Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 09 jul 2017, 16:17
De nieuwe Thyrax is formeel exact gelijk aan de oude.

Zie bijsluiters.

Maar... het komt uit een ander land, andere fabriek, andere toeleveranciers van grondstoffen etc.
Wat ik zo lees op de thyrax facebookpagina is dat de nieuwe bij meeste weer terug op thyraxstappers gelijk of zelfs sterker werkt.
Heb zelf nu een paar dagen thyrax (oude heb ik nooit gebruikt),heb tot op heden geen schokkende negatieve bijwerkingseffecten genoteerd.Ben begonnen met 150 mcg ,uitgaande van het gegeven dat thyrax zwakker zou werken dan tirosint.Te meer daar ik er bij eet ,en tirosint daar weinig last van heeft en de tabletten wel.
Toch al na 2 dagen forse energieboost ,te snel,hetgeen me wantrouwig maakte ,en jawel even later al hyperklachten (vervelend in mijn hoofd en systolische bloeddrukstijging).150 mcg tbl ''bijgeknutseld'' tot ong 125 mcg ,geen klachten meer .In mijn geval blijken de tbl met eten dus tot op heden even goed te gaan als tirosint en ik voel me aanmerkelijk minder moe.Over 4 weken prikken .
Mijn eerder door mij geponeerde theorie dat ik het idee heb dat het niet per se de kleurstoffen etc zijn die de negatieve verschillen veroorzaken lijken hier wel min of meer bevestigd,als alles goed blijft gaan :mrgreen: .In thyrax zitten ze allemaal zo'n beetje.
De meeste bijwerkingseffecten zijn toch echt een gevolg van doseringsverschillen en niet of nauwelijks allergische reacties. Ook spier-problemen, jeuk (ja zelfs die vaak) en maag-problemen (zelfs misselijkheid) lijken eerder te maken te hebben met andere dosering/opname en niet met vulstoffen.

Met wat doorvragen blijkt dat toch vaak naar boven te komen.

***

Wel bijzonder dat het wat sterker werkt. Maar dat kan ook "statistisch" toeval zijn.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Wel bijzonder dat het wat sterker werkt. Maar dat kan ook "statistisch" toeval zijn.
Denk het niet.

Een bepaald soort slomigheid(dutjes doen ,dat werk),ook al voelde ik me met Tirosint redelijk goed verder ,die ik in de loop der tijd op Tirosint kreeg ,ook bij betere labwaarden ,heb ik bij tabletten minder (ook niet gehad in het verleden).
Elk pilletje zingt zoals het gebekt is zullen we maar zeggen.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

N=1 zegt niks hè.

Ik hoopte/verwachtte eigenlijk dat het oordeel ook gebaseerd was op de ervaring in die FB-groep.

Dat uit dat SON/Nivel onderzoek naar Thyrax blijkt dat vanaf 100mcg mensen minder *ander merk* moeten slikken, omdat andere merken dan gemiddeld sterker (b)lijken te werken, betekent ook dat dat niet voor iedereen geldt. Ik ken mensen die overstapten en hoger uitkwamen dat met Thyrax (al kan dat ook weer andere oorzaken hebben, ha ha).
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Floortje »

pga schreef: 09 jul 2017, 17:59
Wel bijzonder dat het wat sterker werkt. Maar dat kan ook "statistisch" toeval zijn.
Denk het niet.

Een bepaald soort slomigheid(dutjes doen ,dat werk),ook al voelde ik me met Tirosint redelijk goed verder ,die ik in de loop der tijd op Tirosint kreeg ,ook bij betere labwaarden ,heb ik bij tabletten minder (ook niet gehad in het verleden).
Elk pilletje zingt zoals het gebekt is zullen we maar zeggen.
PGA, als ik vragen mag: waarom ben je eigenlijk overgestapt van Tirosint naar Thyrax als je je - op de slomigheid na dan - op Tirosint goed voelde? Misschien was het ook een optie om Tirosint een tikje te verhogen?
Groet, Floortje
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Floortje schreef: 09 jul 2017, 20:14
pga schreef: 09 jul 2017, 17:59
Wel bijzonder dat het wat sterker werkt. Maar dat kan ook "statistisch" toeval zijn.
Denk het niet.

