Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 01 jun 2017, 11:02 Wel vreemd vind ik de rechtevenredig optredende gewichtstoename met Tirosint .Laatst 2 dagen gestopt met Tirosint wegens hyper ,in 2 dagen kg eraf,nu na aantal dagen 131.5 mcg toch ook niet prettig /wat hyper(slecht humeur etc),toch weer wat verlaagd ,en prompt daalt mijn gewicht,duidt m.i. toch op vochtretentie.
De vraag is wel, is heeft dat gewichtsverlies/toename nou werkelijk wat te doen met schildklier en/of sk-hormoon.

In de tijd dat ik veel bezig was met hardlopen, stond ik iedere ochtend op de weegschaal (ná meten ochtendhartslag, HRV-waardes, etc).
Daar zat regelmatig 1kg verschil per dag in. Nooit echt enige relatie kunnen leggen met vocht, voeding, doseringSK etc.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 01 jun 2017, 11:02 Wel vreemd vind ik de rechtevenredig optredende gewichtstoename met Tirosint .Laatst 2 dagen gestopt met Tirosint wegens hyper ,in 2 dagen kg eraf,nu na aantal dagen 131.5 mcg toch ook niet prettig /wat hyper(slecht humeur etc),toch weer wat verlaagd ,en prompt daalt mijn gewicht,duidt m.i. toch op vochtretentie.
De vraag is wel, is heeft dat gewichtsverlies/toename nou werkelijk wat te doen met schildklier en/of sk-hormoon.

In de tijd dat ik veel bezig was met hardlopen, stond ik iedere ochtend op de weegschaal (ná meten ochtendhartslag, HRV-waardes, etc).
Daar zat regelmatig 1kg verschil per dag in. Nooit echt enige relatie kunnen leggen met vocht, voeding, doseringSK etc.
Zolang ik die hogere dosering gebruik ,stijgt mijn gewicht.Is ook wel wat waarneembaar aan het bovenlichaam,er zijn er meer die er over klagen overigens.Met Euthyrox steeg mijn gewicht ook ,maar na enige tijd en rationeel verklaarbaar ,mijn eetlust en maagzuurproductie stegen merkbaar fors,ik at me suf en nog trek.Bij Tirosint geen eetlustverandering.

Ook deze keer weer opmerkelijk.Bij de Tirosint krijg ik op slappe FT4's een nog steeds veel betere TSH respons.eerste 4 waardes zijn van Euthyrox.Zie oude grafiek .
Afbeelding
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

'k Heb je waarden in de app gezet, pga:
FT4 18.46 (was 18.61)
TSH 1.39 (was 1.45)
R2 95% (was 93%)

Mijn experiment met Tirosint heb ik na 2 dagen beëindigd.
Ik nam 100 µg minus een afgesneden stukje van het taaie helder geel/oker spulletje: ik gokte een kwart.
Twee dagen urenlang gehyper vanaf een driekwartier na inname.
Pas na een uur of 4 à 5 ebde het gehyper weg.
Het is niet geschikt voor mij.
Mijn nieuwsgierig geworden echtgenoot nam de resterende 100 µg + de afgesneden stukjes: hij merkt geen fractie verschil.
Leerzaam experiment.

In een van die capsules zag ik een relatief groot belletje.
Niet zo homogeen als noodzakelijk?
Of komt dat meer voor?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 01 jun 2017, 13:51 'k Heb je waarden in de app gezet, pga:
FT4 18.46 (was 18.61)
TSH 1.39 (was 1.45)
R2 95% (was 93%)

Mijn experiment met Tirosint heb ik na 2 dagen beëindigd.
Ik nam 100 µg minus een afgesneden stukje van het taaie helder geel/oker spulletje: ik gokte een kwart.
Twee dagen urenlang gehyper vanaf een driekwartier na inname.
Pas na een uur of 4 à 5 ebde het gehyper weg.
Het is niet geschikt voor mij.
Mijn nieuwsgierig geworden echtgenoot nam de resterende 100 µg + de afgesneden stukjes: hij merkt geen fractie verschil.
Leerzaam experiment.

