Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Rick »

Goed verhaal hier:
(van prof dr Bruce H.R. Wolffenbuttel, als internist-endocrinoloog verbonden aan het UMCG te Groningen)
http://linkis.com/www.gmed.nl/RgjnB
Met 'n goeie suggestie:
VAN DE NOOD EEN DEUGD
Met de medewerking van mensen met een schildklieraandoening zouden we als dokters in Nederland een heel klein beetje van de nood een deugd kunnen maken. Omdat zo veel mensen moeten switchen van preparaat, zullen sommigen switchen naar het merkpreparaat Euthyrox, en weer anderen zullen bv. het generieke preparaat levothyroxine TEVA krijgen. Ik zou persoonlijk altijd switchen naar Euthyrox, omdat hiervan zo veel verschillende doseringen beschikbaar zijn (25, 50, 75, 88, 100, 112, 125, 137, 150, 175 en 200 mcg). Dit maakt het doseren een stuk gemakkelijker: je hoeft maar heel zelden je tabletten te breken. Aan de andere kant: omdat we weten dat de biologische beschikbaarheid van de diverse schildklierpreparaten niet het zelfde is, is de switch eigenlijk één grote zogenaamde bioequivalentie studie. Hiermee kunnen we de relatieve sterkte van de diverse preparaten vergelijken. Als iedereen die de switch maakt, haar of zijn bloedwaarden noteert, de switch maakt, en de nieuwe waarden van 6 weken later koppelt aan het nieuwe preparaat, hebben we eindelijk een antwoord op de specifieke verschillen in ‘sterkte’ tussen de diverse preparaten wat betreft de spiegel van schildklierhormoon.
Misschien kan SON of de wetenschappelijke organisatie van endocrinologen een speciaal mailadres in het leven roepen om deze registratie mogelijk te maken??? ’t Is maar een ideetje…….
Wie pakt dit op?? SON???


En voor diegenen die nu een overstap thyrax -> euthyrox overwegen, mijn persoonlijke 'samenvatting':
Februari 2015 overgestapt. Ik ben nu (jan 2016) nog aan het finetunen. Het kost me dus inmiddels al een jaar! En 5x bloedprikken inmiddels.
1:1 overgestapt, d.w.z. 193,75 mcg thyrax -> 193,75 mcg euthyrox
Nu schommel ik rond 168,75/162,5 mcg euthyrox
Voor mij scheelt de overstap dus zo'n beetje een hele tablet van 25 mcg euthyrox
Maar om positief te eindigen: ik voel me met euthyrox beter dan met thyrax: veel "lichter", minder "opgesloten"
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Ja, een ideaal moment om de bioequivalentie van de verschillende merken met elkaar te vergelijken!
Maar wel voor jouw alleen, dus per individu.
En niet voor de hele grote groep.

Wat heeft het voor zin om algemene uitspraken te doen over bioequivalentie, als je zelf al je specifieke resultaten kent?
En aan de hand daarvan de beslissing kunt nemen de dosis te verhogen of te verlagen.
Dáár gaat het toch om!

Algemene uitspraken over de verschillen in bioequivalentie zijn hier zinloos, omdat die voor ieder individu weer verschillend uitpakken.
Dan krijg je statistische onzin, omdat het gemiddelde de individualiteit van de effecten`weer tenietdoet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Thyrannoyed »

Dat Euthyrox makkelijker te doseren is, waag ik te betwijfelen. De minst deelbare hoeveelheid van Euthyrox is officieel 12,5 mcg, omdat de tablet van 25 slechts één breuklijn heeft. De blauwe Thyrax had volgens mij een dubbele breuklijn.
In ieder geval geldt de makkelijkere dosering niet voor mij. Ik ben van 150 mcg oude Thyrax waarop ik redelijk, maar vrijwel klachtenloos was ingesteld, naar 125 nieuw verpakte Thyrax (te veel) gegaan, in december 2014 overgestapt naar 112 mcg Euthyrox (te veel), naar 100 mcg Euthyrox (veel te weinig, zeker wanneer nuchter geprikt), terug naar 112 (te veel) en nu om en om 100/112 (nog net te weinig).
Tot nu toe maar slechts 8 keer extra hoeven prikken. (Al zal dat natuurlijk bij de meesten in dit geval een stuk minder zijn). En ik voel me nog steeds niet lekker...

Overigens schijnen er ook gebruikers te zijn die juist meer Euthyrox moeten slikken in vergelijk met de Thyrax.
Laatst gewijzigd door Thyrannoyed op 13 jan 2016, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Zo Thyrannoyed, dat wordt nog wat, die overschakeling naar Euthyrox.
Thyrax heeft maar liefst een marktaandeel van 74% van T4-slikkend Nederland.
Dat gaat heel veel TSH's en heel veel FT4-tjes kosten.
En consulten, en veel ergernissen.

Ik las zojuist ook op www.farmaactueel.nl:

Citaat:
Toename geneesmiddeltekorten
Het is niet voor het eerst dat de KNMP zich kritisch uitlaat over tekorten.
Op jaarbasis komt het ongeveer vijfhonderd keer voor dat fabrikanten (tijdelijk) niet kunnen niet leveren.
Dit zorgt hoe dan ook voor onrust aan de balie van de apotheker.
De KNMP ziet door de jaren heen een toename in de aantallen, duur en ernst van geneesmiddeltekorten
.

Geen prettig vooruitzicht voor pillenslikkers.

Nog een quote:
Generieken, met een smalle therapeutische breedte, worden als bio-equivalent beschouwd als het 90%-betrouwbaarheidsinterval van de area under the curve (AUC-)ratio en de Cmax (maximale serum concentratie) ligt binnen 90-111,11% van het referentieproduct. Er zijn geen generieken waarvan, voor zover bij de KNMP bekend, de bio-equivalentie ten opzichte van de Thyrax Duotab is vastgesteld.
Dat wil zeggen dat er geen middel bestaat in NL dat gecheckt is op de sterkte van Thyrax. (Thyrax geldt waarschijnlijk als referentieproduct in Nederland.)
In de FDA is zo'n (dure) check verplicht, voordat een nieuw levothyroxine op de Amerikaanse markt mag komen.

Konklusie:
Het is een warboel bij die organisatie die de kwaliteit van de geneesmiddelen in Nederland dient te bewaken.
En m.i. een ongeloofwaardig verhuisverhaal.
De gebruikers van alle levothyroxines moeten altijd kunnen vertrouwen op een consistente kwaliteit van de pillen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Thyrannoyed schreef:Dat Euthyrox makkelijker te doseren is, waag ik te betwijfelen.
Ik heb nooit iets anders geslikt dan Euthyrox, inmiddels +/- 23 jaar.
Eigenlijk heb ik altijd gebruik gemaakt van de deelmogelijkheden.
Al die verschillende sterktes heb ik nooit als voordeel ervaren.

Pas de laatste paar jaar slik ik 137 in plaats van 125 plus naar behoefte kwartjes of halfjes van 25.
En zelfs die overstap moest even wennen.

Mijn persoonlijke voordeel blijkt/lijkt dat Euthyrox de enige is die 137 levert, wat mij behoedt voor substitutie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Kiek »

Ik voel me bedrogen omdat ik overgeleverd ben aan een willekeurige particulier (=Aspen), die nu besloten heeft z’n fabriek te verhuizen naar Duitsland, zonder voorraad aan te leggen, omdat het product daar nog niet is goedgekeurd.
Hierdoor dreigen honderdduizenden mensen in Nederland geen juiste substitutie te ontvangen. Met veel ellende en kosten tot gevolg.

Het is onbegrijpelijk dat de onderhandelaar en bewaker van de geneesmiddelen in Nederland, het CBG, dit zomaar accepteert.
Kennelijk heeft het CBG geen juridische poot om op te staan.
Er deugt iets niet in dit systeem. Ze signaleren immers veel te laat.

Laura, herinner je je nog de perikelen van levothyroxines wereldwijd.
Een paar jaar terug.
Australië: daar vonden we een protocol waaruit de conclusie kon worden getrokken dat Australië de Nederlandse LT4-markt volgt als basis voor goedkeuring voor de import van levothyroxines.
Ik krijg nu het idee dat NL niets meer te vertellen heeft in deze EU-LT4-markt.
De Nederlandse ontwikkeling en productie van LT4 is overgenomen door Aspen, en verwijdert uit Nederland.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door essy »

Wat een toestand allemaal zeg, dit kunnen ze toch niet maken! Ja tuurlijk wel anders gebeurt het niet maar dit is wel slecht hoor!

Ik ben al in november 2013 overgestapt naar euthyrox en moest toen ook ophogen tegelijkertijd met B12 injecties. Nou ophogen was niet nodig. Van 125 thyrax naar 137,en 150 euthyrox. Toen terug naar 137. 1,5 jaar gestuiterd. Vanaf september naar 125, 112, 100 en vanaf morgen naar 88.

Dus passen jullie wel goed op met overstappen want dit zal helaas niet vlekkeloos verlopen ben ik bang. Gelukkig hebben we dit forum en slikken we straks allemaal euthyrox denk ik. Kunnen we geen groepskorting krijgen dan haha even een geintje hoor.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door ineke »

Artikel Telegraaf - do 14 jan 2016, 05:30

Geneesmiddel binnenkort niet meer verkrijgbaar
Schildklierpatiënten ten einde raad

AMERSFOORT - Vertwijfeling bij honderdduizenden schildklierpatiënten nu ’hun’ geneesmiddel, Thyrax Duotab 0,025 milligram, binnenkort gewoon óp is en in geen enkele apotheek nog verkrijgbaar.

„Dit is écht heel naar”, zegt Yva Visser (25) uit Eindhoven, bij wie in 2014 schildklierkanker werd geconstateerd. „Ik was net ingesteld op dit middel, net stabiel. En nu dit…! Onverantwoordelijk van zo’n groot bedrijf.” En Ellen van Wageningen (23) uit De Bilt verzucht: „Dit is niet leuk, ik kan wel huilen. Bizar dat het middel er op zo’n korte termijn al niet meer is.”

Met Yva en Ellen slikken dagelijks ruim 350.000 mensen in Nederland het pilletje. Vanaf komende maand echter lijkt de beschikbaarheid van dit meest voorgeschreven schildklierhormoon (levothyroxine) voor zeker een half jaar onderbroken. Oorzaak: planningsfouten bij de recente verhuizing van fabrikant Aspen Pharma uit Oss naar Duitsland. De productielijn die daar wordt opgezet is niet op tijd klaar.

De productieproblemen hebben ook gevolgen voor de Thyrax-doseringen 0,1 en 0,15 milligram, zij het dat deze pillen naar verluidt nog ongeveer een half jaar leverbaar zullen zijn.

Patiënten voelen zich massaal het bos ingestuurd door de fabrikant. „Zij vinden het bijna amateuristisch om zó om te gaan met de logistiek”, zegt directeur Rietje Meijer van de Schildklier Organisatie Nederland. „Er is veel boosheid onder patiënten dat dit zomaar kan.”

Dat gevoel beheerst ook Amanda van den Berge (27) uit Rotterdam. De studente aan de Universiteit van Utrecht gebruikt het hormoon al sinds haar 15e, vanwege een traag werkende schildklier. Bij haar werd de auto-immuunziekte van Hashimoto vastgesteld, een aandoening waarbij het afweersysteem zich tegen de schildkliercellen richt.

„Dit hormoon is een onderdeel van mijn leven”, zegt Amanda. „Als ik het niet meer krijg dan doen mijn nieren het straks niet meer, klopt mijn hart langzamer, doen mijn darmen het minder goed en ga ik uiteindelijk ten onder aan uitputting.”

Bijwerkingen
Het overstappen naar een ander middel kan volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen tot bijwerkingen leiden zoals hartkloppingen, concentratieproblemen, spierklachten, vermoeidheid en ellende met de stofwisseling. Het CBG is verontrust. Een woordvoerster: „We hebben er bij de fabrikant op aangedrongen deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.”
Roekeloos
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2016, 22:36

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door Roekeloos »

Goedemiddag allen,

Vandaag voor het eerst op dit forum, nooit geweten dat dit er was!! Moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit heb gezocht totdat google me bij jullie bracht.

Mijn moeder belde me bezorgd op gisteren, of ik toevallig het nieuws had gezien want je medicijnen zijn straks op. Ik wist uiteraraard van niets, dus gelijk google erop los gelaten, kom ik toch bij jullie uit!! Nou dat is dan het enige voordeel...ik ga vandaag eens even rustig lezen en kijken waar ik raakvlakken heb.

Mijn naam is Roel en ben op mn 7e geopereed..mn schuldklier is volledig weggehaald en slik al 30 jaar tyrax... Technish weet ik er echt niets van dus nu word het hoog tijd me te verdiepen, eigenlijk al veeeel telaat. Maar ik had geen rede, ik weet eigenlijk niet beter. Door behoorlijke gewichtsschommelingen, diverse malen aan het tobben geweest met dosissen, en nu alweer 2jaar vlekkeloos. Ja mn gewicht daar kan ik nog wel wat aan doen...maar ja word ook al kaal enzo.....

Dat tyrax straks beperkt leverbaar is sjeeee dat is slikken, maar waarsch.geen tyrax dus :x :lol: dat kan ik er net even niet bij hebben, heb een drukke baan, iets met openbare veiligheid, en juni word ik ook nog papa van de eerste, ik wil alles klieren en hormonen juist in de aanslag hebben om al die poepluiers en slapeloze nachten op te vangen...dit kan echt niet...

Voor alle mede tyrax gebruikers...succes, ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden.

Nu verder lezen!! Fijn dat dit forum er is en top, geweldige prestatie door de mensen die dit in de lucht houden!!, thank you

Gr, Roel
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tekort aan Thyrax Duotab 0,025 mg (levothyroxine) vanaf februari 2016

Bericht door laura »

Welkom Roel!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie