Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

mathilde schreef: 02 jun 2017, 20:56 Ik had dat ergens gelezen dat je pil door kan snijden. Het is een massieve pil. Dus ik heb hem inderdaad door gesneden in een groteren en kleine helft en van de kleine helft ongeveer 1/3 plus die halve pil er bij dan ingenomen, de 2/3 van de kleine helft bewaard, totdat ik dacht, dat het wel 180 mcg zou kunnen zijn. Het is dus wel zo, dat als ik over ga op 150 mcg en 2 25 mcg erbij en dan nog eens 12,5 mcg, ik wel heel veel moet bij betalen.
Dat snijden gaat op zich prima ,maar het kostenaspect gaat ook meewegen.Bij de anderhalve capsule die ik nu slik ,kom je over een periode van 8 jaar ongeveer op 1000 euro bijbetaling .Thyrax wordt dan ook wel het pogen waard...
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Ik snap dat snijden prima, maar je hebt geen idee wat dit met de aanwezige levothyroxine doet en dus met de dosering.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Tim »

Zou ten alle tijden delen willen voorkomen.
Snijden vind ik (bij Tirosint) minst slechtste manier. Snij enkel kleinste dossiering, 13 ug. Andere deel slik ik de volgende dag. Afbijten/breken (zonder breuklijn) lijkt mij slecht doseren.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Mark:
Ik snap dat snijden prima, maar je hebt geen idee wat dit met de aanwezige levothyroxine doet en dus met de dosering.
Theoretisch heb je gelijk ,maar dan vraag ik me wel af hoe dat dan met die thyroxine in de tabletten afloopt..Tabletten hebben gewoon een open verbinding met de lucht ,gooi ze in water en ze vallen direct uit elkaar ,om over de inwerking van de omgeving op doorgebroken tbl maar te zwijgen..Niet verwonderlijk dus dat m.n. de Thyrax tbl in potjes minder sterk werkten dan de individueel voorverpakte versies die erop volgden..Ze waren al flink aan het reageren met vocht etc uit de lucht ,maar dat accepteerde iedereen .Het viel pas op toen ze in blisters kwamen.
En die tbl lagen dan maanden in de open lucht in feite,de doorgesneden capsules maar een dag over het algemeen,want de volgende dag werd de andere helft opgegeten.
Ik denk dat gezien het bovenstaande de discussie vooral een theoretische is ,in de praktijk maakt het mi nauwelijks verschil mbt capsules.Anders wordt het wellicht als je doorgesneden caps langdurig bewaard.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Ik heb inderdaad ergens eens een (Duits) artikel gelezen, over hoe lastig het eigenlijk is om continu een stabiel pilletje te kunnen produceren.
Bijna alle (?) levo-pilletjes zitten nu in strips, dus individueel verpakt.

Mensen raakten ontregeld toen Thyrax van potje naar strips ging, iets wat eigenlijk enkel door beter behoud dosering te verklaren is (dus waren de meesten opeens te hoog ingesteld).

Dat afbijten is inderdaad geen fraaie oplossing, maar is de enige mogelijkheid om nu makkelijk aan 118mcg te komen. De 25 heeft een breuklijn, dus 2x 12 is prima. En van de ene 12 zal ik de ene keer 5, de andere keer 7 binnen krijgen.

Iets wat opgelost is in een vloeistof bewaren tot de volgende dag lijkt me niet echt betrouwbaar.

Maar goed, als je enkel de kleinste dosering snijdt, kun je nooit veel "missen".
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Iets wat opgelost is in een vloeistof bewaren tot de volgende dag lijkt me niet echt betrouwbaar.
Neem aan dat dit een reactie is op mijn reply.
Ik bewaar niets ,het was alleen als proef bedoeld om aan te geven hoe toegankelijk een tbl al is tov een capsule voor invloeden van buitenaf .Een hoge luchtvochtigheid heeft dus rechtstreeks toegang tot een tabl. met alle destabiliserende invloeden/chemische reacties als gevolg.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Maar het gekke is dan, toen ik overging op de blisters, mijn waarden te laag waren en ik mij ook hypo voelde. Ik was niet vooruit te branden. Ik heb dit een half jaar volgehouden, totdat ik overging op andere, die ook niet voldeden en daarna op de tirosint, waar ik mij goed bij voel.
En dan over de kosten van de tirosint, als ik dan van de 200 naar ongeveer 187 zou gaan, reken dan maar eens uit wat je dan bij moet betalen. 150, 25, 12,5.....Dan maar iedere dag een klein stukje wegsnijden van de tirosint. Je kan dat opsparen of weggooien. Weggooien is in ieder geval goedkoper dan met andere doseringen op de 187 te komen.
De thyrax die nu op de markt komt, is die te vergelijken met de "oude" thyrax?
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

De nieuwe Thyrax is formeel exact gelijk aan de oude.

Zie bijsluiters.

Maar... het komt uit een ander land, andere fabriek, andere toeleveranciers van grondstoffen etc.

En ja, ik snap natuurlijk wel waarom je knipt en snijdt, de vraag is en blijft is dat nou echt zinvol, vooral als je dat de komen 200 jaar (of langer) moet blijven doen.
Bijlagen
Schermafdruk van 2017-04-07 18-51-14.png
Schermafdruk van 2017-04-07 18-51-14.png (208.11 KiB) 677 keer bekeken
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

Ik heb met de internist afgesproken dat ik 1 maand de thyrax wil proberen als mijn tirosint op zijn. Heb net een nieuwe serie gekregen voor 3 maanden. Maar als het blijkt dat de tirosint mij beter bevalt, nou dan zal ik de eerste 200 jaar een stukje afsnijden. Overigens ik knip het stukje er af :D
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

De nieuwe Thyrax is formeel exact gelijk aan de oude.

Zie bijsluiters.

Maar... het komt uit een ander land, andere fabriek, andere toeleveranciers van grondstoffen etc.
Wat ik zo lees op de thyrax facebookpagina is dat de nieuwe bij meeste weer terug op thyraxstappers gelijk of zelfs sterker werkt.
Heb zelf nu een paar dagen thyrax (oude heb ik nooit gebruikt),heb tot op heden geen schokkende negatieve bijwerkingseffecten genoteerd.Ben begonnen met 150 mcg ,uitgaande van het gegeven dat thyrax zwakker zou werken dan tirosint.Te meer daar ik er bij eet ,en tirosint daar weinig last van heeft en de tabletten wel.
Toch al na 2 dagen forse energieboost ,te snel,hetgeen me wantrouwig maakte ,en jawel even later al hyperklachten (vervelend in mijn hoofd en systolische bloeddrukstijging).150 mcg tbl ''bijgeknutseld'' tot ong 125 mcg ,geen klachten meer .In mijn geval blijken de tbl met eten dus tot op heden even goed te gaan als tirosint en ik voel me aanmerkelijk minder moe.Over 4 weken prikken .
Mijn eerder door mij geponeerde theorie dat ik het idee heb dat het niet per se de kleurstoffen etc zijn die de negatieve verschillen veroorzaken lijken hier wel min of meer bevestigd,als alles goed blijft gaan :mrgreen: .In thyrax zitten ze allemaal zo'n beetje.
Plaats reactie