Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

12 weken geleden van 125 thyrax overgestapt naar 125 euthyrox.
Waarden 12 weken terug (voor de overstap): TSH 1.8, T4 14
Waarden 6 weken terug (na de overstap): TSH 0.1, T4 21
Daarna afgebouwd naar 112 euthyrox:
Waarden van vandaag: TSH < 0.1, T4 19

Wat houdt die kleiner dan 0.1 in? Meet het desbetreffende lab die waarde dan niet onder de 0.1? En kan mijn TSH dus verder dalen terwijl mijn T4 nu van 21 naar 19 is gedaald?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Nadya,

Een TSH van < 0.1 vinden ze in dat lab te laag.
Zij vinden het dan nutteloos om nog kleinere hoeveelheden te meten.

Je zult vast het advies krijgen je Euthyrox nog een beetje te verlagen, b.v. naar 100 µg.
Wat ze willen graag een TSH die wel meetbaar is.
Waarom ben je overgeschakeld naar Euthyrox?
Voel je je er beter mee?

Kiek

PS: Het is handiger als je je berichtjes onder één onderwerp plaatst.
Dan hoeven de lezers niet steeds te zoeken naar je voorgeschiedenis.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

Oké, dus die TSH kan net zo goed 0.01 zijn bijvoorbeeld?
Ik kan morgen even bellen voor advies. Moet sowieso volgende week terug naar de endocrinoloog. Bijnierhormonen staan ook te laag.
Ik ben overgestapt op euthyrox vanwege klachten na de blisterverpakking. Ik had klachten, ondanks stabiele waarden.
Na de afbouw van 125 euthyrox naar 112 heb ik me tijdelijk (1.5 week) even heel erg goed gevoeld. Nu voel ik me stront hyper, dus dat klopt wel gezien die lage TSH.
De klachten die ik op de thyrax had heb ik overigens niet meer (de meesten dan). Ik was veel angstig, benauwd, druk op de borst, gejaagdheid, veel hartoverslagen. Dat is zo goed als weg. Daar staat tegenover dat ik nu veel zenuwpijnen/krampen heb, slecht slaap, hoge hartslag, wazig zien (had ik ook op de thyrax). Wel ander klachtenpatroon dus.

Oh en excuus van de meerdere onderwerpen. Dat is een automatisme geworden vanwege een ander forum waar dit juist wel wordt gewaardeerd. Zal er op letten! :)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Kiek »

Ja, je TSH kan evengoed 0.001 mU/l zijn.
Maar ook een TSH van < 0.1 is al te weinig.
De bijbehorende FT4 van 19 betekent dan dat die te hoog is voor jou.
Dat past ook wel bij je hoge hartslag.

Probeer dus die TSH iets hoger te krijgen.
Een wat lagere FT4 past je vast beter.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

Typische is dat ik ruim 10 jaar klachtenvrij prima heb gefunctioneerd op een T4 van tussen de 21 en 23 met een TSH van rond de 1. Ik kreeg klachten nadat ik een chronische keelontsteking van 14 maanden had. Mijn T4 begon toen te dalen, TSH te stijgen. Uiteindelijk na 5 jaar rommelen voelde ik me vanaf vorig jaar mei na een laatste opbouw een aantal maanden erg goed op een TSH van rond de 2 en T4 van 14/15. Na de blisterverpakking dus klachten, geen verandering in waarden.
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

Ruime week geleden de diagnose bijnier insufficiëntie gekregen. In oktober volgt een ITT test om te kijken of mijn Hashimoto het gevolg is van het Schmidtsyndroom (PAIS) en om te kijken of daar nog de ziekte van Addison bij zit. Sinds vorige week gestart met hydrocortisone 15 mg en ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over het verschil in klachten. Het is nog wat kort om er iets over te zeggen op langere termijn natuurlijk, maar ik voel me echt stukken beter. Meer energie, kan veel meer aan, mijn ogen zijn feller geworden qua kleur en ik zie weer vaker helder waardoor ik ook weer kan auto rijden. Mijn acné is in een paar dagen tijd bijna helemaal verdwenen, mijn lichaam is rustiger, geen rare adrenaline stoots en chemische angstreacties als ik iets met inspanning doe. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich op lange termijn gaat voortzetten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door laura »

hoi Nadya,

Ik zou als ik jou was toch heel goed uitkijken voordat je begint met hydrocortisone.
Lees deze discussie eens op het oude hypoforum: http://hkdev.nl/hypoforum/www.hypoforum ... f=7&t=2280

En lees dit niieuwe artikel: http://www.schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=24&t=951

Francis Coucke is geen reguliere endocrinoloog.
Bijnierinsufficiëntie wordt onderzocht met de synacthen test.

Vraag de NVACP eens om advies: https://www.facebook.com/groups/322835127813344/ of http://www.nvacp.nl/
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

Weet ik Laura.
Ik sta al op de wachtlijst van een andere arts die goed staat aangeschreven. Mijn cortisol staat daarentegen wel te laag. Ik weet van deze arts dat deze ook met hydrocortisone zou behandelen bij deze waarde.
wan
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2015, 07:04

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door wan »

Hoi Nadya,

Wat fijn om te lezen dat je je beter voelt. Net je berichtjes even terug zitten lezen. :D :D .

groetjes Wanda.
Nadya
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2015, 10:51

Re: Nieuwe labwaarden na overstap euthyrox

Bericht door Nadya »

Inmiddels weer een stapje verder. Uit ITT test bleken mijn bijnieren prima te werken, maar ik krijg dus onvoldoende aansturing vanuit mijn hypofyse om cortisol en dhea te produceren. Kortom, probleem komt uit mijn hypofyse.
Ik zit nu op een lage dosering hydrocortisone en dat gaat eigenlijk erg goed. Het was even zoeken naar de juiste dosering, maar ik voel me nu stukken beter. Ook met de euthyrox (inmiddels afgebouwd van 125 naar 88) kom ik nu eindelijk in een rustiger vaarwater. Super fijn!
Niet meer moe, gewoon uit bed kunnen komen, die ochtend en middagdips die ik al jaren heb zijn weg, menstruatiecyclus terug op 28 dagen (ook voor het eerst in jaren), betere temperatuur regulatie, rustige hartslag, weinig overslagen, mijn gezichtshuid is enorm verbeterd, libido is langzaam weer stijgende (ook voor het eerst in jaren) etc.
Super fijn :D
Plaats reactie