Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Tijgertje schreef: 16 apr 2017, 17:21 Nu wil ik misschien overstappen op Tirosint, maar ben bang dat ik weer opnieuw naar de juiste dosering moet gaan zoeken . Dit gaat meestal gepaard met lichamelijke ongemakken.
Iedere overstap tussen merken betekent opnieuw instellen. Alleen al omdat de exacte hoeveelheden levothyorine nooit precies gelijk kunnen zijn, en ook niet hoeven zijn, al is de marge bij levothyroxine wel kleiner dan bij bijvoorbeeld paracetamol.
Dus 100mcg Thyrax (100mcg levothyroxine, werkzame stof) bevat niet dezelfde hoeveelheid levothyroxine als Euthyrox/Teva/Tirosint.

Er is eigenlijk ook geen directe, logische reden dat Tirosint beter werkt dan andere levothyroxine producten. Bijna altijd zijn de zogenaamde bijwerkingen terug te voeren op - jawel - dosering en een goede instelling qua medicatie.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Immers het zijn de vulstoffen die zorgen voor ongemak, tenminste In Tirosint zitten in ieder geval veeeel minder vulstoffen, vandaar ook minder bijwerkingen.
Ik ben tenminste heel blij met de Tirosint. Ik was bijna 25 jaar geleden begonnen met de "gewone " thyrax, maar toen die in blitsters verscheen begonnen voor mij de problemen. Heb verschillende andere merken geprobeerd, maar de overgang naar de Tirosint gaf mij geen problemen en mijn bloedwaarden zijn goed, en ik voel mij goed
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Welk stofje is het dan, dat die "bijwerkingen" veroorzaakt? En vooral, waarom veroorzaakt het dan zoveel verschillende bijwerkingen?

Als voorbeeld, ik heb Euthyrox, dus dat eens bekeken:
Euthyrox bevat:
Magnesiumstearaat (E 572), maïszetmeel, croscarmellose natrium (E 468), gelatine (E 441), lactosemonohydraat

Thyrax bevat:
Natriumcitraatdihydraat (E 331), maïszetmeel, gelatine, glycerol (E 422), talk, lactosemonohydraat, colloïdaal watervrij
siliciumdioxide (E 551) en magnesiumstearaat.

Enige wat wél in Euthyrox zit en niet in Thyrax: Croscarmellose natrium.

Wel in Thyrax, niet in Euthyrox: Siliciumdioxide, glycerol, talk, natirumcitraatdihydraat.

Oftewel, in Thyrax zaten en zitten veel meer vul/hulpstoffen. En je schrijft zelf al, de problemen begonnen bij de overgang van potje naar blister. Dus op Thyrax ging het lang goed. Toch?!

In de goede oude Thyrax-tijd klaagde niemand over hulp- en vulstoffen.

Die overgang van potje naar blister-verpakking geeft het ook al aan: zelfde pilletje andere verpakking. Pilletjes allemaal los, luchtdicht verpakt. Worden dus niet iedere dag aan de lucht en (lucht)vocht blootgesteld, niet iedere dag geschud of een paar vingers in dat potje. Dát verschil in verpakking veroorzaakte bij mensen die gevoelig zijn voor kleine doseringsverschillen problemen. Omdat opeens ieder pilletje dezelfde sterkte had en mensen dus gedurende een maand net iets meer levothyroxine binnenkregen dan ze voorheen gewend waren.

Wat er nog meer meespeelt bij overstap tussen merken: geen fabrikant kan exact 100mcg levothyroxine in een pilletje (van 100mcg) stoppen. Dat varieert ongeveer tussen de 90 en 110. Dus als het bij Thyrax ongeveer 90 is en bij een ander merk 110, dan scheelt dat een hoop. Dat verklaart waarom je opnieuw moet instellen als je van merk wijzigt.


Dat wil allemaal niet zeggen dat jij en aardig wat mensen met jou zich beter voelen met Tirosint.

Maar er is eigenlijk geen reden om de vul- en hulpstoffen de schuld te geven van bijwerkingen die feitelijk veroorzaakt worden door verschillen in dosering.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Mireille_5 »

Ik ben wel iemand die reageert op een verschil in vulstoffen, dat heb ik met andere medicatie ook gehad.
Ik begon aan de tirosint na de teva en binnen een a 2 dagen was ik van de hoofdpijn en rare maag en dergelijke af. Dat ondanks een toename van de klachten die ik 'hang' aan zeg maar schildklierproblemen. Die klachten bleven maar een aantal van de klachten sinds de start met Teva waren toch echt wel weg.

