Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Tirosint laat dus wel zien, dat er minder vulstoffen in zitten.
Het andere verschil zie, ik, dat de eerdere fabrikant Organon in Oss was, en de blisters alleen Aspen.
Kan het ook zijn dat de levothyroxine van een ander materiaal is? Is het van Organaon niet van een varken en dat van Aspen generiek?
Ik heb nl gelezen dat de firma Aspen, de grootste leverancier/fabriek is van generieke medicijnen.
Waarom is er dan nu zo'n probleem met de levering?
En waarom zijn er dan honderden mensen die zo verkeerd reageerden op de blisters, die bijverschijnselen waren min of meer dezelfde.
In september begon ik met de blisters en merkte binnen een week al het verschil met de blisters en ben naar de apotheek gegaan met de vraag, of het wel hetzelfde medicijn is. Ja dus. Nou niet dus. En ben toen braaf blijven slikken Tot ik in het voorjaar bij de internist kwam, en mijn waarden waren verslechterd. E ik voelde me de hele winter niet lekker. Toch niet ophogen, maar een van de andere geprobeerd. en nog een keer en nog een keer. Tot ik van de Tirosint hoorde. Mijn internist had er zelfs nog niet van gehoord, maar heeft het toch voorgeschreven. Van te voren naar de apotheek of zij het konden leveren, ja dus. En zie, ik voel me weer als of het de oude thyrax is.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

hoi Mathilde,

Toen met de overgang van potjes naar blisters was de fabrikant steeds Organon/MSD in Oss.
Aan de Thyrax veranderde niets. Wel zorgde de andere verpakking voor een langere houdbaarheid.

In vroeger tijden maakte Organon het dierlijk schildklierhormoon Thyranon.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Knoffie »

Hmm, ik heb net als Mathilde heel veel last gehad toen Thyrax van potje naar blister ging. Volgens mij gaat het niet alleen maar om de langere houdbaarheid. Met de Thyrax in blisterverpakking kon ik niet meer goed ingesteld worden. Toen overgestapt op Euthyrox. Ben nu ruim 2 1/2 jaar bezig. In eerste instantie dacht ik dat het met Euthyrox wel goed ging, maar nee. Zit nu zelf 8weken op de Tirosint en bevalt mij nog het beste. Wel weer opnieuw instellen en ben er nog steeds niet.
De exacte reden waarom zoveel mensen destijds last hebben gehad toen Thyrax van potje naar blister ging is volgens mij nooit echt ontdekt. Dat zal dus een mysterie blijven.

Gr. Knoffie
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

wordt er dan nu nog steeds dierlijke thyranon gebruikt in de thyrax in blisters?
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

Thyranon is in 1977 uit de handel gehaald.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Knoffie schreef: 19 apr 2017, 13:08 De exacte reden waarom zoveel mensen destijds last hebben gehad toen Thyrax van potje naar blister ging is volgens mij nooit echt ontdekt. Dat zal dus een mysterie blijven.
Aspen heeft zelf een onderzoek mogen uitvoeren, dat vervolgens aantoonde dat blister-verpakking en Thyrax uit een potje ook na lange tijd dezelde hoeveelheid levothyroxine bevatte. Volgens mij deden ze dat door dagelijks een potje met Thyrax te openen en sluiten en na zekere tijd de pilletjes te meten en te vergelijken.

In een fabriek of laboratorium is dat natuurlijk heel wat anders dan bij mensen thuis, in een misschien wel vochtige badkamer, met een vinger in een potje roeren om een pilletje te pakken te krijgen. Of dagelijks zo'n pilletje eruit schudden, het te veel weer terug te stoppen etc.

Aspen had er natuurlijk baat bij dat eruit kwam: het maakt geen verschil.

De klachten waren echter wel reëel en duidden toch echt op dosisverschillen. En mensen die gevoelig zijn voor kleine afwijkingen in de dosering merken dat dus echt wel.
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door elizabeth27 »

Nog steeds heel erg blij met de tirosint en prik nu om de 3 maanden. Laatste keer tsh. iets te laag. Maar op t randje van de normering van t lab. Dus houd ik sinds begin augustus nog steeds dezelfde dosering van 112 mcgr.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Ik deed voor een paar dagen de thyrax in potjes, en dat deed ik ook met de in blisters verpakte. Maar had dezelfde problemen als zoveel andere gebruikers van de blisters. Ik ging er ook helemaal van uit dat het hetzelfde medicijn was, ook na informatie van de apotheek. Heb het een half jaar vol gehouden, totdat ik op zoek ben gegaan, waar die klachten vandaan kwamen. Ik heb nu tirosint en bevalt me prima, en ben niet van plan om weer over te stappen op de thyrax, die volgens zeggen weer op de markt is. Heb net geprikt en volgende week naar de internist voor de uitslag.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Mathilde: de Thyrax in de potjes en de Thyrax in de blisterverpakking is en was echt hetzelfde.

Als ik vandaag besluit om voortaan m'n pilletje voor de komende uit de verpakking te halen en in een potje te doen, dan kan ik (want ik ben nogal gevoelig voor kleine verschillen in dosering) er van uit gaan, dat me anders ga voelen en dat over 6 weken m'n waardes wel eens heel anders kunnen zijn.

En ja, Thyrax is - in dezelfde samenstelling - weer op de markt, maar afkomstig uit een andere fabriek uit een ander land met andere leveranciers van grondstoffen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

Mark:
Mathilde: de Thyrax in de potjes en de Thyrax in de blisterverpakking is en was echt hetzelfde.
Het werd ook door dezelfde fabrikant gemaakt.
Het enige wat anders was, was de verpakking.
En die zorgde voor net een betere houdbaarheid in de blisters.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie