Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

Zo, dat is mooi nieuws dat substitueren dus niet toegepast mag worden door de zorgverzekeraars!
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

InHet NOS-Journaal van 18:00 grote misser: de andere merken hebben veel bijwerkingen.
Nee, het overstappen naar een ander merk kan veel problemen geven.

Ze moeten het natuurlijk wel goed verwoorden!

Zo ook nog een item in EenVandaag.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Straks in 1 Vandaag - Nederland 1 om 18.15 uur

ook over Thyrax een radio-interview van vanmiddag op Radio 1 met een patiente en tevens met Prof. Fliers van het AMC:
bij ongeveer 6.00 minuut en duurt tot ca. 14.45 minuut

http://www.radio1.nl/popup/terugluister ... =532923247
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Laura plaatst om 04:47 een interview uit Trouw met hoogleraar farmacologie LUMC, Adam Cohen.

De laatdunkendheid waarmee professor Cohen zich over de afhankelijken van Thyrax, over mij, over ons, uitlaat, vind ik grievend.
Het is nu juist voor ons, voor deze groep mensen, het centrale gezondheidsprobleem waarmee ze dagelijks te maken hebben, en zich continu zo goed mogelijk proberen in te stellen.
De dosering van dit medicijn 'leer' je in te passen aan de behoefte van een zich steeds wisselende situatie.
De gebruikers kennen deze gevoeligheden van ook minimale dosisafwijkingen.
Overstappen naar een ander merk zal altijd leiden tot verandering van dosering met alle gevolgen van dien.
Iemand die niet afhankelijk is van een levothyroxine zal dit ook nooit kunnen begrijpen.
Het is geen aspirientje.
Evenmin blijkt professor Cohen weet te hebben van de verschillen in bioequivalentie van de merken thyroxines.
Er is niet één merk met dezelfde hoeveelheid T4.

Professor Cohen meet zich in het interview het gezag aan van de behandelaar.
Dat moet ie niet doen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

Ja, met Bruce Wolffenbuttel (@brhw op Twitter) in EenVandaag.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Ik heb zojuist geluisterd naar Radio 1, waarnaar Ineke hierboven verwijst.

Daar werd een mevrouw met een hypothyreoïdie geinterviewd.
Zij had een duidelijk en realistisch verhaal.

Toen kwam professor Fliers, endocrinoloog van het AMC aan de beurt.

Hij beweert dat mensen onzeker worden van de wisseling van pillen.
En dat de meeste mensen die overschakelen op een ander merk niets merken!

Hij meldt dat in de pillen van de verschillende merken en firma’s dezelfde stof zit.
Hij zegt wel dat er hele kleine variaties in inhoud kunnen voorkomen.
Een paar procent, meent hij….

Als Fliers de bioequivalentie-onderzoeken had gevolgd, dan zou hij beter weten.
Er zit vaak 10 tot 20% verschil in de bioequivalentie.

Fliers meent ook dat dat maar voor een hele kleine groep lastig is.
Het lijkt alsof hij niet op de hoogte is van de achtergronden van de instelproblemen van mensen met een hypothyreoïdie.

En kennelijk heeft hij geen weet van de reilen en zeilen in een huisartsenpraktijk.
Want dáár wordt het gros van de mensen met een hypothyreoïdie behandeld.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Mellie »

Vragen van de leden Pia Dijkstra (D66) en Bruins Slot (CDA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over een dreigend tekort aan een geneesmiddel voor schildklierpatiënten (ingezonden 15 januari 2016)

1

Bent u bekend met het bericht van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) dat het voor schildklierpatiënten bestemde geneesmiddel Thyrax Duotab (levothyroxine) 0,025 mg vanaf februari voor zeker een half jaar niet leverbaar zal zijn? 1)

2

Klopt het dat het medicijn Thyrax Duotab 0,025 mg vanaf februari niet meer leverbaar is omdat de fabrikant overgaat op een nieuwe productielocatie? Klopt het dat er sprake is van een fout in de planning? Kunt u uiteenzetten hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan? Waarom kan de huidige productielijn niet in gebruik blijven tot de nieuwe in werking is getreden?

3

Zijn er andere aanwijzingen voor het feit dat de fabrikant Thyrax Duotab niet langer meer wil of kan produceren? Kan het zijn dat de fabrikant meer winst kan behalen met het alternatief dat hij zelf voorstelt, Eltroxin? 2)

4

Klopt het dat de helft van de 350.000 patiënten die dit middel gebruiken al komende maand de gevolgen ondervindt van het niet meer beschikbaar zijn van de 0,025 mg tabletten? Wat zijn deze gevolgen? Hoe wordt ervoor gezorgd dat patiënten hier zo min mogelijk hinder van ondervinden?

5

Deelt u de mening van het CBG, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) en de Schildklier Organisatie Nederland (SON) dat het onnodig wisselen tussen medicijnen met de werkzame stof levothyroxine niet wenselijk is? 3) 4)

6

Welke extra maatschappelijke kosten brengt het omzetten van patiënten met zich mee? Hebben apothekers en huisartsen voldoende capaciteit om de patiënten te begeleiden bij het omzetten?

7

Welke kosten kan het omzetten voor patiënten zelf met zich meebrengen, bijvoorbeeld als gevolg van extra controles die uit het eigen risico betaald moeten worden?

8

Heeft u in beeld of de twee kleinere leveranciers van levothyroxine het tekort dat nu ontstaat kunnen opvullen? Zo ja, kunt u garanderen dat komend jaar voldoende geneesmiddelen voorradig zullen zijn? Zo nee, kunt u dit zo spoedig mogelijk inzichtelijk maken?

9

Heeft de houder van de handelsvergunning conform artikel 49, lid 7, van de Geneesmiddelenwet het CBG minimaal twee maanden voor het uit de handel nemen van Thyrax Duotab 0,025 mg geïnformeerd? Zo nee, heeft het CBG hier actie op ondernomen?

10

Is het te verwachten tekort na de melding aan het CBG aan de orde geweest in de werkgroep geneesmiddelentekorten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke acties heeft u ondernomen om adequaat en actief in te spelen op de problemen die zijn ontstaan?

11

Klopt het dat Aspen Pharma Trading Ltd als vergunninghouder op basis van artikel 49, lid 9, van de Geneesmiddelenwet de wettelijke plicht heeft om ervoor te zorgen dat het geneesmiddel voor apotheken en groothandelaren in voldoende mate continu voorradig is om in de behoeften van patiënten in Nederland te kunnen voorzien?

12

Op welke wijze heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gehandhaafd op het niet nakomen van de wettelijke plicht van de vergunninghouder om ervoor te zorgen dat een geneesmiddel in voldoende mate voorradig is? Heeft de IGZ direct een boete van 45.000 euro opgelegd, zoals in de “Beleidsregels bestuurlijke boete Minister VWS” staat voorgeschreven? Zo nee, waarom niet?

13

Deelt u de mening dat de reden die de vergunninghouder aanvoert, namelijk de overgang naar een nieuwe productielocatie, zonder voorzorgsmaatregelen te nemen maatschappelijk onverantwoord is, mede omdat een dergelijk tekort te voorzien en dus te voorkomen is?

14

Heeft het CBG contact opgenomen met de European Medicines Agency (EMA) over dit tekort? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke acties zijn hieruit voortgekomen?

15

Klopt het dat er de laatste jaren een toename in aantallen, duur en ernst van de geneesmiddelentekorten is? Zo ja, kunt u hiervan de cijfers geven? Zo ja, kunt u uiteenzetten waardoor dit wordt veroorzaakt, en op welke wijze u dit probeert te voorkomen?

1) http://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/20 ... ruari-2016 2) http://nos.nl/artikel/2080356-patienten ... icijn.html 3) https://www.knmp.nl/nieuws/knmp-2018med ... twoord2019

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Van Gerven en Leijten (SP), ingezonden 15 januari 2016 (vraagnummer 2016Z00648)
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Kiek schreef:Toen kwam professor Fliers, endocrinoloog van het AMC aan de beurt.

Hij beweert dat mensen onzeker worden van de wisseling van pillen.
En dat de meeste mensen die overschakelen op een ander merk niets merken!

Hij meldt dat in de pillen van de verschillende merken en firma’s dezelfde stof zit.
Hij zegt wel dat er hele kleine variaties in inhoud kunnen voorkomen.
Een paar procent, meent hij….

Als Fliers de bioequivalentie-onderzoeken had gevolgd, dan zou hij beter weten.
Er zit vaak 10 tot 20% verschil in de bioequivalentie.

Fliers meent ook dat dat maar voor een hele kleine groep lastig is.
Het lijkt alsof hij niet op de hoogte is van de achtergronden van de instelproblemen van mensen met een hypothyreoïdie.

