Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Nou, dan ga ik nog s goed nadenken of ik ermee ga doorzetten. Ik ben vooral geswitcht vanwege de vreselijke jeuk op mijn hoofd, werd steeds erger, lag er zelfs wakker van. Maar ik moet zeggen dat het al een stuk minder is en dat is geen inbeelding..
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Thyrannoyed »

In het overzicht op de vorige pagina viewtopic.php?f=7&t=1466&start=290#p13242 staat toch precies welke vulstoffen er in de verschillende schildkliermedicijnen zitten:

Tirosint
Glycerol (E422)
Gelatine (E441)
Water, gezuiverd
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door *anna* »

Misschien vermindert de jeuk wel dankzij die E-nummers? ;)
Sorry hoor, maar die vrees en afkeer daarvoor lijkt me weinig zinvol.
Om die reden weer met Tirosint stoppen lijkt me vrij overdreven. Ik kan geen levothyroxine vinden zonder een toevoeging.
Zelfs de levothyroxinedrank van Teva, waarvan je verwacht dat het de zuiverste vorm is zonder toevoegingen van spulletjes die nodig zijn om een tablet te maken, bevat 4 E-nummers...
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

O ok, ik wist niet dat glycerol en gelatine E nummers zijn. :oops:
Uren wakker liggen door jeuk was voor mij een reden om van Euthyrox naar Tirosint te switchen.
En mezelf kennende, zal het wel weer maanden duren voor ik goed ben ingesteld. Dus ja, ik ben effe sceptisch.
Bloem38
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:04

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bloem38 »

Tot mijn grote verbazing lees ik net in de krant dat teva nu ook leveringsproblemen heeft... Dit is toch te gek voor woorden!! Het lijkt mee te vallen, het geldt alleen voor de 0,25 en verwachting is dat het in maart weer verkrijgbaar is, maar het doet mijn vertrouwen geen goed. Ik ben net weer een beetje boven jan, oktober 2016 overstap naar teva, doorgeschoten naar hyper. Voelde me giga slecht, vooral erg moe en slecht geconcentreerd. Presteerde slecht op mijn werk, heeft me een slechte beoordeling opgeleverd. Moest ook nog verhuizen met drie kids, daarna was ik een wrak. Heb wekenlang 5-20x per dag kunnen sprinten naar het toilet (halfjaar voor de thyraxoverstap is mijn galblaas verwijderd, dus dat gehyper icm verhuisstress heeft de boel flink op kop gezet. Ik ben ongewild 12 kilo afgevallen en over 2 weken krijg ik voor de zekerheid een coloscopie, maar ik denk en ik hoop dat daar niets uitkomt. Gelukkig maar natuurlijk. Maar toch, die gedwongen overstap heeft mij genoeg ellende opgeleverd inclusief een darmonderzoek waar ik echt niet op zat te wachten. Dus mijn nekharen gingen overeind staan toen ik dit artikel las. Waar gaat dit naartoe, hoe kan dit, wie controleert dit en wie corrigeert dit?? Ik ga me inlezen maar er is vast al genoeg kennis hier aanwezig. Dus kom maar op, wat kunnen en gaan wij hieraan doen? Ik vind het echt zorgwekkend. Miljoenen mensen zijn de sjaak en voelen zich weken/maanden onnodig ziek met alle gevolgen van dien. En wat volgt, straks een periode zonder medicatie? Ik sta nergens meer van te kijken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door laura »

Kiek schreef: 11 okt 2016, 10:48 Hoe zullen ze als onderzoekers zo'n subjectieve ervaring als gevraagd in die lijsten beoordelen?
Dat kan niet. Dat is onmogelijk.
Want er is geen referentie voor. Mijn redelijk goed kan voor een ander slecht zijn. En andersom.
Vragen over gevoelens levert alle antwoorden op die je maar kunt bedenken.
Dat maakt zo'n vraag dus zinloos.

Dit deel van deze actie en het geld dat daaraan besteed wordt, vind ik een verspilling van algemene middelen.
Inmiddels zijn de eindrapporten verschenen. Hebben wij er wat aan? Het is vooral een open deur. Dat substitutie ongewenst is, was al jaren bekend.

Dit gaat over de schildklierwaarden: https://wvrtaal.files.wordpress.com/201 ... apport.pdf
Dit gaat over de kwaliteit van leven: https://wvrtaal.files.wordpress.com/201 ... nivel1.pdf


Met infografic:

Infografic thyrax.jpg
Infografic thyrax.jpg (170.19 KiB) 1269 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door pga »

Paulet schreef: 23 feb 2017, 20:24 O ok, ik wist niet dat glycerol en gelatine E nummers zijn. :oops:
Uren wakker liggen door jeuk was voor mij een reden om van Euthyrox naar Tirosint te switchen.
En mezelf kennende, zal het wel weer maanden duren voor ik goed ben ingesteld. Dus ja, ik ben effe sceptisch.
Kreeg van Euthyrox ook wat rode uitslag .Is nu ook weg met Tirosint.
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Hobby »

Ik ben in juni 2016 overgestapt van thyrax naar euthyrox. Eerste maand klachtenvrij, toen fors hyperen en steeds verder terug in dosering. Wat voelde ik me slecht maar Mn bloedwaardes zijn goed. Ik snap er niks van en verwijzing naar endo gevraagd. Pas maanden later steeg Mn tsh zonder wijziging in dosering. Ik bleek ondergedoseerd, dat klopte bij Mn gevoel.Echter opbouwen gaf weer pijnklachten van eerdere overdosering.in minidoseringen opgebouwd toch maar tot helemaal de dosering van thyrax. Inmiddels 10 maanden tobben verder kan ik de ziektewet pas uit. Ik voel me steeds beter, nog wel wat finetuning misschien nodig en concentratieproblemen. Met thyrax had ik altijd huiduitslag en overgewicht die ik er niet af kreeg. Nu geen uitslag meer en ik val spontaan 8 kilo af. Als ik lees over t nivelonderzoek dan krijg ik zo t idee dat er maar weinig mensen zo lang hebben getobt, maar hier op t forum lees ik wel anders. Vooijn gevoel is de uitslag van t onderzoek heel mild en voor mij doet t toch niet goed recht aan mijn 10 maanden ellende. Naast de overstap kampte ik tegelijk met een heel fors cit d
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Hobby »

Even ter aanvulling nog. Een fors vitamine d gebrek en dat zal t instellen ook lastiger gemaakt hebben.
Bloem38
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:04

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bloem38 »

Hallo,

Daar ben ik weer. Oktober 2016 overgestapt van thyrax 150 naar levothyroxinenatrium 150. Na 6 weken hyperwaarden. Uiteindelijk verlaagd naar 137,5 en dat slik ik nog steeds. Ik moet even weer prikken voor recente waarden, maar de laatste twee prikmomenten bleef het stabiel. Wel was mijn TSH de laatste keer prikken nog steeds lager dan in mijn thyrax tijd. Ik dacht er doorheen te zijn, concentratie en energie gaat stukken beter. Toch blijf ik af en toe last houden van hartkloppingen en heb ik nog steeds op de vreemdste plaatsen spierkrampen. Sinds een tijdje heb ik stijve/pijnlijke heupen en schouder en last van mijn onderrug. Dit past niet bij mij. Ik vraag me af of het niet stiekem toch van deze schildkliermedicatie kan komen? Ik was perfect ingesteld op thyrax. Ik durf niet goed weer over te stappen op thyrax omdat ik niet weet of de samenstelling exact hetzelfde is en ik ben nogal panisch voor ontregeling, ik heb er vorig jaar gewoon slecht door gefunctioneerd op mijn werk en ik heb vorige winter aan alle virussen meegedaan. Aan de andere kant vind ik het ook jammer om met klachten te blijven rondlopen die misschien niet nodig zijn. Hoe kijken jullie daar tegenaan, zijn er mensen weer teruggegaan naar thyrax, of mensen die soortgelijke klachten hebben bij levothyroxinatrium? Ik heb namelijk wel het idee dat ik al lang genoeg een vaste dosering slik om gewend te moeten zijn aan dit nieuwe medicijn. Ik ben een jaar geleden overgestapt en sinds januari slik ik deze dosering. Ik zal eerst maar eens gaan prikken, dan weet ik ook waar ik het over heb...
Plaats reactie