Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Teun »

Ik heb dat met de euthyrox ook gedaan met 125 en 112 mcg. De huisarts kwam er zelf mee. Dus volgens mij moet dat ook met de tirosi t kunnen.
TruikeB
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:45

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door TruikeB »

Dank je wel voor je reactie, mijn waardes kreeg ik net door TSH 0,08 en FT4 15.
Ben benieuwd wat ze me nu voorschrijven.
Snap wel als je zo moet ophogen als jij dat je het anders gaat doen.
TruikeB
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:45

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door TruikeB »

Dank je wel Teun voor je reactie.
Mijn waardes zijn nu TSH 0,08 en FT4 15.
Weet dus niet of ik wel moet ophogen denk het niet he?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Teun »

Ben bang dat je tsh dan wel,erg laag wordt. Maar je ft 4 zou als je diie onafhankelijk van elkaar bekijkt nog wat kunnen hebben. Maar misschien kun je kijken met welke waardes je je goed voelde bij thyrax gebruik. Dat weet alleen jij. Hier zou ik dan weer naar streven.
TruikeB
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:45

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door TruikeB »

Hoi Teun, ja bij Thyrax voelde ik me het beste met een TSH van tegen de 1 en FT4 van 16-17.
Zou ik dan nog minder moeten gaan slikken?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Bella »

Hoi Truike,

Heb je nuchter, zonder schildklierhormoon in te nemen geprikt? Zo niet, dan is het lage TSH vooral 'n reactie op je dagelijkse dosis Tirosint (TSH duikt dan naar beneden, het FT4 stijgt). Zo kan je geen conclusies trekken over aanpassing van de dosis. Het kan dus best zijn dat je nog (iets) te weinig slikt.

Verder kan Tirosint net als Euthyrox heel andere waardes geven dan Thyrax, zoals hier op het forum al vaker besproken is.
Als je houvast zoekt, dan is het verstandig om van nu af aan zo vroeg mogelijk naar het lab te gaan, en pas na het bloedprikken de Tirosint in te nemen.

Good luck,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
TruikeB
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:45

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door TruikeB »

Hoi Bella,
Ja ik heb nuchter geprikt, ga altijd prikken voor ik de pillen neem, mijn huisarts belde zojuist en wil me naar Tirosint 75 zetten, ik slikte nu 88.
Ik snap dat ivm de TSH maar ben wel bang voor mijn FT4 dan.
Moeilijk moeilijk allemaal
Gr Truike
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Bella »

Hoi Truike,

Knap lastig ja. Blijkbaar zijn die steady waarden die je had op Thyrax niet zo makkelijk terug te vinden. Denk dat het toch ook vooral belangrijk is hoe je je nu voelt op die 88? Meer moe dan op 100 Tirosint, schreef je ergens. Verder nog veranderingen? Andere medicijnen? Misschien is het 'n idee om de dokter voor te stellen nog zes weken op deze dosis te blijven, kijken hoe de boel er dan voorstaat... Steeds je dosis aanpassen (alleen vanwege lager TSH? of heb je meer 'hyperaanwijzingen'?) brengt ook stress met zich mee.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Esther33 schreef:Ik slik nu ook een paar maanden tirosint en ben ook erg blij! Heb voldoende energie en eigenlijk nauwelijks bijwerkingen/restklachten meer. Heerlijk!
Het is inderdaad opmerkelijk ,meer energie bij dezelfde labwaarden.
Had na een maand of 5 rustig opbouwen op de Euthyrox een FT4 van 17,6 en een TSH van 4,4 ,voelde me redelijk maar minder energie en toch wat wazig in het hoofd,alsof je er steeds aan wordt herinnerd dat je toch nog met een kwaal rondloopt.
Nu op de Tirosint na 3 weken razendsnel opladen vanuit een hypo (wonderbaarlijk genoeg verwacht je juist dan wat opstartkwalen),nauwelijks bijwerkingen.En dat bij nu nagenoeg gelijke TSH (4,6) en een FT4 van 15,4.
TruikeB
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:45

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door TruikeB »

Dank je wel Bella, ja dat is ook nog een optie maar recept ligt al klaar.
Ik ga het wel proberen, anders ben ik nog zo opgehoogd .
Sinds de tirosint voel,ik me sowieso beter, ben dat wattige in mijn hoofd kwijt dat ik zelfs met goede waardes bij thyrax had. Ik wist toen alleen niet dat het van de thyrax kwam haha.
En de vermoeidheid heeft mss ook te maken met drukte op mijn werk.

Ik ga niet meer op mijn waardes sturen maar op mijn gevoel zoals jij aan raad.
Thx
Truike
Plaats reactie