Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Weet waar je aan begint met Tirosint

Bericht door Kiek »

Met een gewone pil levothyroxine zit je na zo'n 3 uur aan je maximum.
Daarna zakt de boel geleidelijk aan weer omlaag tot de volgende ochtend.

Met een capsules Tirosint lijk je veel sneller op een nog hoger maximum te zitten.
De capsule lost snel op, ondanks koffie, brood en andere praktische zaken.
Dat moet je lijf maar zien te verwerken.

Bij de helft van de gebruikers zal dat problemen opleveren.
En de rest kickt.

Tirosint is tegengesteld aan het natuurlijke beloop van de verwerking van T4.
Het wordt direct in de bloedbaan opgenomen, zonder buffer, in tegenstelling tot de gewone levothyroxinepillen.
Hoezo slow release?

Het zal een oplossing zijn voor bijzonder toestanden, zoals voor mensen met speciale opnameproblemen.
Maar ik hoop niet dat deze ontwikkeling het begin is van een nieuwe mode, ten koste van verbetering van de levothyroxinepillen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Met een capsules Tirosint lijk je binnen 10 minuten op een nog hoger maximum te zitten.
De capsule lost heel snel op.
Is deze stelling wetenschappelijk gestaafd,nog nergens terug gezien nl.
Deze dreun moet je lijf maar zien te verwerken.
Tirosint is tegengesteld aan het natuurlijke beloop van de verwerking van T4.
Het wordt direct in de bloedbaan opgenomen, zonder buffer, in tegenstelling tot de gewone levothyroxinepillen.
Hoezo slow release?
Wel vreemd dat bij mij de hartoverslagen al optraden bij Euthyrox tabl bij lagere doses en lagere FT4 spiegels/hogere TSH's.Bij Tirosint zo goed als geen last daarvan,zelfs bij hyperen.
Sloeg ik de Euthyrox een dagje over was het overslaan meteen weg.

De vloeibare en gelvorm wordt wel beter opgenomen blijkt uit onderzoek ,maar heb uit eigen ervaring niet het gevoel dat het nou zo snel gebeurt na 10 min zoals je stelt.
Puur afgaand op lichamelijke reacties vind ik Tirosint milder werken in de zin dat de bijwerkingen passen bij de labuitslagen ,bij Euthyrox had ik dat niet.Verhoogde ik de dosis bij Euthyrox bij een TSH van 4,5 dan begon ik meteen hypergedrag te vertonen.Toen ben ik er maar bij gaan eten om zo een soort slow release te genereren,maar dat was ook geen oplossing.

Gisteren voor het slapengaan Tirosint 125 plus een halve van 13 mcg ingenomen.Prima geslapen.Tijdje de halve in de mond laten smelten ,om tot de ontdekking te komen dat de inhoud een weinig verkwikkende bittere smaak heeft ,dus als ik last had moeten hebben van ''directrelease'' was het gisteren wel.

Trouwens wel grappig ,volgens jouw setpointapp moet ik op 1,77 uitkomen qua TSH.
Volgens mijn persoonlijke grafiekje zou ik op 2,5 uitkomen bij 125 mcg (hierbij voelde ik me wat sloom),zou ik op 0,5 uitkomen bij 138 mcg (te laag dus ,hierbij radijsjeshoofd en slecht humeur).
Nu zit ik dus op 131.5 mcg,en volgens mijn doseringsdoorplangrafiek zou ik dan precies uitkomen op het advies van dr Kiek.
Ben benieuwd ,voel me momenteel heel redelijk ermee,al ben ik er nog niet zo lang mee bezig.
Afbeelding
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

De eerste versie van m'n bericht was een overhaaste en verkeerde interpretatie van een paar plaatjes, sorry.
Er is geen bioequivalentie onderzoek gedaan.

De boodschap blijft wel overeind:
Gelvorm wordt anders verwerkt dan pillen.
De zuurgraad in je maag is bij Tirosint ook al geen belemmerende factor.
Evenmin allerlei voedingsproducten.
Dit in tegenstelling tot de gewone pillen levothyroxine.
Het lijkt allemaal vlot te gaan bij Tirosint, terwijl we een slow-release zouden wensen.
Misschien is het gebrek aan hulpstoffen in Tirosint op deze wijze juist een nadeel..

Ik kan me voorstellen dat je hypolijf richting euthyreoïdie zich moet aanpassen aan de nieuwe situatie.
Misschien passen daarbij je hartoverslagen?
Zo werd ik me in die LT4-opbouwperiode in toenemende mate bewust van allerlei hypolasten.
Desondanks ben ik geen dr., wel huisvrouw, en geïnteresseerd en betrokken bij het wel en wee van de schildklier.
En ik hoop dat de berichten op het forum elkaar voorzien van informatie, zodat onze kennis wordt vergroot. Amen
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

En ik hoop dat de berichten op het forum elkaar voorzien van informatie, zodat onze kennis wordt vergroot. Amen
Amen.
Dat lukt toch aardig goed op deze site is mijn idee.

Wat betreft oplosbaarheid,vond het wel opvallend dat het opsabbelen van de halve caps kortdurend tot nogal wat geborrel leidde in de ingewanden,blijkbaar vallen normaliter de capsules toch wat verder in het maagdarmkanaal uit elkaar(zelfs als ik die halve in 1 keer doorslik blijft dit bij-effect uit).

Trouwens als je gewoon een oplostest met een glas water doet ,dus niet eens met maagzuur...,dan valt me op dat euthyrox en thyrax extreem snel uit elkaar vallen ,de capsule blijft nog aardig intact.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

Ik schreef:
De eerste versie van m'n bericht was een overhaaste en verkeerde interpretatie van een paar plaatjes, sorry. Er is geen bioequivalentie onderzoek gedaan.
Er zijn heus wel bioequivalentie onderzoeken gedaan.
Alleen zijn de cijfers moeilijk te interpreteren, omdat ze er gewoon niet duidelijk in staan.
En dus moest ik m'n huiswerk overdoen.

Ook over oplosbaarheid zijn al best leuke publicaties. Mijn 'leuk' betekent vooral de beschikbaarheid van plaatjes..
Zo las ik een studie uit 2009 over de invloed van de ph-omgeving op de oplosbaarheid van levothyroxine.
Ze vergeleken 3 soorten levothyroxine: Synthroid, een gewoon generiek levothyroxine en Tirosint.

A comparative pH-dissolution profile study of selected commercial levothyroxine products using inductively coupled plasma mass spectrometry.
Dimple Pabla et all
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18996189

Ze beschrijven dat de Synthroid geleidelijk oplost, maar steeds niet volledig, want het sterkst van de drie afhankelijk van de ph-waarde.
De generieke levothyroxine lost heel snel op, maar niet altijd volledig.
De Tirosint lost onder iedere ph-omstandigheid snel en vrijwel volledig op, na een delay van 10 à 15 minuten die het duurt om de capsules te verteren.

Verder is de bioavailability van het generieke middel 12.5% hoger dan van Synthroid.
Dit wil zeggen dat het beter wordt opgelost en geeft dan een 12.5% hogere waarde af aan de bloedbaan.
Tirosint laat een oplossingspatroon zien dat vrijwel onafhankelijk is van de ph in maag-darmstelsel.
Het hoeft alleen nog maar worden doorgegeven aan de bloedbaan. En dat gaat dus snel.

De mate van oplossing is kritisch voor de bioavailability-verschillen tussen de geteste producten, schrijven de auteurs.
Dit is waarschijnlijk een van de bepalende factoren van de problemen die worden ervaren als je van merk wisselt.

Ik vond ook nog het bioequivalentie rapport van de FDA over Tirosint.
FDA bioequivalence:
https://www.accessdata.fda.gov/drugsatf ... 0_MedR.pdf

Capsules versus Synthroid:
Hier gaat het over de variatie van de hoeveelheid T4 in de capsules/tabletten.

AUC o-t ratio of 103.0% (90% confidence interval: 92.8 - 114.4) grotere spreiding
AUC o-t ratio of 106.8% (90% confidence interval: 100.7 - 113.2) kleinere spreiding

De grotere spreiding betekent dat de inhoud makkelijker varieert.
Een kleinere spreiding blijft dichter bij de aangegeven waarde.
Het lijkt hier dat Tirosint een grotere spreiding heeft dan Synthroid, hoewel dit niet met zoveel woorden wordt gezegd.

Verder gaven de capsules Tirosint gedurende de test tweemaal meer klachten dan de Synthroid pillen.

Hoe testen ze dat?
Deze proef startte met 28 gezonde mensen met een eveneens gezonde schildklierwerking.
Voor de eerste test werd 600 µg Tirosint geslikt, dat is dus 4 x 150 µg of 12 x 50 µg of 6 x 100 µg.
Na 35 dagen werd de tweede proef gestart, waarvoor 4 x 150 µg pillen Synthyroid of 12 x 50 µg of 6 x 100 µg werd gebruikt.
De T4 werd tijdens deze testen in het bloed van de proefpersonen bepaald. De eerste testdag 16 maal: een paar keer voor het slikken van de testdosis, en verder na het slikken ervan. Na 48 uur werd dit deel van de test afgesloten. De TSH werd tweemaal geprikt: bij de start, en na 48 uur.

Alle waarden worden bij elkaar geveegd, om zo gemiddelden uit te rekenen.
Men kijkt naar de vorm van de verdeling, en in hoeverre het gemiddelde afwijkt.
Dit zegt overigens maar heel weinig over de individuele toepasbaarheid.
Dus voor ons.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Capsules versus Synthroid:
Hier gaat het over de variatie van de hoeveelheid T4 in de capsules/tabletten.

AUC o-t ratio of 103.0% (90% confidence interval: 92.8 - 114.4) grotere spreiding
AUC o-t ratio of 106.8% (90% confidence interval: 100.7 - 113.2) kleinere spreiding
Volgens mij staat het er anders,vertaald:
Farmacokinetisch zijn de 2 levothyroxineproducten vergelijkbaar, met een
AUC o-t ratio(test/reference) of 103.0% (90% confidence interval: 92.8 - 114.4) en Cmax ratio of 106.8% (90% confidence interval: 100.7 - 113.2).Daarom is geconcludeerd dat Tirosint softshell capsules bioequivalent zijn met Synthroid tabletten.
De AUC,biologische beschikbaarheid geldt alleen voor de eerste cijfers ,de 2e reeks betreft Cmax(maximale concentratie).Dus m.i. Heeft de 2e reeks niets te maken met AUC.
Zoals ik het lees gelden de reeksen voor beide medicijnen ,en als identiek.
Laatst gewijzigd door pga op 19 mei 2017, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Ze beschrijven dat de Synthroid geleidelijk oplost, maar steeds niet volledig, want het sterkst van de drie afhankelijk van de ph-waarde.
De generieke levothyroxine lost heel snel op, maar niet altijd volledig.
De Tirosint lost onder iedere ph-omstandigheid snel en vrijwel volledig op, na een delay van 10 à 15 minuten die het duurt om de capsules te verteren.
Zo bezien zijn de vaste vormen niet echt handig om het instellen te vergemakkelijken.Onvolledig oplossen ,heb je wisselende maagzuurwaarden ,dan ook onbetrouwbare opnames.
Beetje simpel gesteld,je krijgt de Tirosint weliswaar recht voor zijn raap binnen ,je weet wel waar je aan toe bent.Merk het zelf ,gaat gewoon een boterham met kaas bij kort erop gevolgd door een stevig glas biokarnemelk(oppassen met kalkhoudendeproducten zeggen ze bij de pillen :D ) ,en nog is de opname beter dan met hetzelfde aantal mcg op een lege maag met tabletten.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

Ik ben oprecht blij dat je checkt en corrigeert, pga!
Dank.
Wat ben ik toch aan het haspelen en aan het rommelen.

De opname van Tirosint gaat inderdaad het snelst en lijkt volledig.
Dat zal een steile helling geven van de FT4 in de tijd.
Juist dat maakt het extra moeilijk voor een bepaalde groep mensen om het te verwerken.
Dit onderscheid vind ik belangrijk.
Ieder mens heeft immers een ander opnamepatroon.

Als je kijkt naar het ritme van de TSH en FT4, dan zie je dat bij gezonde schildklier mensen de TSH geleidelijk stijgt van later op de middag tot na middernacht. Als gevolg van deze TSH- stimulans volgt daarop de FT4. In gewone omstandigheden heeft een gezond lijf dus zeker een uur of 6 uur de tijd om een dergelijke stijging te verwerking.

Ik zag een plaatje in een artikel uit 2008 dat een idee geeft welke grote ritmeverschillen er bestaan tussen individuen. Free Triiodothyronine has a distinct circadian rhythm that is delayed but parallels thyrotropin levels van W. Russell en anderen. https://academic.oup.com/jcem/article-l ... .2007-2674
In figuur 2 zie je de 2 meest uiteenlopende ritmes naast elkaar, de ene sterk en de ander zwak.
Ik denk dat de persoon met het uitgesproken ritme geen last heeft van Tirosint.
Ik denk dat de persoon met het zwakke ritme vele malen gevoeliger zal reageren op Tirosint en er veel last van heeft. Voor die persoon zal de minder snelle afgifte zoals van Synthroid prettiger zijn.

Ik pleit voor een slow-release T4-preparaat, dat zoveel mogelijk de gemiddelde natuurlijke opnamelijn volgt.
Toekomstmuziek is personal medication, zodat iedere 'klasse' van gevoeligheid een bijbehorende pil met een bijbehorend afgifte-tempo heeft.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Trouwens wel grappig ,volgens jouw setpointapp moet ik op 1,77 uitkomen qua TSH.
Volgens mijn persoonlijke grafiekje zou ik op 2,5 uitkomen bij 125 mcg (hierbij voelde ik me wat sloom),zou ik op 0,5 uitkomen bij 138 mcg (te laag dus ,hierbij radijsjeshoofd en slecht humeur).
Nu zit ik dus op 131.5 mcg,en volgens mijn doseringsdoorplangrafiek zou ik dan precies uitkomen op het advies van dr Kiek.
Ben benieuwd ,voel me momenteel heel redelijk ermee,al ben ik er nog niet zo lang mee bezig.
Afbeelding
Nu lab :FT4 :16,5,TSH 2,5 ,gemiddeld gebruik ong. 125-129 mcg,past dus weer prima in de grafiek.
Wel wat lage FT4.Al moet ik zeggen de laatste warme dagen wel ontzettend veel water te hebben gedronken ,misschien heeft dat ook invloed.
Wel vreemd vind ik de rechtevenredig optredende gewichtstoename met Tirosint .Laatst 2 dagen gestopt met Tirosint wegens hyper ,in 2 dagen kg eraf,nu na aantal dagen 131.5 mcg toch ook niet prettig /wat hyper(slecht humeur etc),toch weer wat verlaagd ,en prompt daalt mijn gewicht,duidt m.i. toch op vochtretentie.Bij hogere doses ook hinderlijk hoge kaakpierspanning valt me op.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

pga schreef: 01 jun 2017, 11:02
Trouwens wel grappig ,volgens jouw setpointapp moet ik op 1,77 uitkomen qua TSH.
Volgens mijn persoonlijke grafiekje zou ik op 2,5 uitkomen bij 125 mcg (hierbij voelde ik me wat sloom),zou ik op 0,5 uitkomen bij 138 mcg (te laag dus ,hierbij radijsjeshoofd en slecht humeur).
Nu zit ik dus op 131.5 mcg,en volgens mijn doseringsdoorplangrafiek zou ik dan precies uitkomen op het advies van dr Kiek.
Ben benieuwd ,voel me momenteel heel redelijk ermee,al ben ik er nog niet zo lang mee bezig.
Afbeelding
Nu lab :FT4 :16,5,TSH 2,5 ,gemiddeld gebruik ong. 125-129 mcg,past dus weer prima in de grafiek.
Wel wat lage FT4.Al moet ik zeggen de laatste warme dagen wel ontzettend veel water te hebben gedronken ,misschien heeft dat ook invloed.
Wel vreemd vind ik de rechtevenredig optredende gewichtstoename met Tirosint .Laatst 2 dagen gestopt met Tirosint wegens hyper ,in 2 dagen kg eraf,nu na aantal dagen 131.5 mcg toch ook niet prettig /wat hyper(slecht humeur etc),toch weer wat verlaagd ,en prompt daalt mijn gewicht,duidt m.i. toch op vochtretentie.Bij hogere doses ook hinderlijk hoge kaakspierspanning valt me op.
Plaats reactie