar.

Je hebt gelijk.
Het heeft geen consequenties voor behandeling.
Hooguit een signaal om rekening te houden met andere autoimmuunziekten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Willie »

Hoi Kiek,

Die TPO gaat dus duidelijk omlaag als je bent ingesteld. Ik vraag me af of dat ook iets zegt over je weerstand.
Ik heb ergens gelezen dat mensen met autoimmuum ziekten aktief met hun weerstand aan de slag gaan.
Voeding, supplementen, probiotica enz.
Zou dat invloed kunnen hebben op je antistoffen? En als dat dan omlaag gaat wordt je schildklier dan minder snel wordt afgebroken?


Groetjes, Willie
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door Kiek »

Baby's van moeders met torenhoge anti-TPO, eventueel met een behandelde Hashimoto, hebben ook veel anti-TPO in het bloed.
Zonder problemen.
Die schildkliertjes werken als een tierelier.
Na een paar maanden zijn de antistoffen bij baby verdwenen.
En het schildkliertje blíjft werken als een tierelier.

Die antistoffen zouden schildklieren afbreken?
Het zit vast anders in elkaar.
Hoe precies is nu nog het geheim van de smid.

Veel hypo's hebben geen antistoffen.
Waarom zulke schildklieren het toch begeven is ook niet bekend.

Beschouw de anti-TPO uitsluitend als een aanwijzing dat er iets aan de hand is.
Dat er rekening gehouden kan worden met andere auto-immuunkwalen.

Schijf van vijf, gezonde voeding, voldoende beweging.
Dat is de truuk.
Geef je geld niet uit aan supplementen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: vraag over antistoffen TPO

Bericht door ineke »

Willie schreef: Die TPO gaat dus duidelijk omlaag als je bent ingesteld. Ik vraag me af of dat ook iets zegt over je weerstand.
Vreemd :roll:

Ik heb officieel al ruim 16 jaar Hashimoto.
Een aantal jaren geleden (ik dacht in 2012) is een keer mijn waarden gemeten in het ziekenhuis.

Ook antistoffen TPO (ref.waarde 0 - 35)
Bij mij was de waarde 47,3

:?: :?:




Hier nog een paar posterabstracts (bron: Ned Tijdschr Klin Chem Labgeneesk april 2015)

EliA-TPO: een nieuwe assay voor de detectie van antistoffen tegen TPO
M.H.M.T. de KONING1, W.A.T. SLIEKER2, I-A.HAAGEN1
Hematologisch Klinische Chemisch Laboratorium, Onze Lieve Vrouwe Gasthuis1, Amsterdam, Laboratorium voor Klinische
Chemie, Hematologie en Immunologie, Medisch Centrum Alkmaar2, Alkmaar


Inleiding:
Antistoffen tegen thyroid peroxidase (TPO) worden aangetroffen bij >90% van de patiënten met Hashimoto’s thryreoïditis
en primaire myxoedeem en bij 40-75% van de patiënten met andere auto-immuun ziekten van de schildklier zoals de ziekte van Graves en postpartum thyrodie.
Nu worden op de Phadia250 van TFS antistoffen tegen TPO bepaald met de ImmunoCAP techniek.
Deze studie beschrijft de validatie van de nieuwe EliA-TPO op de Phadia250 t.o.v. de huidige methode en de kliniek.
Volgens de leverancier zou de EliA methode een betere sensitiviteit bij gelijkblijvende specificiteit vertonen.


Methode:
Patiënten monsters, n=71, zijn geselecteerd op basis van de aanwezigheid van antistoffen met de ImmunoCAP-TPO methode.
De verdeling van de sera op basis van de gemeten antistoffen was als volgt: veertien <26 kU/L, vierentwintig 26-60 kU/L, twintig 60-100 kU/L en dertien >100 kU/L.
Monsters zijn vervolgens gemeten met de EliA methode.


Resultaat:

Voor antistoffen tegen TPO met de ImmunoCAP methode wordt als referentie interval <60 kU/L gebruikt.
Het referentie interval voor de EliA methode is <25 kU/L, met een dubieus gebied tussen de 25-35 kU/L.
Omdat er een lineair verband lijkt te zijn tussen de ImmunoCAP en de EliA methode, worden meer positieve patiënten monsters gevonden
met de EliA.
Voor zo ver was na te gaan zijn deze monsters van patiënten met een kliniek van subklinische/primaire hypothyreoidie.
Met monsters uit SKML rondzendingen is de concordantie 100% (n=8).
Eén monster is niet conclusief: de ImmunoCAP methode scoort negatief terwijl de EliA methode, net als de luminescentie methode groep, positief scoort.


Conclusie:
De EliA methode op de Phadia250, TFS, toont voor de detectie van antistoffen tegen TPO een hogere sensitiviteit,
met geringe afname van de specificiteit, ten opzichte van de huidige ImmunoCAP techniek.




Validatie EliA-TPO van Thermo Fisher Scientific
M. de LEEUW-TERWIJN1, G.J. VRIELINK1, I.A. HAAGEN2, M.M.L. DECKERS1
Klinisch Laboratorium, Sint Lucas Andreas Ziekenhuis1, Amsterdam, Hematologisch Klinisch Chemisch Laboratorium,
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis2, Amsterdam, Nederland


Inleiding:
Antistoffen tegen thyreoperoxidase (anti-TPO) worden bepaald bij patiënten met verdenking op auto-immuun schildklierlijden of subacute thyreoïditis.
De helft van de laboratoria in Nederland gebruikt de ImmunoCAP methode van Thermo Fisher Scientific (TFS)
Eind 2014 bracht TFS de EliA-TPO op de markt, waarbij een hogere sensitiviteit met behoud van specificiteit werd geclaimd.
Deze laatstgenoemde assay werd gevalideerd en vergeleken met de anti-TPO test van Siemens uitgevoerd op de Centaur.


Methode:
Patiëntmonsters met bekende schildklierwaarden en anti-TPO uitslagen (n=44) zijn geselecteerd en gemeten met de EliA methode.
Hiervan waren er 14 onder het meetbereik van de Centaur, 2 onder de cut-off van 65 kU/L en 29 boven de cutoff.
Discrepante uitslagen zijn vergeleken met de ImmunoCAP methode.


Resultaat:
De reproduceerbaarheid van de assay was goed (intra-assay variatie <6%, inter-assay variatie 2.1%).
Uitgaande van de cut-off voor de EliA™ methode van 25 kU/L en een dubieus gebied van 25- 35 kU/L waren 16 samples in beide
assays negatief en 25 samples in beide assays positief en 3 monsters waren discordant.
De discrepante samples, allen negatief in de ELiA, zijn gemeten met de ImmunoCAP en kwamen allen overeen met de EliA.
Eén van de drie discrepanties was mogelijk foutief negatief in de EliA test, 1 foutief positief in de Centaur en 1 waarde lag rond de
cut-off van de Centaur.
Om het referentiegebied te toetsen is anti-TPO in 20 donoren met normale schildklierwaarden gemeten.
Bij 1 donor werd een positieve anti-TPO gemeten in zowel de Centaur als de EliA conform de te verwachten frequentie in een gezonde populatie.


Conclusie:
De TPO EliA test heeft een acceptabele VC en goede concordantie met de methode van de Centaur.



.
Plaats reactie