Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

laura schreef:Even gescand.
pagina 1.jpg
pagina 2.jpg
pagina 3.jpg

Super Laura, bedankt.


.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

Mensen, zijn we niet met zijn allen hyperig bezig hierover?
Laten we nou eerst alles afwachten.

Ja, ik weet het, voor velen zal dit geen goede houding van mij zijn.
Alles is nou eenmaal gebeurd en de overheid moet hier een stokje voor steken.

Alle documenten ten spijt, die ik helaas niet kan lezen (omzetten in pdf zou mooi zijn) maarwe zijn echt spastisch bezig.
Ik merk nu dezelfde hyperigheid als toen de toestand met de verpakkingswijziging van Thyrax aan de gang was.
Komt dit omdat ik geen bijwerkngen heb ervaren?

De Thyraxgebruikers moeten allemaal overschakelen naar een ander merk. Dat is een voldongen feit.
Zij zullen niet meer teruggaan naar Thyrax mocht dit weer leverbaar worden.
Misschien komt die levering helemaal niet.
En was het Aspen hierom te doen, gewoon het grootste marktaandeel willen kwijtraken omdat Thyrax toch geen rooie cent opbrengt.

Dus rust in de tent en afwachten wat er gebeurt en wat de reactie hierop zal zijn.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Suffy schreef:Mensen, zijn we niet met zijn allen hyperig bezig hierover?
Laten we nou eerst alles afwachten.

Ja, ik weet het, voor velen zal dit geen goede houding van mij zijn.
Alles is nou eenmaal gebeurd en de overheid moet hier een stokje voor steken.

Alle documenten ten spijt, die ik helaas niet kan lezen (omzetten in pdf zou mooi zijn) maarwe zijn echt spastisch bezig.
Ik merk nu dezelfde hyperigheid als toen de toestand met de verpakkingswijziging van Thyrax aan de gang was.
Komt dit omdat ik geen bijwerkngen heb ervaren?

De Thyraxgebruikers moeten allemaal overschakelen naar een ander merk. Dat is een voldongen feit.
Zij zullen niet meer teruggaan naar Thyrax mocht dit weer leverbaar worden.
Misschien komt die levering helemaal niet.
En was het Aspen hierom te doen, gewoon het grootste marktaandeel willen kwijtraken omdat Thyrax toch geen rooie cent opbrengt.

Dus rust in de tent en afwachten wat er gebeurt en wat de reactie hierop zal zijn.

Maar houdt svp ook rekening met het volgende:

- veel patienten met bijwerkingen nadat de verpakking is gewijzigd van glas naar blister
- daardoor hogere kosten voor de gezondheidszorg > patienten moesten bloedprikken / naar de huisarts c.q. internist
- patienten die ziek werden > meer arbeidsverlet
- bijeenkomsten / vergaderingen etc. over bijwerkingen en medicijntekort voor o.a. de 2e kamer, apothekers en organisaties etc.
- de rest van de gevolgen > o.a. import van levothyroxine uit Frankrijk (euthyrox) > hogere kosten.

Ik ben iig blij dat ik vorig jaar al was overgestapt naar euthyrox.
NB
Ik ben 1 van de patienten waarvan zowel de huisarts als apotheker beiden geen info hadden ontvangen van Aspen over die verpakkingswijziging, dus ook een nalatigheid van Aspen.


En nu?
Afwachten of er geen stagnatie in de levering van dat euthyrox gaat komen :?

Het is dus niet zomaar iets - deze perikelen rondom thyrax/Aspen.



.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Suffy, hieronder enkele stukken tekst uit dat artikel.
De auteurs zijn 4 mensen van het CBG, KNMP/Farmanco en Lareb.

Het is de eerste keer dat ik zo'n duidelijk en doortimmerd stuk lees over de problemen bij de overschakeling naar een ander levothyroxine.

Dit in tegenstelling tot de NVE, de endocrinologen in Nederland, die in een zwak en onduidelijk interview aangaven dat er eigenlijk niets aan de hand is. Alsof het maar een paar procentjes zou verschillen, aldus de NVE....Meer last zouden ouderen hebben vanwege een ander kleur tabletje!
In het artikel staat dat er nota bene geen bio-equivalentie bekend is van de producten die in Nederland gebruikt worden.
Want er is geen vergelijkend onderzoek gedaan tussen de beschikbare producten in Nederland, zoals in het stuk van het artikel staat.

Stukjes tekst uit:
Alertheid geboden bij omzetten levothyroxine
Pharmaceutisch Weekblad


Geneesmiddelensubstitutie is het onderling vervangen van geneesmiddelen waarvan de werkzame stof, de sterkte en de farmaceutische vorm vergelijkbaar zijn.
Het kan dus gaan om een switch tussen het innovatorgeneesmiddel en een generiek geneesmiddel, om een switch tussen twee generieken en bij levothyroxine ook om een switch tussen twee innovatoren.
Voorwaarde voor substitutie is dat effectiviteit en veiligheid van de te substitueren middelen gelijkwaardig zijn, aangetoond met bio-equivalentie-onderzoek.
..........
…………
Omdat geen bio-equivalentie tussen de innovatorproducten van levothyroxine is aangetoond, zouden deze niet uitgewisseld mogen worden.
Ook de uitwisseling met generieke producten van Euthyrox wordt belemmerd, doordat in de samenvatting van productkenmerken (SmPC) van de verschillende generieken niet wordt genoemd waarmee equivalentie is aangetoond.