Tirosint heeft voor mij een ander voordeel. Ik heb dagelijks 2x pantozol nodig en ik heb PDS, deze combinatie kan achteraf de oorzaak zijn voor de schommelingen die ik ervoer en de hoge dosering Thyrax die ik nodig had (350 tot 375ug). Endocrinoloog, huisarts noch apotheek hebben me daarop gewezen, moest er zelf op dit forum achter komen dat de pantozol en PDS wel degelijk invloed hebben. Nu met de capsules lijkt het beter te gaan. De veranderingen in de dosering zijn sneller voelbaar en eerder bijgetrokken, lijkt wel, dan ik van Thryax gewend was. En gezakt naar 275ug wat voor mij best een verschil is.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Kijk, in jouw geval Mireille, is de keuze voor Tirosint volledig logisch en begrijpelijk.

Want Tirosint is ook juist bedoeld voor mensen die protonpompremmers gebruiken. Daarvan is aangetoond dat Tirosint dan echt beter opgenomen wordt.

Of PDS nog veel verschil uitmaakt tussen Tirosint en andere weet ik niet, maar ik denk van niet. Na de maag is het allemaal vooral levothyroxine wat door je darmen opgenomen wordt. Wel kan het invloed hebben op de dosering, dus met PDS een hogere dosering lijkt me normaal.

De hoogte van de dosering is verder niet heel relevant. Wat je slikt is gelijk aan het lichaams-eigen hormoon, dus een hogere dosis is niet beter of slechter, zolang je maar de dosering slikt die voor jou en jouw lichaam passend zijn.

In die zin is leovthyroxine niet vergelijkbaar met andere medicijnen, waarvan je vaak maar beter zo min mogelijk kunt slikken.
Mireille_5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2017, 22:07

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Mireille_5 »

Mark:
Want Tirosint is ook juist bedoeld voor mensen die protonpompremmers gebruiken. Daarvan is aangetoond dat Tirosint dan echt beter opgenomen wordt. [...]
Duidelijke uitleg :) PDS is in zoverre van invloed dat het m'n ontlastingpatroon verandert, waardoor het wel of niet goed wordt opgenomen. Met Tirosint lijk ik minder last vd PDS te ervaren, vooral ook met de hogere dosering.
Thanks. :)
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

heb je ook nog van de "oude" thyrax de bijsluiter? Want de "oude'" gaf geen problemen. Die begonnen toen ik overging met de blisters. De klachten die heel veel mensen hadden. En ik had juist geen hypergevoelens, maar eerder hypogevoelens. Ik was niet vooruit te branden, terwijl mijn bloedwaarden wel goed waren. Zodoende overgestapt op de andere levothyroxine, de een leek wat beter te gaan, maar de andere gaf me weer die hypogevoelens Niet vooruit te branden. Toen hoorde ik of liever gezegd, las ik over de tirosint, dat daar dus weinig vulstoffen in zouden zitten, en zie daar, dezelfde dosering en binnen een week voelde ik mij heel anders. Geen hyper- of hypogevoelens, en de bloedwaarden waren zelfs verbeterd.
Wat de gevoeligheid voor de vulstoffen betreft, ook van andere medicijnen heb ik dat. Gebruik ik de "klassieke" medicijnen, geen last, terwijl de generieke weer problemen geven. Ik ben per jaar ongeveer € 1200 kwijt aan (bij)betalingen van de "klassieke" medicijnen, want mijn verzekering vergoed tot € 550.- aan de "klassieke"
Waarom komt de "oude" thyrax nog steeds niet op de markt??? Wat voor problemen zijn er als de pillen hetzelfde zijn???
Volgens mij zijn ze op hun vingers getikt dat de samenstelling niet deugd. Overgangsproblemen?? Een fabriek moet toch een bepaalde hoeveelheid van de medicijnen in voorraad hebben voor het geval wat dan nu is gebeurd.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Mathilde:
De oude bijsluiter heb ik nog wel, ik kan je bevestigen de samenstelling is exact gelijk. Qua ingrediënten. Maar of het exact hetzelfde "werkt" weet ik niet, want het wordt in een ander land, dit een ander bedrijf, met andere machines gemaakt.

Mireille:
Minder last van PDS door Tirosint ipv ander merk lijkt me eerlijk gezegd vreemd. Dan zou PDS veroorzaakt worden enkel en alleen door een stofje in een pilletje. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Want die hulpstoffen zitten in zoveel andere dingen, in veel grotere hoeveelheden.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Ik ben dus overgestapt op de tirosint, en daar heb je de vulstoffen niet van beschreven, want daar zit dan denk ik toch wel een verschil in met de thyrax uit de blisters?
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Tirosint bevat enkel gedemineraliseerd water, glycerol en gelatine.

Hier Thyrax oud vs nieuw:
Oud VS nieuw
Oud VS nieuw
17833956_10212150742221450_1039316106347249287_o.jpg (148.45 KiB) 805 keer bekeken
Plaats reactie