Een bepaald soort slomigheid(dutjes doen ,dat werk),ook al voelde ik me met Tirosint redelijk goed verder ,die ik in de loop der tijd op Tirosint kreeg ,ook bij betere labwaarden ,heb ik bij tabletten minder (ook niet gehad in het verleden).
Elk pilletje zingt zoals het gebekt is zullen we maar zeggen.
PGA, als ik vragen mag: waarom ben je eigenlijk overgestapt van Tirosint naar Thyrax als je je - op de slomigheid na dan - op Tirosint goed voelde? Misschien was het ook een optie om Tirosint een tikje te verhogen?
Groet, Floortje
Omdat ik om een of andere reden hyper reageer bij de doseringen die ik nodig heb,bij 138 mcg die ik nodig heb voor een normalere TSH zonder al te veel moeheid ga ik hyperen ,dus bleef ik op 125 mcg waarop FT4 van 15,5 en TSH 3,3.Ha wilde ophogen ,maar dat had ik dus zelf al geprobeerd .Verder voelde ik me wel prettig (zij het licht hypo).Maar dat dutjes doen en die initiatiefloosheid(trad gek genoeg pas bij langer gebruik op) ,ik ben nog geen 85 .En fors bijbetalen zonder gewenst resultaat...
Vooralsnog nu meer energie zij het ook op 125 mcg.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

hoi pga,

En eventueel tussen die 125 en 137 in gaan zitten?
Of net meer tijd laten tussen slikken en ontbijten?

(hekel aan dutjes ...)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

laura schreef: 10 jul 2017, 14:56 hoi pga,

En eventueel tussen die 125 en 137 in gaan zitten?
Of net meer tijd laten tussen slikken en ontbijten?

(hekel aan dutjes ...)
Met de Tirosint ook geprobeerd ,131,5 mcg .Voelde ik me ook niet helemaal tof bij .Nu bij de thyrax wellicht wat makkelijker te doen met 25 mcg tabletten splitsen in 4-en .
Gebruik mijn med s'avonds.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door rex »

Ik lees/las op een Engelstalige thyroidproblems site dat mensen die hyPO zijn en toch last hebben van overmatig zweten baat kunnen bij Tirosint ipv euthyrox. Iemand ervaring hiermee?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

rex schreef: 10 jul 2017, 19:57 Ik lees/las op een Engelstalige thyroidproblems site dat mensen die hyPO zijn en toch last hebben van overmatig zweten baat kunnen bij Tirosint ipv euthyrox. Iemand ervaring hiermee?
Heb het idee dat ik momenteel minder transpireer op Thyrax dan dan ik deed op Tirosint,maar iedereen is verschillend.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

ik slikte 200 mcg van de tirosint, en daar voelde ik mij goed bij. Nu vindt mijn " nieuwe" internist mijn waarden niet helemaal goed, een TSH van 0.06. Mijn " oude" internist vond het nog net acceptabel. Hij stelde voor om terug te gaan naar de thyrax, Dit om weer te proberen.
Ik heb een klein stukje van mijn tirosint afgeknipt en voelde me naar een poosje hypo. Nergens zin in. Ben weer terug gegaan naar de 200, en ik voel me beter. Heb wel laten prikken toen ik dan iets minder tirosint gebruikte, krijg daar vrijdag de uitslag van. Nu wacht mij een operatie van mijn schouder, een totale prothese, dus ja, ik denk dat het overstappen maar even moet uitstellen. Ik voel me bij de 200 prima, heb weer zin om dingen te doen.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Plaats reactie