Vergoeding Thyreoïdum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

Doel bereikt. Miep is angst aangejaagd met de bewering dat thyreoidum dodelijke slachtoffers heeft gemaakt. Een loze bewering zonder bronvermelding. Graag zou ik zien dat de bron van deze bewering hier wordt gemeld en niet zomaar een bron van artsen die geloven dat thyreoidum gevaarlijk is, maar een harde wetenschappelijke bron.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Beste Anneke,

Het schildklierpoeder anno 2015 verschilt nauwelijks van het schildklierpoeder zoals gebruikt in de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Je schrijft in je vorige berichtje over een gehalte T4 per tablet van 35,04 µg met 8,28 µg T3.
Het is niet mogelijk deze hoeveelheid T4/T3 exact in een pilletje/capsule te stoppen.
Er bestaan grote verschillen van T4 en T3.
Ik vermoed dat de door jou opgegeven hoeveelheid een gemiddelde is.
In het algemeen geldt dat het gehalte T4/T3 in een capsule thyreoïdum dus onbepaald is.
Een paar jaar geleden was het mogelijk op internet het gehalte aan T4/T3 op te zoeken, passend bij het batch-nummer, waarmee de capsules/tabletten thyreoïdum gemaakt waren.
Zo kon men, afhankelijk van de nieuwe hoeveelheid, de hoeveelheid ongeveer uitrekenen en de dosis ongeveer aanpassen.
Ik heb geen idee hoe dit de laatste 3 jaar is geregeld.
Ook de criteria van aanpassing zijn mij onbekend.

Je weet dat een hyperthyreoïdie ernstig is. Dit kan zelfs dodelijk zijn.
Mensen met een hartaandoening zijn extra kwetsbaar voor T3, en voor schildklierpoeder.
Het is inderdaad voorgekomen dat schildklierpoeder hartpatiënten vroegtijdig de dood heeft ingejaagd.
In 1978 beschrijft Ivor Jackson e.a. hoe zo’n batch thyreoïdum een groep mensen thyreotoxische verschijnselen bezorgde.
Doorenbos schrijft in 1982 in de NTvG dat de dosisstappen klein moeten zijn om hartinfarcten te beperken. Hij is blij dat door de tabletten levothyroxine een eind is “gekomen aan enkele decennia van onnodige morbiditeit door suboptimale substitutietherapie”.
Hennemann en Krenning schrijven in het NTvG 1983 dat nu gelukkig veelal levothyroxine wordt voorgeschreven in plaats van thyreoïdum.

Toen was controle en vaststelling van de inhoud ingewikkeld, nu is dat niet gewijzigd. Ondanks nieuwe technieken blijkt het een enorme klus te zijn om de juiste hoeveelheid levothyroxine in een pil te krijgen. Denk maar aan het laatste Thyrax-debacle.
Dat geldt evenzo voor schildklierpoeder.

Schildklierpoeder/thyreoïdum blijft tot op de dag van vandaag een ongeschikt middel om op juiste wijze een hypothyreoïdie te corrigeren.
Overigens, welke wetenschappelijk onderbouwing is aan te wijzen die het gebruik kan aanbevelen van thyreoïdum boven de levothyroxine?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

De bewering was dat thyreoidum dodelijke slachtoffers heeft gemaakt. Ik herhaal: een loze bewering zonder bronvermelding. Ik herhaal: graag zou ik zien dat de bron van deze bewering hier wordt gemeld en niet zomaar een bron van artsen die geloven dat thyreoidum gevaarlijk is, maar een harde wetenschappelijke bron.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Een behandeling van een hypothyreoïdie zou idealiter moeten bestaan uit een 24 uurs afgifte van T4 en T3, in exacte hoeveelheden, passend bij het individu.
Geen enkele onderzoeker zal dit bestrijden. Niemand zal dit afwijzen.
Helaas bestaat deze substitutiemethode nog niet.
We hebben het te doen met de levothyroxine.

In het verleden werden schildklieren van dieren in stukjes gehakt en opgegeten.
Daarin zat dus T4 en T3, hoewel niet in de juiste verhoudingen.
Het bleek in de 19e eeuw een fantastische oplossing voor al die mensen zonder schildklierhormoon, hun leven slijtend in dolhuizen.
Later werden deze schildklieren vermalen en verpoederd in capsules en tabletten.

Dit thyreoïdum kan zeker dodelijke slachtoffers maken!
Lees bijvoorbeeld "Substitutietherapie bij hypothyreoïdie" van A.C. Nieuwenhuizen Kruseman en P.H.L.M. Geelhoed-Duijvesteijn. Citaat: "Problemen van ischemische hartziekten met soms acute hartdood zijn echter niet ongebruikelijk tijdens de behandeling van patiënten met hypothyreoïdie...".
Dit is ook een van de redenen waarom in de jaren 80 van de vorige eeuw de behandeling overging naar het stabiele levothyroxine.
Omdat op deze wijze een beter gecontroleerde instelling kon worden bereikt.

Want de wijze waarop de kanonschoten T3 uit het thyreoïdum op het slachtoffer worden afgevuurd geven meer verstoring dan het gezochte hormoonevenwicht.
Wiersinga schrijft dat de huidige methode van toediening van T3 dusdanige ongewenst grote schommelingen in de FT3 veroorzaakt, dat er van een dergelijke handelswijze dient te worden afgezien. (ref. op de site van vgns: Do we need still more trials on T4 and T3 combination therapy in hypothyroidism? EJE 2009)
Dus op naar de kunstschildklier.

VGNS,
jullie verwerpen de huidige reguliere laboratoriumhulpmiddelen TSH/FT4. Jullie zijn van mening dat urine-onderzoek en klachten en symptomen de basis vormen voor een behandeling met thyreoïdum.
Door deze anti-TSH/FT4-propaganda distantiëren jullie je van een stevige kennisbasis.
Hiermee vormen jullie een mogelijk gevaar voor iedereen die jullie via jullie leveranciers een behandeling met thyreoïdum aanraden.
Stop eens met deze misleiding.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Miep »

Alles is dodelijk .....

http://www.freedomunity.pw/oud-medewerk ... s-corrupt/

Ik heb mijn Thyreoïdum binnen.
VGNS, als jullie mij na bovenstaande kunnen overtuigen, geef ik het een kans!
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door *anna* »

Dit wordt naar mijn mening een veel vaker gehouden en heilloze welles-nietesdiscussie.

Die 'bangmakerij', (ik zou het ernstige waarschuwing noemen) voor het gebruik van schildklierpoeder is zeer terecht: om mensen met niet-afwijkende schildklierwaarden, op geleide van niet-gedefinieerde klachten, tóch thyreoïdum voor te schrijven kan gevaarlijk zijn.
Iedereen moet z'n eigen keuzes maken en z'n eigen risico's inschatten op basis van betrouwbare informatie. Op het oude Hypoforum waren verhalen te vinden van deelnemers die door de 'schildklierbehandeling van natuurartsen' terechtkwamen bij universitaire centra. En dat is geen bangmakerij, dat zijn feiten.

Denk niet dat ik anti-thyreoïdum ben, ik heb het zelf een hele tijd tot volle tevredenheid gebruikt, begeleid en gecontroleerd door een reguliere internist. Ik vind het echt jammer dat het voorgeschreven wordt op zeer arbitraire gronden door de u-vraagt-wij-draaienhouding van veel kwakzalvers en daardoor gedegradeerd is tot een obscuur middel waar de regulieren zich verre van houden.

Zo, ik ga Sinterklaas inhalen. Een prettig weekend!
Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door laura »

Een tip van Peter Gotschke: "Heel weinig patiënten hebben baat bij medicijnen. Gebruik ze dus alleen als het absoluut noodzakelijk is."

Meer kun je lezen aan de stamtafel in het Schildkliercafé: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =22&t=1202
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Miep »

Ik word ook begeleid, ik krijg ook controle. Na een proefperiode van een maand wederom bloedonderzoek.
Ik ga niet met een kwakzalver in zee, ook niet met een natuurarts.
Maar met een complementair arts, iemand die huisarts is geweest, die aangeeft dat hij heel voorzichtig wil proberen of Thyreoïdum iets voor mij doet.

Dit word inderdaad een welles-nietes discussie. En ik heb mega veel spijt dat ik dit topic heb geopend. Wat een gedoe is hier van gekomen. Ik weet ondertussen niet meer waar ik aan toe ben, maar wil toch op de kennis en expertise van mijn complementair arts vertrouwen.

Zoals gezegd, ook tussen reguliere artsen zitten kwakzalvers. Daar hoor je niemand hier over. Vind ik ook niet eerlijk.

En Sinterklaas inhalen? Die is al een week in ons land hoor, beetje vreemd ... maar wel leuk :-)

Fijn weekend allemaal.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door *anna* »

Miep,
In de eerste plaats: vertrouwen in je behandelaar is het belangrijkste!
De welles-nietes discussie gaat over de behandeling met thyreoïdum, niet over jou, trek het je dus niet persoonlijk aan. Het is juist goed voor een levendig forum om controversiële onderwerpen aan te snijden. En als het dan te off topic wordt, kan het beheer (is dat Laura?) wijzen op de forumregels óf de discussie verplaatsen naar 'het Café'.

Dat Sinterklaas al in het land is heb ik op het Sinterklaasjournaal gezien. Maar Sint kan niet overal tegelijk zijn, dus moeten kleinere plaatsen even wachten. Vandaar. Vanavond heeft het voor mij dus pas zin om m'n schoen te zetten. Spannend :D .

Groet, Anna
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Jackie »

Miep jij schrijft dat jou arts een "complementair arts" is. Iemand met een reguliere huisartsen opleiding. Reguliere geneeskunst is gebaseerd op wetenschappelijke consensus. Indien een "arts" zich bezighoud met alternatieve behandelwijzen doen die wetenschappelijke bewijzen er niet meer toe. Je kunt je afvragen of het dan nog een arts is.Alternatieve geneeswijzen worden om een heel specifieke reden 'alternatief' genoemd: er is simpelweg geen bewijs dat ze werken. In ieder geval niet (of nauwelijks) beter dan het placebo-effect. Medicijnen en methodes die werken worden regulier.

Behandeling met schildklierhormoon alleen op indicatie van klachten en niet op schildklierwaarden lijkt me niet zonder risico.
Helaas is dit in het alternatieve circuit niet ongebruikelijk.
Plaats reactie