Wisselwerking levothyroxine met paracetamol?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Miss E

Wisselwerking levothyroxine met paracetamol?

Bericht door Miss E » 14 feb 2020, 16:16

Goedendag,

Net zoals zovelen ben ook ik nog steeds opzoek naar antwoorden.
Mijn lichaam reageert soms erg vreemd en onverwachts.

Om hopelijk ergens een antwoord te vinden vraag ik mij af of er ten 1 ergens kennis bekend is van een wisselwerking tussen levothyroxine en simpele paracetamol die je overal kunt kopen. (paracetamol ZONDER coffeïne)
En ten 2 vraag ik mij af of jullie ervaringen hebben hiermee?
Heb je wel eens de indruk gehad dat je hyperde na gebruik van paracetamol bijvoorbeeld.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. :)

Florence

Re: Wisselwerking met paracetamol

Bericht door Florence » 15 feb 2020, 11:20

Dag Evelien,

Behalve pijnstillende ervaring, kan ik van paracetamol erg gaan transpireren, maar ook vreselijk veel en heftig dromen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat het een soort van hyper gevoel kan geven, mits je daar gevoelig voor bent.
En het werkt soms ook om in slaap te vallen, net je die drempel over helpen. Dat weet ik van meerdere mensen.
Het schijnt voor je lever ook niet te best te zijn, ook al wordt dit medicijn bij bakken tegelijk verkocht en gesnoept.
Onderstaande link staat nog een ingewikkelde interactie.

Fijn weekend, groet ,Florence

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... aracetamol

Miss E

Re: Wisselwerking met paracetamol

Bericht door Miss E » 15 feb 2020, 13:10

Hoi Florence,

Dankjewel voor je reactie.
Ik hoorde recent ook dat paracetamol stiekem toch wel zwaar voor je lever is, terwijl het wel beter schijnt te zijn dan NSAID's....
Erg verwarrend.

Afgelopen zomer kwam ik er achter dat NSAID pijnstillers een wisselwerking hebben met de levothyroxine.
In combinatie ga je dus inderdaad hyperen door de pijnstiller.
Ik heb jaren op recept naproxen 500 geslikt ipv tramadol voor de fibromyalgie achtige onverklaarbare spier/'gewricht' pijnen.
Niemand van alle professionals (artsen/apothekers) kon mij vertellen dat er een wisselwerking was tussen de levo en de naproxen.
Tijdens mijn menstruatie heb ik gewoon nog steeds onwijs veel pijn ondanks dat ik met mijn levo vrij hoog zit.
Ik had verwacht naarmate het niveau van hormoon beter zou worden ik minder pijn zou gaan ervaren en mijn menstruatie eindelijk wat makkelijker zouden worden.
Omdat ik toch regelmatig het randje naar hyper over kukel was ik van de week dus op zoek naar een verband.
Maar ik kan gewoon geen verband vinden.
paracetamol heeft natuurlijk een veel snellere half waarde tijd, dus het lijkt me stug dat ik daar 1 tot 2 weken later nog door ga hyperen.

Of ik zit gewoon echt te hoog met mijn dosering, of er is om een andere reden onrust.
Toevallig kwam mijn diëtist weer met een interessant bericht naar voren waardoor er dus onrust kan blijven bestaan bij hashimoto.
En ik las op de website van laura wel een heel interessant bericht over onderzoeks-resultaten.

Nu alleen nog een arts vinden die het lef heeft om daar een gesprek over aan te gaan.

Bedankt voor je bijdrage!

Karijn

Re: Wisselwerking levothyroxine met paracetamol?

Bericht door Karijn » 20 feb 2020, 19:17

Hallo Miss E,

Ik slik al jaren 6 paracetamol per dag en heb geen wisselwerking opgemerkt met de levo.
Heb mijn leverwaardes wel eens laten nakijken maar die waren prima. Wel belangrijk om minimaal 4 uur tussen de dosissen te laten. Bij wijze van uitzondering mag ik ook zo nu en dan 8 paracetamol per dag. Natuurlijk is het allemaal troep, maar paracetamol is nog altijd de minst slechte van alle pijnstillers. Zo nu en dan neem ik ook 600 mg Ibuprofen bruis. Ook hierbij merk ik geen wisselwerking op.

Ik heb nog wel een vraagje.
In je bericht schrijf je:
Toevallig kwam mijn diëtist weer met een interessant bericht naar voren waardoor er dus onrust kan blijven bestaan bij hashimoto.

