Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) geeft informatie over medicijnen (= SPC) en informatie voor gebruikers (= bijsluiter).
Voor Tirosint is dat: SPC en bijsluiter.

Volgens de productkenmerken - die SPC - gaat het bij Tirosint om zachte capsules met levothyroxine natrium en de hulpstoffen gelatine, glycerol en gedemineraliseerd water.
Het CBG zegt dat het middel geregistreerd is in Nederland. Het zou hier ook verkrijgbaar moeten zijn.

Het heeft gestaan in de Staatscourant 2011, 9347, 31 mei 2011 - https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -9347.html:
Inschrijvingen enkelvoudig april 2011
Lijst 700a – Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen heeft de handelsvergunningen van de volgende geneesmiddelen in het register ingeschreven in april 2011. Op de eerste regel staat het RVG-nummer vermeld. Dit wordt gevolgd door: de afleverstatus, de naam van het geneesmiddel, het werkzaam bestanddeel, de datum van handelsvergunningverlening, de handelsvergunninghouder en fabrikant(en) verantwoordelijk voor vrijgifte.
Met alle sterktes van Tirosint.
De eerste in de lijst heeft het RVG-nummer 106854
Per 7 april 2011 is een handelsvergunning verleend.

Heeft iemand ervaring met dergelijke capsules?

Lees ook: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... nt-at.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Opname levothyroxine na Gastric Bypass (GBP)

Bericht door laura »

Bron: Oral Liquid l-Thyroxine (l-T4) May Be Better Absorbed Compared to l-T4 Tablets Following Bariatric Surgery

Ilenia Pirola, Anna M. Formenti, Elena Gandossi, Francesco Mittempergher, Claudio Casella, Barbara Agosti, and Carlo Cappelli
Open AccessThis article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License which permits any use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author(s) and the source are credited.

Abstract
Drug malabsorption is a potential concern after bariatric surgery. We present four case reports of hypothyroid patients who were well replaced with thyroxine tablets to euthyroid thyrotropin (TSH) levels prior to Roux-en-Y gastric bypass surgery. These patients developed elevated TSH levels after the surgery, the TSH responded reversibly to switching from treatment with oral tablets to a liquid formulation.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Kiek »

The administration of L-thyroxine as soft gel capsule or liquid solution van Roberto Vita e.a. beschrijft de doelgroepen voor deze vorm van L-T4/ levothyroxine.
- oudere mensen met verminderde absorptie van L-T4, mogelijk door 'polypharmacy' (gebruik van 5 of meer medicamenten).
- mensen die problemen hebben om ineffectieve inname van L-T4 te verbeteren.
- mensen met slikproblemen.

Er moet nog best wat onderzoek gedaan worden.
Zoals naar de wisselwerking met overige medicamenten, met mensen met maag- en darmkwalen, zoals coeliakie of lactose intolerantie.
De beschikbare vloeibare L-T4 zou geen lactose bevatten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24896369
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door hedwich »

Ik slik sinds half juni van dit jaar Tirosint capsules.
Dat is nog te kort om er iets van te kunnen zeggen. Als ik het langer slik wil ik mijn ervaring hier wel neerzetten.
lindavv
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 nov 2015, 09:33

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door lindavv »

Ik slik inmiddels twee jaar tirosint capsules, ik ben er helemaal tevreden over!! Helaas worden ze alleen niet vergoed maar dat heb ik er wel voor over :)

Groetjes Linda
SRJ1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:06

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door SRJ1980 »

Slik sinds juli 2014, 175 Mg Tirosint capsule.
Van Thyrax, Euthyrox en Eltroxin kreeg ik allerlei bijwerkingen van huiduitslag, jeuk tot geïrriteerde tranerige ogen. Nu nergens meer last van!
Tirosint wordt nu (na veel gedoe) ook vergoedt door mijn verzekeringsmaatschappij. Het enige nadeel is dat het ongeveer tien werkdagen duurt, voordat het medicijn geleverd wordt.
Voor mij niks anders meer. :)

Groet Sandra
lindavv
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 nov 2015, 09:33

Tirosint binnenkort in NL verkrijgbaar

Bericht door lindavv »

Beste allemaal,

Voor wie het interessant vind om te weten, over ongeveer drie weken is Tirosint ook in Nederlandse apotheken verkrijgbaar :D mijn partner heeft al enige tijd contact met de leverancier in Nederland en deze gaan het nu in de nederland leveren!!! Ik gebruik deze medicatie zelf al een aantal jaar naar grote tevredenheid!! De lage dosering zou zelfs al wat eerder beschikbaar zijn, overigens zit er hierbij wel een eigenbijdrage, ik vind de bijdrage opzich wel meevallen, zou op ongeveer 8,-- per maand uitkomen! Dit blijft in de toekomst waarschijnlijk ook zo.

Groetjes Linda
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: Tirosint binnenkort in NL verkrijgbaar

Bericht door Trunks81 »

Hallo

Dat zou erg mooi zijn, Echter meteen gebeld en mijn apotheek wist nog van niks,
En kan het middel ook nog niet terug vinden in GVS.
Wat dan inhoud dat alle kosten voor jezelf zijn.
lindavv
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 nov 2015, 09:33

Re: Tirosint binnenkort in NL verkrijgbaar

Bericht door lindavv »

Zoals ik al aangaf met drie weken verkrijgbaar ;)
Dus we moeten nog even geduld hebben :)

Groetjes Linda
MoniqueC
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2016, 12:51

Re: Tirosint binnenkort in NL verkrijgbaar

Bericht door MoniqueC »

Heb even wat gegrasduint op internet en kwam over Tirosint berict tegen op apothekersnieuws http://www.apothekersnieuws.nl/8957/tir ... patienten/. Ik ben het met Linda eens dat eigne bijdrage geen probleem is als middel goed is. 8 euro per maand voor mijn gezondheid heb ik er wel voor over.En wie weet komt het dit jaar toch nog in de GVS.
Plaats reactie