Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Het is aardig te vergelijken met de "gewone" thyrax uit het potje.
Ik heb na de thyrax uit de blisters, eltroxin en euthyroxine, nu de tirosint,
ik vind dat we een vergoeding/smartegeld moeten krijgen van de leverancier die nu problemen heeft met de productie, van de vroegere" thyrax, en die uiteindelijk toch wel schuldig is aan deze affaire.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Nu enige tijd op Tirosint .Gaat eerlijk gezegd nu slechter.Opeens een omslag.
Zeer duf en gewrichtsklachten ,ochtendstijfheidsklachten zoals bij reumatische aandoeningen .
Stijve knieën en wat brandende ''krakerige'' schouders.
Eerder een frozen shoulder gehad na een onschuldig tuinklusje(3 jaar geleden,lees nu pas dat dit een kwaal is die vaker voorkomt bij hypoklanten ,weten we ook weer hoe lang ik al met die hypo rondloop....),die speelde nu ook weer wat op .En wat opmerkelijk was ,nog zichtbaar ook...Ik kreeg een soort zwelling bij mijn schouder (lymfeklier? of ontstoken gewrichtskapsel?) .Deze zwelling bleek zeer snel te reageren op een verlaging van de dosis van 125 mcg naar 100 mcg,2 dagen later al nauwelijks meer zichtbaar en ook klachten gewrichten sterk afgenomen,veel minder stijfheid) .Wel nog vermoeid en sloom .
Lab laten prikken,nog geen uitslag ,maar gek genoeg heb ik die klachten nu gekregen,nu mijn labwaardes juist binnen de norm begonnen te vallen.


Iemand bekend met deze bijwerking bij tirosint of of een ander schildkliermedicijn?
Laatst gewijzigd door pga op 02 jan 2017, 23:40, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

hallo pga,

Als iets opeens verschijnt, is een virus o.i.d. dan niet meer voor de hand liggend?
Zonder bloedprikken lijkt mij een dosisvermindering met 25 mcg dan wel heel groot.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

laura schreef:hallo pga,

Als iets opeens verschijnt, is een virus o.i.d. dan niet meer voor de hand liggend?
Zonder bloedprikken lijkt mij een dosisvermindering met 25 mcg dan wel heel groot.
Moest het wel proberen ,moest ook de avonddienst weer in, was zo duf ,voelde me alsof ik weer TSH van 100 had. .Gelukkig hielp het snel.
Weer hetzelfde gezeur als met Euthyrox lijkt het .Komt mijn TSH in de buurt van de 4,5 ,dan gaat het mis bij verdere verhoging van de dosis .Laat ik de dosis zoals hij was krijg ik na een tijdje toch weer hypoklachten en moet ik weer verhogen en herhaalt de cyclus zich weer.Heel vermoeiend allemaal.

Wat me van de zomer zo verwonderde ,na een tijd terugbrengen met de helft van de dosis thyroxine(Euthyrox) vanwege klachten ,liet de ha controleren op T3/T4/TSH.
FT4 was nog niet eens slecht,14,6 ,de TSH was een foute 10 ,en mijn FT3 was 3.8 ,was laagnormaal binnen de marges van het lab ,wat me erg verwonderde.Heb toen nog 1,5 -2 maanden op 50 mcg gedraaid ,wonderwel redelijk fysiek actief(fietsen ,tuinklussen etc).Pas in de herfst klapte ik in ,op een FT4/TSH(12,5/12) die niet eens zo verschrikkelijk verschilde met die van de zomer.
Mijn vraag is :hoe lang duurt het eigenlijk voordat je FT3 reageert op een foute TSH of een verbeterde TSH,gezien het feit dat het bij mij eigenlijk lang goed ging op nog geen halve dosis van wat ik normaal gebruikte.Voel me nu met een betere TSH fysiek slechter dan tijdens de ''zomerpauze''.
Dacht dat FT3 altijd snel reageerde .
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

"Mijn vraag is :hoe lang duurt het eigenlijk voordat je FT3 reageert op een foute TSH of een verbeterde TSH,gezien het feit dat het bij mij eigenlijk lang goed ging op nog geen halve dosis van wat ik normaal gebruikte.Voel me nu met een betere TSH fysiek slechter dan tijdens de ''zomerpauze''.
Dacht dat FT3 altijd snel reageerde .
"

Hallo pga,

Je FT3 reageert niet op je foute TSH.
Andersom evenmin.
Een normaal functionerende TSH reageert alleen op de FT4, die zich op haar beurt plaatselijk omzet in de hypofyse.
Daarom is die relatie TSH-FT4 zo innig.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Kiek schreef:"Mijn vraag is :hoe lang duurt het eigenlijk voordat je FT3 reageert op een foute TSH of een verbeterde TSH,gezien het feit dat het bij mij eigenlijk lang goed ging op nog geen halve dosis van wat ik normaal gebruikte.Voel me nu met een betere TSH fysiek slechter dan tijdens de ''zomerpauze''.
Dacht dat FT3 altijd snel reageerde .
"

Hallo pga,

Je FT3 reageert niet op je foute TSH.
Andersom evenmin.
Een normaal functionerende TSH reageert alleen op de FT4, die zich op haar beurt plaatselijk omzet in de hypofyse.
Daarom is die relatie TSH-FT4 zo innig.

Dag!
Kiek
Mijn vraag was inderdaad wat krom gesteld.

Mijn FT4 was volgens dit lab nog redelijk ,de TSH was fout want 10 .Neem aan dat mijn lichaam dan aangeeft dat er flink te weinig FT4 is .Maar dan moet je toch te lage FT3 gaan zien?Verlaagde mijn dosis toen nog verder en nog ging een tijd goed.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

pga schreef:Mijn FT4 was volgens dit lab nog redelijk ,de TSH was fout want 10 .Neem aan dat mijn lichaam dan aangeeft dat er flink te weinig FT4 is .Maar dan moet je toch te lage FT3 gaan zien?Verlaagde mijn dosis toen nog verder en nog ging een tijd goed.
hoi pga,

Ik begrijp helemaal niets van zulke probeersels.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Laura ,ik verlaagde net zo lang tot ik geen bijwerkingen meer had van Euthyrox,die dosis bleek 50 mcg,vandaar de overstap naar Tyrosint.Omdat ik uiteindelijk toch ergens bij een intake van 100-125 mcg moet uitkomen.Had nu vandaag een TSH van 4,5 ,FT4 16.4,volgens mijn ha nu al constant dit soort waardes de afgelopen 3 prikrondes,dat vindt ze geen probleem.Zij vindt dat ik mezelf wel wat op gevoel kan doseren,dus nu 100 mcg volhouden en als er hypoklachten zijn weer wat omhoog naar 112 een weekje en evt naar 125mcg en vervolgens weer terug als dat weer klachten geeft.Dynamisch doseren zogezegd ,maar ja dat doe ik dus al een paar maanden zei ik haar.Ik zou het wel eens stabiel willen hebben op 1 dosis,had gehoopt dat dit met Tirosint wel zou lukken.
De waardes blijven wel constant ,da's dan wel weer grappig .Als ik het zo uitreken kom ik gemiddeld per maand steeds op ong 75 mcg resorptie uit ,maar dat is dan een gemiddelde uit 3 sterktes (100,112 en 125 mcg) :(
Dus al mijn gepruts leidt wel tot stabiel lab :D
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

hoi pga,

Zolang jij dynamisch doseert, zal je niet stabiel worden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Laura ,dat zei ik mijn huisarts ook.Maar ze wil nog even doorgaan.Ze zei dat een consult endocrinoloog /internist nu ook niet veel zou kunnen toevoegen.
Plaats reactie