Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ElsLammie »

Je vraagt je toch echt af hoe dit mogelijk kan zijn!!! :evil:
Jammer genoeg schrijven ze bij mijn apotheek al geen herhalingsrecepten voor Thyrax meer uit.
Nu weet ik wel, de apotheek kan er ook niks aan doen maar toch.

Ik krijg ze per 3 maanden en aangezien ik eind november nog gehaald heb; krijg ik nu niks mee omdat de zogenoemde 3 maanden nog lang niet om zijn; ik heb nog pillen tot eind februari. Dus ik zal over moeten stappen op een ander merk met alle gevolgen van dien.
Ik ga maandag eerst maar eens een afspraak maken met de huisarts over hoe we dit het beste kunnen gaan doen.

Ik heb namelijk al genoeg klachten gehad van de nieuwe verpakking, nu gaat het eindelijk weer goed en dan krijgen we dit gedonder. Bovendien moet ik sowieso al voorzichtig zijn omdat ik ook hartpatiënt ben; bij de minste verhoging of verlaging van de dosis krijg ik al hartklachten. Doodeng...
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Ineke, ik reageer op je bericht van gisteravond n.a.v. het radiogesprek met prof. Fliers.
Ik wist niet dat Fliers voorzitter is van de medische adviesraad (MAR) van SON.

Des te treuriger is dan zijn beeld van mensen die over moeten schakelen naar een ander levothyroxinemerk.

Nog eens samenvattend wijt hij het aan:

1: het idee van verandering van merk, insinuerend een placebo-effect.
2. hij meent een niet altijd aantoonbaar minimaal T4-verschil ('een gering percentage) dat zou kunnen voorkomen, en suggereert dat daarvan geen klachten te verwachten zijn.
Hij weet kennelijk niet dat a l l e fabrikanten een verschillende T4-inhoud op de markt brengen. Deze verschillen variëren gemiddeld van 10 tot 20%. In een Belgisch bioequivalentie rapport uit 2014 werd zelfs een verschil van ruim 30% gerapporteerd.
3. prof. Fliers meent dat het maar een zeer gering aantal mensen treft.

Dit is een reactie die je verwacht van een politicus om een onderwerp zo klein mogelijk te maken en te houden.
Maar niet van een professor endocrinologie, voorzitter van de MAR, nota bene!
Hij marginaliseert de onrust onder de gebruikers.
Dit toont des te meer de ernorme afstand aan tussen deze academische wereld en de dagelijkse realiteit.
Gelukkig zijn er ook hoogleraren die wel weten hoe het zit en dat ook vertellen. Ook in Nederland.

Een immer kritische
en opbouwende groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

hoi Ineke,

Kan iemand uitleg geven aan het volgende :?: ik weet niet of het waar is :?
Vandaag zie ik deze reacties staan bij een artikel in Trouw:
Eerst de feiten checken: Aspen heeft in Oss geen productie voor tabletten (en dus ook niet voor Thyrax Duotab) en ze hebben die ook nooit gehad. Aspen heeft dus geen Thyrax Duotab productie verhuisd. Wat is er dan wel aan de hand? MSD produceerde de tabletten in Oss en is gestopt. Aspen probeert ze nu in Duitsland te maken. Dit is zoiets als HEMA verwijten dat ze niet genoeg levensmiddelen kan leveren nadat AH en Jumbo gestopt zijn. Een Ossenaar
= Reacie op 14/01/16 13:36
@ ... 'Ossenaar'. Dank voor je toelichting obv interne kennis. Als je gelijk hebt, dan is de redactie inderdaad in gebreke gebleven om de juiste feiten te vermelden. Daarmee is het probleem voor de gebruikers niet weg. Het is algemeen bekend dat het verdienmodel voor farmaceuten belangrijker is dan de belangen van patienten. Als de marges te klein worden, dan verdwijnt het product. De aandeelhouders belangen gaan altijd voor.
= Reactie op 15/01/16 10:39
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... =trouwhome
************

In mijn mailwisseling met CBG en IGZ: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... t=30#p2554

Het CBG:
Thyrax staat niet genoemd op de productenlijst van Aspen Pharma Oss omdat de Thyrax tabletten niet door deze fabrikant worden geproduceerd. Aspen Pharma heeft aangegeven de Thyrax tabletten toe te voegen aan de productenlijst, zodra de wijziging van de registratiehouder in andere EU landen afgerond is.
De IGZ:
Dat Thyrax niet in de lijsten van Oss voorkomt, heeft als reden, dat het product niet in Oss wordt gemaakt.
Dat de productie naar Bad Oldesloe zou gaan was in 2014 al bekend. Gewoon door te zoeken op internet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door sopje »

Jongens het draait in deze wereld maar om 1 ding....GELD.
Ik ben er al lang geleden achter gekomen dat het echt niet om het welzijn van de patient gaat, maar om het welzijn van de portomonnee van de belanghebbende.
En iedereen, behalve de patient, speelt het spelletje mee. :?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Volgens kinderartsen van het AMC kan de overstap ook geen kwaad: https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/N ... obleem.htm
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Teun »

Maar de kinderartsen ontkennen zoal ik het lees niet dat het anders zou kunnen zijn.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Hoi Laura,

Zo zie je maar hoe enorm groot de kenniskloof is tussen behandelaar en patiënt.
Ook hier weer die vreemde verhaspeling van oorzaak en gevolg.

Het is heel wat anders als je overgaat op een ander middel, vanwege al bestaande klachten, (dan heb je dus een grote kans dat het beter gaat!) dan dat je vanuit een stabiele positie verplicht bent te switchen van merk, waardoor je van je pad afraakt.

Dahag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

laura schreef: In mijn mailwisseling met CBG en IGZ: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... t=30#p2554

Het CBG:
Thyrax staat niet genoemd op de productenlijst van Aspen Pharma Oss omdat de Thyrax tabletten niet door deze fabrikant worden geproduceerd. Aspen Pharma heeft aangegeven de Thyrax tabletten toe te voegen aan de productenlijst, zodra de wijziging van de registratiehouder in andere EU landen afgerond is.
De IGZ:
Dat Thyrax niet in de lijsten van Oss voorkomt, heeft als reden, dat het product niet in Oss wordt gemaakt.
Dat de productie naar Bad Oldesloe zou gaan was in 2014 al bekend. Gewoon door te zoeken op internet.

Hoi Laura,

dat de productie van Thyrax naar Duitsland zou gaan had ik al gelezen. ;)

Het gaat mij om de vergelijking m.b.t. de reacties op het artikel in Trouw en hetgeen SON op haar website heeft geplaatst.

- SON vermeldt dat tijdens hun bezoek op 7 juli (2015) is medegedeeld dat de productie blijft plaatsvinden in Oss
- in reacties van het artikel in Trouw wordt ontkend dat in Oss de tabletten worden (werden) geproduceerd

En dit samenhangend met de feiten die hier al geplaatst zijn onder topic
Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®: viewtopic.php?f=7&t=602

Ik dacht daar ergens meerdere malen meldingen te hebben gezien dat de thyrax uit verschillende landen vandaan kwam.

Daarom vind ik het vaag.
Wat hebben de bezoekers van SON in Oss dan gezien ?
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Kiek schreef: Ik wist niet dat Fliers voorzitter is van de medische adviesraad (MAR) van SON.

Des te treuriger is dan zijn beeld van mensen die over moeten schakelen naar een ander levothyroxinemerk.

Nog eens samenvattend wijt hij het aan:

1: het idee van verandering van merk, insinuerend een placebo-effect.
2. hij meent een niet altijd aantoonbaar minimaal T4-verschil ('een gering percentage) dat zou kunnen voorkomen, en suggereert dat daarvan geen klachten te verwachten zijn.
Hij weet kennelijk niet dat a l l e fabrikanten een verschillende T4-inhoud op de markt brengen. Deze verschillen variëren gemiddeld van 10 tot 20%. In een Belgisch bioequivalentie rapport uit 2014 werd zelfs een verschil van ruim 30% gerapporteerd.
3. prof. Fliers meent dat het maar een zeer gering aantal mensen treft.

Dit is een reactie die je verwacht van een politicus om een onderwerp zo klein mogelijk te maken en te houden.
Maar niet van een professor endocrinologie, voorzitter van de MAR, nota bene!
Hij marginaliseert de onrust onder de gebruikers.
Hoi Kiek,

ik ben toch wel 1 van de patienten die opnieuw ingesteld moest worden na overstap van Thyrax naar Euthyrox.

Het was zelf zo dat na overstap, wegens die bijwerkingen van blisterverpakking, ik met euthyrox ging hyperen en mijn TSH naar richting 0,02 ? weet niet meer ging en FT4 erg hoog was.

Dus met euthyrox moest ik opnieuw ingesteld worden en slik momenteel nog steeds minder dan met thyrax.
En, zoals jezelf wel weet, zijn er meer forumleden die problemen hebben/hadden met instellen na overstap op andere producent.


"de ervaringsdeskundigen" dat zijn wij !! en n I e t de arts(en).


.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

ineke schreef:Het gaat mij om de vergelijking m.b.t. de reacties op het artikel in Trouw en hetgeen SON op haar website heeft geplaatst.

- SON vermeldt dat tijdens hun bezoek op 7 juli (2015) is medegedeeld dat de productie blijft plaatsvinden in Oss
- in reacties van het artikel in Trouw wordt ontkend dat in Oss de tabletten worden (werden) geproduceerd

Wat hebben de bezoekers van SON in Oss dan gezien ?
Het bezoek was in 2014, maar ook toen wist Aspen natuurlijk van de verhuizing.
Wat de bezoekers van SON hebben gezien?
Duidelijk is dat Aspen geen eerlijk antwoord heeft gegeven.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie