Labwaarden binnen marges, wel klachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Stefanie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2015, 14:36

Labwaarden binnen marges, wel klachten

Bericht door Stefanie »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een uitgebreid bloedonderzoek van mijn schildklierwaarden laten uitvoeren. De uitslag is:

TSH 2.2 (0.35-5.0)
Vrij T4 11 (10-22)
Reverse T3 0.26 (0.14-0.54)
T3 1.6 (1.0-3.0)
Vrij T3 4.2 (2.6-5.7)
Thyreoglobuline antistoffen <3,0 (<4,1)
Anti-TPO <3,0 (<5,6)

Ik heb dit uitgebreide onderzoek zelf laten doen door een laboratorium, nadat ik bij de huisarts TSH en vrijT4 had laten testen. vrijT4 was toen net iets onder de normaalwaarde. De huisarts wilde niet verder testen en niet doorverwijzen. Omdat ik toch klachten heb (met name vermoeidheid, pijnlijke spieren) en een zwangerschapswens wilde ik graag een uitgebreid onderzoek doen.
Ik weet dat de waarden allemaal binnen de marges zijn, maar ik ben er niet zeker van dat ze ook optimaal zijn. Ik vind het heel belangrijk dat mijn schildklier goed functioneert tijdens een eventuele zwangerschap.

Graag jullie (ervarings-)deskundige mening.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Labwaarden binnen marges, wel klachten

Bericht door Rick »

Dag Stefanie,

Je schrijft "Ik vind het heel belangrijk dat mijn schildklier goed functioneert tijdens een eventuele zwangerschap."
Concludeer ik terecht dat je geen schildklierhormonen slikt?
Stefanie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2015, 14:36

Re: Labwaarden binnen marges, wel klachten

Bericht door Stefanie »

Hallo Rick,

Het klopt dat ik geen schildklierhormoon slik.

Mijn huisarts zegt dat de waarden zo prima zijn. Eind september wil hij nog een keer laten prikken, mocht de T4 dan lager zijn dan kan hij evt Thyrax voorschrijven. Ik ben alleen geen voorstander van beginnen met medicatie zonder te weten wat de oorzaak van een verminderde sk functie is. Ik wil graag zoeken naar de oorzaak en die aanpakken, geen 'symptoombestrijding'.
Plaats reactie