Ik ben erg benieuwd naar dit bericht, zou je het willen delen?

Alvast bedankt en groetjes

Karijn

Miss E

Bericht door Miss E » 21 feb 2020, 09:48

Goedemorgen,

Ik kon het me ook moeilijk voorstellen.
Maar omdat ik het paracetamol gebruik op dat moment als enig aanknopingspunt zag dacht ik, ik vraag het gewoon.

NSAID Pijnstillers hebben WEL een bewezen wisselwerking. Ibuprofen bruis valt hier ook onder.
Daar kwam ik achter toen ik afgelopen zomer een ontsteking in mijn kaak had.
Na 1 week dagelijks ibuprofen te slikken hyperde ik. Toen ik stopte met ibuprofen gebruik was het over. Ik hoefde mijn dosis levo niet aan te passen.

Het andere aanknopingspunt is voedsel.
Ik heb in de afgelopen paar maanden een eliminatie dieet gedaan om te onderzoeken hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voeding.
Voor ik begon aan dit dieet was het al een 3 maanden rustig, alles leek in balans en goed te gaan.
tot ik weer melk en kaas producten ging gebruiken.
Ik zag er absoluut geen gevaar in. Nu baal ik ervan. Ik heb inmiddels meermaals mijn dosis moeten aanpassen.
Omdat ik me hierdoor niet aan de afspraak met de endo kon houden heeft ze besloten dat ze mij niet meer kan helpen.

Gelukkig heb ik andere hulpverleners die mij wel oprecht helpen.
Mijn dieetiste sleept me er echt doorheen en helpt met een plan te maken om de balans en rust weer terug te vinden.
Zodat mijn lichaam weer kan aansterken.

Hierbij de link die ze met mij deelde:

https://www.hashimoto.nl/voeding-als-medicijn-gluten/
https://www.hashimoto.nl/voeding-als-medicijn-zuivel/

Er staat overigens meer interesante informatie op deze website voor dagelijkse ditjes en datjes.
Zoals dag en nachtritme, stress en soja.

Fijne dag!

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 21 feb 2020, 12:06

hallo Miss E,

Het Schildklierforum is niet bedoeld voor reclame voor orthomoleculaire behandelingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Miss E

Bericht door Miss E » 21 feb 2020, 12:29

Dag Laura,

Voor zover ik me ervan bewust ben maak ik geen reclame.
Ik beantwoord de vragen van een lot genoot voor wat betreft aanhoudende restklachten bij de ziekte van hashimoto.

Fijne dag!

Karijn

Bericht door Karijn » 21 feb 2020, 12:30

Hallo Miss E,

Doordat ik het niet merk tijdens gebruik met Ibuprofen zal denk ik komen doordat ik het niet dagelijks gebruik.

Ja, voeding kan inderdaad wel een oorzaak hebben indien er sprake is van een overgevoeligheid of allergie.
Dank voor de linkjes, ik ga ze zo op mijn gemak doorlezen!
Denk niet dat het bij mij het geval is daar ik niets heb veranderd aan mijn voedingspatroon maar toch goed om te weten!
Heb nl een dochter die vermoedelijk reageert op melkproducten. We zijn het nog aan het uitzoeken door idd bepaalde voeding niet meer te nemen.

Vervelend dat je niet meer verder kunt gaan met je endo. Het is heel fijn als je arts openstaat voor zelf voelen, verhogen, verlagen etc. Natuurlijk
met kleine stapjes en in overleg. Gelukkig heb je andere hulpverleners die er voor je zijn!

Succes en sterkte!

groetjes,

Karijn

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 21 feb 2020, 12:47

Miss E,

De eigenaar van die website verkoopt diensten en producten waarvoor ze veel geld vraagt.
Aandacht daarvoor is reclame.

Dit forum is niet bedoeld voor orthomoleculaire schildklierzorg.
Lees de spelregels.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Miss E

Bericht door Miss E » 21 feb 2020, 13:28

Excuse moi,

Dat wist ik niet. ik ken de spelregels niet.

Ik weet dat deze dame inderdaad veel geld probeert te verdienen wat ik erg jammer vind.
Kennis zou geen geld moeten kosten.
Ik ben blij dat ze een deel van haar kennis wel gratis de wereld in helpt zodat we er allemaal van kunnen leren.

Hoe fijn zou het zijn om zonder restklachten toch nog mee te kunnen doen met het leven??

Fijne dag!

Plaats reactie