In een van die capsules zag ik een relatief groot belletje.
Niet zo homogeen als noodzakelijk?
Of komt dat meer voor?
Bolletjes heb ik nog niet gezien ....
Bij een TSH van 2,5 begon ik toch wat door te schieten bij 131,5 mcg ,dus wat verlaagd naar 125mcg nu .Lijkt toch dat ik wat hoger me beter voel .Misschien moet ik mijn setpoint stapsgewijs bereiken ,dit was mijn laagste TSH ooit nl...
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Was laatst bij mijn nieuwe internist, de vorige is met pensioen, en de vond mijn TSH veel te laag, was 0.06. Mijn oude internist zei altijd, ik vind het belangrijk dat jij je goed voelt.
Op aanraden van "nieuwe" internist toch maar tirosint verlagen. Gebruik 200. Doorgesneden in kleine en grote helft, en van de kleine helft !/3 er af. Over: ongeveer 180 mcg denk ik dan maar.
Heb nu erge krampen vooral in de benen maar ook minder in de armen en vingers.
Ben toch maar weer overgestapt op 200. krampen inderdaad minder, maar nog niet weg
Kan dit komen door het verlagen van de tirosint?
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

mathilde schreef: 01 jun 2017, 20:18 Doorgesneden in kleine en grote helft, en van de kleine helft !/3 er af. Over: ongeveer 180 mcg denk ik dan maar.
Begrijp ik goed dat je niet alleen de capsule doorsnijdt, maar een van de delen dan nog een keer doorsnijdt?
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Tim »

Ik begrijp wat Kiek bedoeld, weet niet of het zo duidelijk is vwb "belletje".
Bijlagen
IMG_4280.JPG
IMG_4280.JPG (12.97 KiB) 601 keer bekeken
IMG_4279.JPG
IMG_4279.JPG (17.61 KiB) 601 keer bekeken
IMG_4277.JPG
IMG_4277.JPG (135.93 KiB) 601 keer bekeken
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Ik had dat ergens gelezen dat je pil door kan snijden. Het is een massieve pil. Dus ik heb hem inderdaad door gesneden in een groteren en kleine helft en van de kleine helft ongeveer 1/3 plus die halve pil er bij dan ingenomen, de 2/3 van de kleine helft bewaard, totdat ik dacht, dat het wel 180 mcg zou kunnen zijn. Het is dus wel zo, dat als ik over ga op 150 mcg en 2 25 mcg erbij en dan nog eens 12,5 mcg, ik wel heel veel moet bij betalen.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

Zo zou ik ook prutsen, Mathilde.
Maar ik ben niet geschikt voor Tirosint.

Duidelijke foto's, Tim.
Mijn belletje was niet zo groot.
Ik denk dan dat je minder inhoud hebt.
Mijn maat denkt dat het om het gewicht gaat, en niet om dat luchtbelletje...
Hij meent dat omhulsel en inhoud één is.

Ik voel me weer best met die witte Euthyrox.
Maar 'k mis de kleurrijke pilletjes.
Die kleuren waren een extra check bij het slikken: kleurtjes optellen.
Kleur is duidelijker dus veiliger.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

mathilde schreef: 02 jun 2017, 20:56 Ik had dat ergens gelezen dat je pil door kan snijden. Het is een massieve pil.
Pillen kun je breken, snijden of zoals ik doe, op de helft doormidden breken en van de ene helft de helft afbijten.

Maar wat overblijft bewaar ik niet, want dan weet ik niet hoeveel levothyroxine daar überhaupt nog inzit (na verkruimelen, contact met lucht etc.)

Tirosint is een capsule, dit je eigenlijk aan helemaal niet zou moeten doen (zie ook bijsluiter), laat staan een deel nog eens doorsnijden. Al dat contact met lucht en het metaal van mes/schaar kijkt me niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Levothyroxine is al geen gemakkelijk goedje.
Plaats reactie