Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Nieuwsbericht | 13-01-2016 | 11:00

Thyrax Duotab (levothyroxine) 0,025 mg is vanaf februari niet leverbaar. Het tekort speelt in ieder geval een half jaar. De Thyrax Duotab tabletten met de sterktes 0,100 mg en 0,150 mg zijn op voorraad tot medio 2016. Patiënten die Thyrax Duotab gebruiken moeten daarom in overleg met hun arts en apotheker overstappen op een ander geneesmiddel met de werkzame stof levothyroxine.

Handelsvergunninghouder Aspen Pharma Trading heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) laten weten dat ze door de overgang naar een nieuwe productielocatie tijdelijk niet kan produceren.

Het CBG vindt dit een zorgwekkende situatie en heeft Aspen gevraagd snel te zorgen voor een oplossing. Het is voor veel patiënten namelijk lastig om ingesteld te worden op de optimale dosis levothyroxine. Ook onnodig wisselen tussen medicijnen met de werkzame stof levothyroxine is niet wenselijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Een rare zaak dat medicijnen van levensbelang in handen zijn van particuliere instanties, zoals Aspen.
Het is tijd dat de overheid de productie en distributie van deze specifieke groep medicijnen op zich neemt.
De leveringsgarantie van medicijnen van chronisch zieken moet veilig gesteld worden.
Dit is een verantwoordelijkheid van en voor ons allemaal.
Dit mag niet aan de marktwerking overgelaten worden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Jackie »

http://www.cbg-meb.nl/documenten/public ... antwoorden

Wat mij verontrust bij deze vragen en antwoorden is het volgende: "Bij de overgang naar de nieuwe productielocatie moet een bedrijf altijd eerst aantonen dat de kwaliteit van het middel gelijk is aan de kwaliteit van het middel dat op de oude locatie werd geproduceerd. De kwaliteitsverschillen zijn nu nog te groot, dus moet het productieproces verder verbeterd worden."
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Voor de duidelijkheid heb ik de vragen en antwoorden maar even gescand:
Vraag antwoord 1.jpg
Vraag antwoord 1.jpg (237.58 KiB) 8122 keer bekeken
Vraag antwoord 2.jpg
Vraag antwoord 2.jpg (234.44 KiB) 8122 keer bekeken
Vraag antwoord 3.jpg
Vraag antwoord 3.jpg (140.47 KiB) 8122 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
sillytoppertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:49

paniek thyrax tekort! wat nu !!

Bericht door sillytoppertje »

http://m.telegraaf.nl/gezondheid/articl ... C%88nten-4

Wat een ellende ! Na 12 jaar jog niet goed ingesteld en nu dit weer wat kunnen we verwachten word dit weer maanden ellendig voelen ? Heeft iemand tips?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Een nieuwe machine: een andere hoeveelheid.
Een nieuwe verpakking: een andere hoeveelheid.
Een nieuw huis in een ander land met een ander klimaat: een andere hoeveelheid.
Een zucht, en je hebt weer een andere hoeveelheid te pakken.

Zo'n tekort als nu aangekondigd geldt natuurlijk in de (nabije?) toekomst ook voor de andere merken.
Ieder mens, afhankelijk van levothyroxine, krijgt vandaag of morgen met dit probleem te maken.

Dat toont de jarenlange discussie over de goed- en/of afkeuring van levothyroxines door de FDA (Amerikaanse waakhond).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door *anna* »

Niet alleen problemen en overlast voor de gebruikers van de 0,025 mg Thyrax. Voorschrijvers krijgen het advies om schildklierpatiënten die náást de blauwe een andere Thyraxdosering gebruiken, helemaal over te zetten op een andere soort levothyroxine. Ik zal er dus nu ook wel aan moeten geloven met mijn 0,175 mg. (Een roze en een blauwe.)
Ik zal in dat geval dan maar voor Euthyrox kiezen. Ik heb schoon genoeg van dit gepiepel.

Anna
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Jackie »

Ik was vorig jaar ontregeld na de verpakkingswissel en door de vage reacties en geheimzinnigheid over de locatie van de productie toen besloten om over te stappen op een ander merk.

Als ik het goed lees nu in de reactie van de CBG dan gaat het nu over een verschil in bio equivalentie. Dus ook al heb je een voorraadje dan mogelijk daarna toch weer opnieuw instellen. Heel vervelend.
Dit treft wel 350 000 gebruikers. Hopelijk kunnen de andere merken deze extra vraag opvangen.

Ben ook wel benieuwd hoe de communicatie zal gaan lopen. Aspen blinkt daar tot nu toe nu niet echt in uit. En dat is dan wel een understatement.
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Thyrannoyed »

*anna* schreef:Niet alleen problemen en overlast voor de gebruikers van de 0,025 mg Thyrax. Voorschrijvers krijgen het advies om schildklierpatiënten die náást de blauwe een andere Thyraxdosering gebruiken, helemaal over te zetten op een andere soort levothyroxine. Ik zal er dus nu ook wel aan moeten geloven met mijn 0,175 mg. (Een roze en een blauwe.)
Ik zal in dat geval dan maar voor Euthyrox kiezen. Ik heb schoon genoeg van dit gepiepel.

Anna
Een halve roze en een witte is samen ook 175 mcg, mocht die overstap toegestaan worden. De vraag is natuurlijk wel of dat exact evenveel 175 is...

Jackie schreef:http://www.cbg-meb.nl/documenten/public ... antwoorden

Wat mij verontrust bij deze vragen en antwoorden is het volgende: "Bij de overgang naar de nieuwe productielocatie moet een bedrijf altijd eerst aantonen dat de kwaliteit van het middel gelijk is aan de kwaliteit van het middel dat op de oude locatie werd geproduceerd. De kwaliteitsverschillen zijn nu nog te groot, dus moet het productieproces verder verbeterd worden."
Maar volgens de financiële jaarverslagen van Aspen was de productie toch al overgebracht naar Duitsland in 2014? Of waren ze daar nog steeds mee bezig?
Was dat de reden van een nieuwe verpakking; moest de oude voorraad Thyrax "beter houdbaar" blijven tijdens de verhuizing/het opnieuw opstarten van de productie?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door *anna* »

Thyrannoyed,
Inderdaad, een halve roze en een witte is ook 0,175 mg. Maar halverwege dit jaar komen daar ook problemen mee, dus dat is het probleem voor me uitschuiven...
Het blijft een onzekere en eigenlijk onaanvaardbare toestand met de (niet) beschikbaarheid van sommige medicijnen. Schildklierpatiënten zijn daar helaas niet als enige de dupe van.

Groet, Anna
Plaats reactie