Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Tim schreef: 26 okt 2017, 10:59
Mark:
En bij mij blijven waardes ook bij Euthyrox best stabiel en reageert op kleine doseringwijzigingen.
Hoi Marc, En met Thyrax? Ook stabiel en passende reactie bij aanpassingen?
Oh, kreeg je daar geen galbulten van oid (slecht geheugen)?
Voor de rest nog andere levo's geprobeerd?
Thyrax heb ik enkele de eerste 8 maanden gebruikt, daarna via internist stond er opeens Euthyrox op het recept. En waren de galbulten weg.

Ik blijf ook echt van mening dat er weinig onderscheid is tussen de merken, dat het echt niet door dat kleine beetje hulpstoffen oid komt.
Als je die bijv van Euthyrox eens echt opzoekt, dan blijkt dat het vooral vulmiddel is, beetje oplos-hulpstof, en een zoetig bindmiddel.

Enige invloedrijke interactie zou kunnen zijn dat zo'n stof zich aan de levo hecht. En dan iets geks zou doen. Maar levo bindt niet zo makkelijk aan anders stoffen, had ik begrepen. Een van de redenen waarom de productie van levothyroxine niet zo makkelijk is.

En als de levo te snel, dus voor opname, uit elkaar valt dan moet je meer slikken.

Ik lees ook genoeg verhalen van mensen die eerst per sé Tirosint moesten, maar nu toch weer terug gaan naar Thyrax.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Tim »

Mark:
Ik blijf ook echt van mening dat ......
Dat is ook prima, was pure interesse.

Persoonlijk denk ik, los van mijn eigen ervaring, dat in sommige gevallen het wel HET verschil maakt. Als ik een schifting maak in alle verhalen van de “lange halen, snel thuis overstappers” blijven er voor mij langdurig proberende over. M’n moeder ook lang getobt.

Geen bewijs, puur eigen gevoel.

Misschien netzoals je galbuilten van Thyrax, wellicht hadden die een andere oorzaak of na 8 mnd + wel verdwenen. Zullen het niet weten.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Tim schreef: 26 okt 2017, 18:40 Misschien netzoals je galbuilten van Thyrax, wellicht hadden die een andere oorzaak of na 8 mnd + wel verdwenen. Zullen het niet weten.
Nou, dat weet ik bijna 99% zeker. Ik ging van 25 mcg naar kortstondig 3x 25, naar 1x 100 en vervolgens terug naar 3x 25. Vrijwel de dag daarna kwamen de eerste, dat werd langzaam meer en toen ben ik gelijk bij de huisarts gaan navragen. Kreeg antihistamine, om de dag zo'n beetje geslikt en meteen na de overstap op Euthyrox niet meer aangeraakt.

Geen sluitend bewijs, ik geef het toe ;-)



Voor de andere opmerking, zie dit onderzoek + reactie.
viewtopic.php?f=17&p=17736#p17736

Ik snap ook wel dat sommige ervaring echt lijken te duiden op verschil in werking, maar daar zou dan toch een verklarend mechanisme voor moeten zijn.

Zelf denk ik dat het ook vaak een psychische component heeft (krijg ik ook wel terug van artsen, trouwens).
Als je lang stabiel bent op X, verplicht over moet op Y, dat verstoort de boel (sommigen stappen tussentijds ook nog over op Z) en je hoort succesverhalen over A, gelooft de dingen over "smerige", chemische hulpstoffen, ja, dan werkt zo'n nieuw middel natuurlijk vaak beter.

Dit geldt nog meer voor mensen die ontregeld raakten en met blijdschap weer terug konden naar de oude, vertrouwde Thyrax. Die soms na enkele dagen al juichen om de verbetering. Fysiologisch werkelijk onmogelijk, of er zit iets speciaals in.

Tirosint is ook echt al vele jaren op de markt, jaar of 10 minstens in Duitsland, VS idem.
Op Duitse internet-fora heb ik soortgelijke discussies teruggevonden, over andere, betere werking etc. Daar stokte dat in 2011. Just sayin'
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Tim schreef: 26 okt 2017, 18:40
Mark:
Ik blijf ook echt van mening dat ......
Dat is ook prima, was pure interesse.

Persoonlijk denk ik, los van mijn eigen ervaring, dat in sommige gevallen het wel HET verschil maakt. Als ik een schifting maak in alle verhalen van de “lange halen, snel thuis overstappers” blijven er voor mij langdurig proberende over. M’n moeder ook lang getobt.

Geen bewijs, puur eigen gevoel.

Misschien netzoals je galbuilten van Thyrax, wellicht hadden die een andere oorzaak of na 8 mnd + wel verdwenen. Zullen het niet weten.
Onlangs gestart met Thyrax 150 (rose),ging heel aardig ,maar zat wat te ruim.Terug naar 131(100 wit en 31 blauw) Ging weken prima ,nu steeds wat sporadische bultjes her en der ,voelde me niet optimaal/duf.Terug naar 125 ondanks 17(FT4)/3(TSH) lab.Geen verschil.Rare versnelde hartslag zonder overslagen .Blauwe eruit gehaald op advies van andere facebooker en meteen stuk beter(nu halve rose en halve witte) .
Ingrediënten hebben ook aantoonbaar invloed op oa de histamines etc.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... _090XnBT1E
Laatst gewijzigd door pga op 26 okt 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 26 okt 2017, 19:07 Ingrediënten hebben ook aantoonbaar invloed op oa de histamines etc.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... _090XnBT1E
In de blauwe en roze zitten kleurstoffen.

In blauw zit Indigotine, dat is een bekend allergie-veroorzakende stof (prof. Dr. Wolffenbuttel).
http://www.food-info.net/nl/e/e132.htm

In roze zit Erythrosine, daar zit opvallend genoeg jodium in (gebonden).
Iets minder allergie-veroorzakend.

Maar een kleurstof met jodium gebruiken voor een levothyroxine-pil, vind ik best bizar.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Tim »

Geloof zeker dat er in véél gevallen het psychische aspect een rol speelt.
Men voedt elkaar lekker op alle sociale media. Als het voor hun werkt, fantastisch!
Mark:
...maar daar zou dan toch een verklarend mechanisme voor moeten zijn.
Toch is er niet altijd een verklarend mechanische te vinden in schildklierland.
Omgekeerd kijkend is ook geen verklarend mechanische voor mijn onstabiele waarden.
Mijn internist had geen idee. Wat is jou idee hierover?

Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (106.97 KiB) 1113 keer bekeken
Gast1

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Gast1 »

Tja, als ik het zou weten, zou kunnen verklaren, schreef ik er een boek over.

Wat jammer is, is de veranderen van de referentiewaarden. Dat geeft een extra verstoring en maakt het nog wat lastiger ze onderling goed te vergelijken.
Soms zit er ook te weinig tijd tussen prikken. Als mogelijk streef ik nu eerder naar 8, dan naar 6 weken.

Andere vraag: alles vóór inname medicatie geprikt, rond dezelfde tijd?
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Tim »

Ja. Nuchter, zonder medicatie en altijd om 08.00 (zorg altijd dat ik de eerste ben).

Zo heb ik ook nog staatje met Thyrax.
Zelfde verhaal.

Met Tirosint stabielere waardes en logica in verhouding FT4/TSH én wetenschappelijk passende reactie op meer/minder levothyroxine. Ook om de 6 wkn geprikt.
Helaas voel ik me momenteel niet best maar daar gaat het nu niet om.

Daarom denk ik dat hét wel verschil kan maken.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door elizabeth27 »

Het kan mij niet schelen hoe of wat.... maar sinds ik tirosint gebruik ( nu bijna 15 maanden ) is de schildklierproblematiek langzaam maar zeker naar de achtergrond geraakt.

Ik slik nog steeds dezelfde dosering als toen ik ermee begon. Na jaren gekwakkel met thyrax en een korte periode met teva ben ik zo blij dat ik tirosint kan en mag slikken. Heb ook de mindere verhalen hierover gelezen op de verschillende buitenlandse fora. Voor de een is tirosint heaven voor de ander wellicht hel.

Gelukkig dat er meerdere soorten levothyroxine zijn zodat er altijd een is die min of meer bij je past. Voor t eerst nu na een half jaar bloedprikken en wie weet daarna na een jaar. Je eens niet zo druk hoeven maken ....

Thanks to tirosint!
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

toen de thyrax over ging op blisters, kreeg ik binnen een week het probleem van niet lekker. Volgens de apotheek was het precies hetzelfde. Ik kreeg toen het verhaal van nat in de badkamer enz. dus ik ging braaf door met het slikken van de thyrax in blisters. Tot dat ik vernam, dat ik niet de enige was met die klachten. Het bekende verhaal van .... naar ... tot de tirosint, en zie daar, mijn klachten verdwenen. Ik heb er geen enkele behoefte aan om weer over te stappen naar thyrax.
Want wat ik zo frappant vind, is dat er zoveel mensen waren met dezelfde klachten zonder dat ze van elkaar wisten. Psychisch? Zal er best bijkomen, maar de oorzaak? Nee, dat geloof ik niet.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Plaats reactie