Voor levothyroxine is het lastig om voor de individuele patient de optimale dosis te vinden. Kleine veranderingen in de patient (zowel fysiek als mentaal) vereisen een
continue controle en aanpassing van de dosis (in de praktijk om de drie tot zes maanden).
Patiënten worden ingesteld op basis van de TSH-waarde en de FT4.
Als bij een patient zijn TSH en/of FT4 binnen de norm valt, wordt door de arts verder getitreerd op geleide van de klachten van de patient.
De levothyroxinebehoefte hangt af van vele factoren, zoals de gegeven dosis, de vrije fractie van het levothyroxine, de mate van omzetting van thyroxine naar trijoodthyronine (in de periferie), de co-medicatie, enzovoorts, zonder dat dit effect hoeft te hebben op de toxiciteit/biologische beschikbaarheid.
Daardoor kan de optimale dosis alleen per individu worden vastgesteld.
Dit leidt tot een ruime spreiding in de dosering binnen de patiëntenpopulatie.
Gezien de smalle marge waarbinnen een patiënt zich prettig voelt, kan wel worden gesteld dat het middel een smal therapeutisch venster heeft.
De dosis moet daarom als zeer kritisch worden beschouwd en kleine verschillen kunnen leiden tot klachten bij de patiënt.
…………………
………………..
Conclusie:
Levothyroxine is een geneesmiddel met een smal therapeutisch venster waarvan de dosering per patiënt moet worden vastgesteld.
Dit gebeurt in eerste instantie op laboratoriumwaarden (TSH en FT4).
Een verdere finetuning gebeurt op basis van de klachten van de patient. Omdat de blootstelling op patiëntniveau kritisch is, moet bij alle omzettingen van schildkliermedicatie rekening worden gehouden met de mogelijke problemen met betrekking tot over- en onderdosering.
Generieke substitutie is op basis van de vereisten bij registratie in theorie mogelijk, maar doordat er meerdere innovatorproducten zijn, geldt voor levothyroxine-bevattende producten de algemene aanbeveling dat zowel generieke substitutie als substitutie tussen de innovatorproducten moet worden afgeraden.
Voor substitutie bij deze producten zonder klinische controle is de enige mogelijkheid substitutie met een parallelproduct van het desbetreffende innovatorproduct (ter herkennen aan het parallelteken “//” in het RVG-nummer).
In een aantal SmPC’s en in het substitutiebeleid van de KNMP wordt aangegeven dat levothyroxine-bevattende producten niet uitwisselbaar zijn.
Ook bij geneesmiddelentekorten wordt gewezen op alertheid bij omzetting.
De meldingen bij Lareb onderschrijven dat bij substitutie tussen verschillende merken bij goed ingestelde patiënten extra waakzaamheid geboden is.

Auteurs:
Jan Span, klinisch beoordelaar CBG
Michiel Kooijman, klinisch beoordelaar CBG
Florence van Hunsel, coördinator Signal Detection Lareb
Doerine Postma, coordinator KNMP Farmanco
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Rick »

Het is dat ik hier geen "likes" kan uitdelen ... dank voor dit heldere stuk Kiek!

Edit: als dan aangetoond kan worden dat de wijziging in de verpakking Thryax méér is dan alleen een andere verpakking, heb je hier 'n aardige stok om de hond mee te slaan ...
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

Kiek, ontzettend bedankt voor deze citaten uit het artikel in het PW! Echt top!

Duidelijker kan gewoon weg niet. Wat je zegt: zo duidelijk heb je het nergens gezien.
Levothyroxine niet uitwisselbaar.

En nou moeten we toch, met alle gevolgen die hier genoemd worden.

Is dit artikel nog niet officieel gepubliceerd?
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Suffy schreef:Is dit artikel nog niet officieel gepubliceerd?
Het is officieel gepubliceerd.

Alertheid geboden bij omzetten levothyroxine
Jan Span, Michel Kooijman, Florence van Hunsel en Doerine Postma
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Suffy »

Hoi Laura,

Heb de blog vanmiddag al gezien.
En inderdaad, je moet hiervoor een abonnement hebben, was me even ontschoten.

Dank voor het plaatsen.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Inmiddels heeft het Pharmaceutisch Weekbklad het artikel Alertheid geboden bij omzetten levothyroxine online gezet dus je kan het ook uitprinten via: http://www.pw.nl/rubrieken/2016pw04p12.pdf/view

Er staat een reactie onder van de importeur van Tirosint
01-02-2016 16:20
Reactie van Johan Rikhof van Goodlife, importeur van Tirosint

In het Pharmaceutisch Weekblad van afgelopen week publiceerde u een artikel over het tekort aan Thyrax® voor schildklier patiënten en advies voor switchen.
Daarin is het geneesmiddel Tirosint® opgenomen in de tabel met vermelding dat het om een generiek van Euthyrox zou gaan. Dit is een onjuiste vermelding.
Tirosint is een uniek, innovatief, gepatenteerd geneesmiddel dat door het Zwitserse bedrijf IBSA is ontwikkeld. Het is geen tablet, maar een capsule . In tegenstelling tot tabletten bevat Tirosint geen kleurstoffen, lactose, gluten, alcohol of suiker. De Tirosint capsule bestaat uit (koosjere) gelatine, glycerol en gezuiverd water.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

hoi Ineke,

Wat dubbelop, het staat hier al: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 7111#p7060 en http://schildkliertje.blogspot.nl/2016/ ... hyrax.html

En voor gebruikers is het ook weer niet zo belangrijk dat Tirosint geen generiek van Euthyrox is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie