Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

Je experimenten lijken weloverwogen.
En zullen met je zoekdrang vast tot een goed resultaat leiden.
Dynamische dosering: mooie omschrijving!
Je hebt mazzel met een huisarts die je zo ondersteunt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Hallo pga
Ben je niet te ongeduldig met verhogen en verlagen. Het lijkt mij dat je toch eerst ongeveer 6 weken een dosering moet aanhouden voordat je gaat verhogen/verlagen, Dat is toch de regel als je gaat beginnen met behandelen van hypo/hyper, En dan veranderen van 25 mcg is toch wel erg veel als je niet eerst probeert de dosering langer te gebruiken. Dit is mijn mening, maar ik volkomen leek op dit gebied, Ik ga alleen maar na hoe de internist het mij voorschreef, na 6 weken weer prikken en dan bijstellen.
Ik gebruik nu 4 maanden tirosint en ben erg tevreden over. geen bijwerkingen
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

mathilde schreef:Hallo pga
Ben je niet te ongeduldig met verhogen en verlagen. Het lijkt mij dat je toch eerst ongeveer 6 weken een dosering moet aanhouden voordat je gaat verhogen/verlagen, Dat is toch de regel als je gaat beginnen met behandelen van hypo/hyper, En dan veranderen van 25 mcg is toch wel erg veel als je niet eerst probeert de dosering langer te gebruiken. Dit is mijn mening, maar ik volkomen leek op dit gebied, Ik ga alleen maar na hoe de internist het mij voorschreef, na 6 weken weer prikken en dan bijstellen.
Ik gebruik nu 4 maanden tirosint en ben erg tevreden over. geen bijwerkingen
groetjes Mathilde
Niet ongeduldig ,zou ook willen dat het anders ging.
Zo ben ik nu een paar dagen terug op de 100 mcg en elke dag wordt ik wat helderder ,nu vanavond voor het eerst niet ingedommeld op de bank,zicht ook beter.Dus dan denk je ,prima ,houden zo die 100 mcg .Maar over enige tijd is de ervaring kachel ik dan weer in en neem ik weer wat extra tot dat weer klachten geeft en dan draai ik het weer terug.
Mijn ha adviseert me dan ook om slechts een paar dagen op te hogen bijv naar 112 mcg en dan gewoon terug te gaan naar 100 zo mogelijk voordat er al klachten ontstaan.
Zelf denk ik wel eens 112 en 100 om en om te nemen ,misschien dat dat stabiliteit oplevert.Dan zit je gemiddeld op 106 mcg.
Hoop niet dat het Euthyroxgebeuren weer gaat opspelen,dat begon ook zo ,tijdenlang zonder problemen 100 mcg slikken en dan na een half jaar alleen nog maar zonder klachten max. 50 mcg kunnen hebben.
Afwachten maar.
Is wel opvallend hoe razendsnel Tirosint oplaadt vergeleken met Euthyrox.En dat met minder hartkloppingen tot nu toe.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Hallo PGA
Ik had met euthyrox vooral dat gevoel dat ik niet vooruit te branden was, nergens zin in. terwijl de waarden goed waren. dus ophogen was er niet bij. Toen over naar eltroxine, was al niet veel beter. Last van bijwerking, hartkloppingen, moe, hypogevoel en vooral veel hoofdpijn.
En inderdaad, ik ging over op de tirosint, en in een paar dagen tijd vloog ik door het huis. Ik was niet af te remmen. Ben wel wat rustiger aan gaan doen, maar zo opvallend is, dat ik weer zin heb in dingen te doen. Heb wel een meter verstelgoed weggewerkt. 3 broeken is al 30 cm :D Nu nog 1 broek waar ik nieuwe zakken in moet zetten. Heb ondertussen al heel wat achterstallige dingen weggewerkt.
Dat is mijn ervaring met de tirosint.
Hiervoor gebruikte ik thyrax uit het bruine potje 25 jaar zonder problemen
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

Kan niet anders zeggen dan dat mijn huisarts toentertijd meedacht.
Iets meer of minder hormoon was geen probleem.
Belangrijkst was dat ik me goed voelde.

Ik weet nog wel dat ik dan te moe was.
Iets hormoon er dan maar bij.
Na zes weken was het vaste prik: daar was die duivel weer op mijn hielen.
Dat opgejaagde gevoel dat me weer deed denken aan die hyperthyreoïdie.
Dus dan ging ik weer terug naar minder hormoon.

Op een moment was ik het zo zat dat ik een hometrainer heb gekocht.
Ik zou die duivel aanpakken met fietsen.
En dat lukte.

Ik heb nooit iets anders dan euthyrox geslikt ...
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Zo heb ik 25 jaar thyrax uit het bruine potje geslikt zonder problemen Die begonnen dus na dat de thyrax in de blisters verscheen.
Maar nu met de tirosint ben ik erg blij. En inderdaad, mijn internist zegt ook altijd dat het belangrijkste is, hoe voel jij je. En nu...ik heb dus weer zin om dingen te doen. Eerder deed ik wat ik moest doen, maar meer ook niet.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door elizabeth27 »

5 maanden aan de tirosint en nog steeds heel blij ermee. Ik gebruik ook nog steeds de dosering van 112 mcgr en dat gaat goed.

Wel veel stress gehad en dan is het fijn dat je ook dan op de tirosint kunt vertrouwen. Ik ga pas weer ergens eind maart/begin april prikken. Ben er omdat t zo lekker gaat er ook niet zoveel mee bezig.
Gast2

Thyrax naar tirosint 1:1?

Bericht door Gast2 »

Hoi!
Ik heb een vraagje voor de mensen die zijn overgestapt van thyrax naar tirosint:
Wat was jullie thyrax dosering (met normaalwaarden) en wat de uiteindelijke tirosint dosering?

Ik wil namelijk niet 1:1 overstappen omdat mijn waarden op zich oke zijn, maar er is geen ruimte voor meer, wel evt minder (al ben ik met deze waarden wel oke ingesteld)
Hoognormale ft4, tsh rond de 1. Nou wil ik natuurlijk ook niet hypo worden en dus maar wat proberen; liever haal ik wat ervaringslessen van jullie erbij.

Ik zie als een enorme grote verschrikkelijk dreigende berg op tegen de overstap, en vind het doodeng, omdat ik al jaren goed ben ingesteld maar mijn instelperiode was een drama. Ik heb de bestaande tirosint topics al doorgenomen maar specifiek dit antwoord viind ik er niet tussen. Jullie hulp is dus heel welkom!
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Tirosint vraagje

Bericht door Eizzil29 »

omdat ik veel bijwerking heeft gehaad met Levothyraxine (nadat Thyrax Duotab niet meer beschikbaar was) ben ik overgestappen op Tirosint door de internist.

ik ben nu op dag 4 met Tirosint en ik voel me al nu verbetering. ik heb meer energie, een de grootste klacht (veroorzakt door de Levothyraxine) gedrukkende gevoel op de hart, is nu helemaal weg.

ik heb de laatste twee dagen een gevoel dat ik iets in mijn keel heeft. niet altijd. en niet op de buitenkant, maar een drukkende gevoel van binnen op de plek van de schildklier. ik dacht misschien omdat de schildklier eindelijk meer hormonen krijgt? of juist te veel? moet ik wachten om te aanwennen of gewoon de internist bellen?

ik ken niet zo veel over de Tirosint. ik ben op 137mcg
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Tirosint vraagje

Bericht door Mireille_5 »

Ik ben geen dokter en ook geen deskundige zoals @kiek
Ik heb wel sinds een week of 2 ook Tirosint. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Bij mij is er vaak een knobbeltje voelbaar en ik heb wat moeite met slikken. Dit had ik ook met de levothyroxine Teva en is nu wat minder. Ook is het niet de hele dag even erg voelbaar. Ik herinner me dit van vroeger, met name als mijn hypo doorschoot naar hyper, en bij mij ging het vanzelf over.
Als je je zorgen maakt of je wil er meer over weten, is er niets op tegen om je internist te bellen.
Laat je het hier dan ook even weten?
Groetjes en succes :)
Plaats reactie