En kennelijk heeft hij geen weet van de reilen en zeilen in een huisartsenpraktijk.
Want dáár wordt het gros van de mensen met een hypothyreoïdie behandeld.
* Prof. Fliers is ook voorzitter van de MAR (adviesraad van SON)
http://www.schildklier.nl/over-ons/orga ... l=&start=5

* Tevens is door de NOS contact gezocht met een sk-patiente() en heeft SON daarop gereageerd
Zijn er #Thyrax gebruikers in de omgeving Den Haag die ik vandaag zouden kunnen spreken voor de NOS? (radio/tv)
https://twitter.com/ThijsPeerdeman



Kan iemand uitleg geven aan het volgende :?: ik weet niet of het waar is :?
Op de website van SON
Bezoek aan Aspen

Op 7 juli bezocht SON het bedrijf Aspen, dat de productie van Thyrax heeft overgenomen van MSD.

Verschillende vragen van patiënten uit onze inventarisatie/meldpunt zijn daar aan de orde geweest.

Een paar belangrijke punten:
•Aspen levert binnenkort nieuwe (kleinere) doseringen van Thyrax naast de huidige doseringen. Dat betekent dat er minder tabletten hoeven te worden gesplitst.
De productie van de tabletten blijft plaatsvinden in dezelfde fabriek te Oss.
•De productiewijze en samenstelling zijn exact gelijk aan die van MSD.
Vandaag zie ik deze reacties staan bij een artikel in Trouw:
Eerst de feiten checken: Aspen heeft in Oss geen productie voor tabletten (en dus ook niet voor Thyrax Duotab) en ze hebben die ook nooit gehad. Aspen heeft dus geen Thyrax Duotab productie verhuisd. Wat is er dan wel aan de hand? MSD produceerde de tabletten in Oss en is gestopt. Aspen probeert ze nu in Duitsland te maken. Dit is zoiets als HEMA verwijten dat ze niet genoeg levensmiddelen kan leveren nadat AH en Jumbo gestopt zijn. Een Ossenaar
= Reacie op 14/01/16 13:36
@ ... 'Ossenaar'. Dank voor je toelichting obv interne kennis. Als je gelijk hebt, dan is de redactie inderdaad in gebreke gebleven om de juiste feiten te vermelden. Daarmee is het probleem voor de gebruikers niet weg. Het is algemeen bekend dat het verdienmodel voor farmaceuten belangrijker is dan de belangen van patienten. Als de marges te klein worden, dan verdwijnt het product. De aandeelhouders belangen gaan altijd voor.
= Reactie op 15/01/16 10:39
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... =trouwhome
Aspen Pharma begint op een soap-serie te lijken :?



.
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door jotineke »

Hallo allemaal,

Fijne boel weer. Vorig jaar veel moeite gehad om opnieuw ingesteld te worden ná dat de verpakkingswijze is gewijzigd. Ik ben 175 microgram (1 roze en 1 blauw) naar 125 microgram gegaan. In de zomer van 2015 na maanden uittesten goed ingesteld :(
Nu dit weer. Ik las het gelukkig woensdag op Teletekst en had nog herhalingsrecepten liggen, Direct de apotheek gebeld en tot mijn grote verbazing, wisten zij op dat moment nog van niets. Dus hadden ze nog genoeg voorraad. Toen ik 's middags de Thyrax haalde, was het nieuws inmiddels wel door gedrongen en zij wilden proberen hun voorraad nog verder aan te vullen.
Ik heb nu tot mei voldoende Thyrax, maar zit nu te twijfelen wat het beste tijdstip is om een alternatief uit te proberen. Ik heb begrepen dat er straks minstens een half jaar geen Thyrax wordt geproduceerd en dan wordt het ook voor mij overstappen naar een ander schildkliermedicijn. Ik raak mijn vertrouwen zo langzamerhand ook wel wat kwijt in deze producent, eerst het gedoe met de andere verpakkingswijze en nu dit weer :!:
Ik wens jullie allen veel succes en sterkte bij het uitzoeken/ instellen van een ander schildkliermedicijn :shock:

groeten, Jotineke
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Rick »

Hoi Jotineke,

Ik zou denk ik zsm overstappen. Mocht je er achter komen dat een ander merk niets is, dan kun je nog terug naar je oude situatie (fabrieksinstellingen resetten :roll: :lol: ). Mogelijk is er tegen die tijd dan toch een oplossing voor thyrax. Maar ik waag het te betwijfelen, gezien de berichten.
Plaats reactie