Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Lia »

Ik ben sinds een week overgestapt van thyrax naar Euthyrox, dus even afwachten of ik klachten krijg of niet.
Heb wel dezelfde dosering.
Wil ideaal dat ik nu geen blauwe meer door midden moet doen en dat ik nu 1 tablet heb met dezelfde dosis.
Ik deed mijn medicatie ook altijd in een speciaal medicijnendoosje voor een week, maar met deze verpakking hoeft dat niet.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Hoi Lia,

Welke dosering heb je?

Ik heb juist niet voor een tablet gekozen (in mijn geval 175 mcg) omdat ik dan niet de mogelijkheid heb te minderen of te verhogen.
Gelukkig hoeft dit niet maar had wel gekund.

Nu je een vaste dosering hebt waarbij je niet hoeft te delen is de kans groot dat als je mocht gaan hyperen of je hypo voelt je je huisarts moet aanspreken om een andere dosering te geven (weer extra kosten).
Ik heb nu een 150 en een 25 mcg tablet zodat ik die 25 mcg kan verlagen mocht dat nodig zijn.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Lia »

Mijn TSH was een tijdje terug iet verhoogd.
Ik had een witte en een half blauwtje van de Thyrax (125 mg) en heb nu 1 tablet van Euthyrox van 112 mg.
Dus het is even afwachten.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Tim »

Tim schreef:M.i.v. 31-03 begonnen met Tirosint 201 mcg.
Overgestapt van 225 mcg Euthyrox.

Uitgangswaarde 30-03.
TSH 8,42 (0,27-4,20)
FT4 14 (12-22)

Tot op heden (uiteraard) geen verschil merkbaar.
Bijna 4 weken verder. Klachten verder toegenomen incl. lichaamsgewicht :(
Lijk wel wat "rustiger". Tel de dagen af naar het volgende meetmoment....
(pillendozen heb ik in alle uitvoeringen, kleuren en formaten... ;) )
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

'k Heb er nu ruim drie weken op zitten met Euthyrox.
En erg nieuwsgierig naar m'n waarden over drie weken.
'k Voel me wel moe.

Hier in huis gebruik ik al 20 jaar als pillendoos een smalle plank, 5 cm breed, 50 cm lang, waarin 2 x 7 kommetjes gefreesd, ter grootte van een euro. Het handige is de wederzijdse check op inname.
Nadat Rick schreef over pillendozen, ben ik op zoek gegaan.
En ik vond een mooi exemplaar, waarvan ik er 2 heb aangeschaft (vitility 7 bij hulpwinkel.nl).
Zeven doosjes van ca. 2.5x2.5x4.5, genummerd van 1 t/m 7, waarvan de zijkanten aan en van elkaar te schuiven zijn.
Het doet me denken aan een soort plastic blokjes waarmee mijn toen nog kleine kleinkinderen bouwden.
Handig voor op reis: 3 dagen weg, dan 3 aaneengeschoven doosjes mee.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Lia »

Ik heb nu geen pillendoosje nodig, maar met Thyrax had ik dat wel omdat ik een witte en een half blauwe slikte, maar wie weet straks weer met Euthyrox ook.

Ben nu bijna een week met Euthyrox bezig en merk dat ik al wel dat mijn hart weer af en toe ovelaat en ook af en toe een beetje "down" gevoel.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Lia, van de in NL verkrijgbare Euthyrox heeft alleen de Nederlandse versie zo'n maand-aanduiding.
In de Franse en Roemeense doosjes, die dus ook in NL verdeeld worden, zitten Euthyrox-strips zonder verdeling.
Daarom hou ik er maar geen rekening mee.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Lia »

Ow ok!
Bij mij gaat het erom dat mijn dosis nu 1 tablet is en met Thyrax was het 1 1/2 tablet, dus dat deed ik iedere week netjes in een weekpillendoosje.
Lia
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 08:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Lia »

Kiek schreef:'k Heb er nu ruim drie weken op zitten met Euthyrox.
En erg nieuwsgierig naar m'n waarden over drie weken.
'k Voel me wel moe.
Ik ben nu iets meer dan een week bezig met Euthyrox en ik merk dat ik weer moeilijker mijn bed uitkom, terwijl ik een ochtendmens ben.
Inderdaad wat meer vermoeid en het lijkt ook dat ik weer aankom!!
Heb hier al wat reacties gelezen dat men ook weer aankomt.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Maar wat een verschil in ervaringen, Lia!
Jij hebt de indruk dat je meer hypo bent, terwijl ik voor mezelf zou gokken op hyperig, omdat ik verder geen last heb van hypo-dingen.

Trouwens, wie weet of de Franse, Nederlandse en Roemeense Euthyrox uit dezelfde fabriek komen? Lyon?
Een andere fabriek betekent per definitie een andere inhoud, want andere machines en onderdelen.
Ook al zijn ze van hetzelfde merk.
De ene fabriek is geen kloon van de andere.

Hoe zit dat met Euthyrox?
Wie weet dit?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie