Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door laura »

Paulet schreef: 18 feb 2017, 18:31 Na het Thyrax debakel ben ik overgestapt op Euthyrox, het instellen duurde best lang, maar op een gegeven moment voelde ik me redelijk goed. Alleen verging ik van de jeuk op mijn hoofd, vooral 's avonds en 's nachts. Op aanraden van mijn endocrinoloog ben ik op 25/1 overgestapt naar Tirosint, omdat daar geen vul- en hulpstoffen inzitten en omdat dat beter opgenomen schijnt te worden.
Het vreemde is dat in Thyrax de meeste vul- en hulpstoffen zaten. Toen hoorde je niemand over mogelijke allergieën. Ik heb mensen die al jaren Euthyrox gebruikers er eigenlijk ook nog nooit over gehoord.

Voor een overzicht:
Tabel 2 SON levothyroxine.jpg
Tabel 2 SON levothyroxine.jpg (243.27 KiB) 1045 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Bedankt voor je reactie, Laura!
Ik ben nogal verbaasd dat Tirosint 2 E nummers blijkt te hebben? Welke dan? En waarom staat dat niet in de bijsluiter?
Is Tirosint dan zoveel beter dan Euthyrox?
Ik heb vandaag de halve dag verslapen, niet normaal gewoon. Vroeger zou ik gedacht hebben dat ik hypo was en meteen wat hebben bijgeslikt, maar ik vermoed dat ik hyper ben. Ik lees hier ook terug (heb vandaag de 30 pagina's 'ns gelezen op dit draadje) dat je van hyperen ook moe en lusteloos kunt worden.

Het valt me inderdaad op dat niemand het heeft over een allergische reactie bij Euthyrox. Wie weet heeft het wel met shampoo te maken, inmiddels heb ik helaas wel al alle merken shampoo uitgeprobeerd, een dure grap. Wie weet versterkt Euthyrox een en ander, helpen zal het in ieder geval niet. Mijn kapper ziet ook veel haar/hoofdhuidproblemen bij medicijngebruikers, dat verbaast me dan weer niet.

Verder viel me bij lezing op hoeveel sommigen van jullie gekelderd zijn met de Tirosint, soms wel tot een derde van de voorgeschreven dosering! Dat versterkt wel mijn hypervermoedens.
Ook lees ik in de bijsluiter dat met name kinderen dikke ogen krijgen van een te snelle ophoging van schildklierhormoon. Nu ben ik al 50, maar dat zal dan toch wel voor mijn gelden want ik kan amper uit mijn ogen kijken.
Ik vermoed dat ik uiteindelijk zo rond de 80 mcg Tirosint zal moeten slikken. Vandaag heb ik het overgeslagen.

Jeannette welk draadje ben jij gestart? Ik kan het niet terugvinden.
En Tim, ik wil je niet ontmoedigen want je bent prima bezig, maar volgens mijn kaakfysio (heb mijn kaak fors gebroken) is Wheypoeder totale onzin, een tonnetje lucht. Terugsturen naar China, zei hij, daar zijn ze er blij mee. :arrow:
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Laura,
Op het draadje 'Wie heeft ervaring met Tirosint' lees ik toch wel dat er enkele Euthyrox gebruikers zijn/waren met allergische reacties.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Tim »

Bedankt voor de tip! Stond gisteren bij mijn slager, die vind Tirosint maar onzin. Denk dat ik er maar mee stop... :D
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Tim, met alle respect...ik denk dat een fysio meer verstand heeft van het kweken/versterken van spiermassa dan een slager van de schildklier...overigens heb ik hier zelf ook een tonnetje Whey staan dat ik 's morgens verwerk in een smoothie...daarom vroeg ik de fysio ernaar. Het is niet mijn mening en gewoon goed bedoeld hoor! Als het tonnetje leeg is (kan nog wel ff duren met 1 lepeltje per dag) koop ik geen nieuwe.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Jeannette »

Paulet schreef: 19 feb 2017, 17:17 Jeannette welk draadje ben jij gestart? Ik kan het niet terugvinden.
Paulet, mijn verhaal vindt je hier: viewtopic.php?f=7&t=1948

Groetjes, Jeannette.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door laura »

Paulet schreef: 19 feb 2017, 18:51 Laura,
Op het draadje 'Wie heeft ervaring met Tirosint' lees ik toch wel dat er enkele Euthyrox gebruikers zijn/waren met allergische reacties.
Is zo'n allergie of intolerantie onderzocht? Nee.
En dat gaat de hele tijd zo. Ook op facebook.

Bij niemand is onderzoek gedaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Hoi Laura,
Je zult wel gelijk hebben, na lezing van alle verhalen. Ik heb nog niet op Fbook gezeten wat dit topic betreft. Maar het is natuurlijk wel raar dat gebruikers na een switch geen uitslag/jeuk o.i.d. meer hebben. Nou ja...toeval bestaat. Ik zou trouwens niet weten hoe je dit goed zou kunnen onderzoeken...de oorzaak van een allergie is vaak een mysterie..er spelen zoveel factoren...

Ik ben inmiddels wel erg nieuwsgierig geworden naar die E-nummers van Tirosint? Ik kan het niet vinden in de bijsluiter.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Paulet »

Ik begrijp dus dat er geen E nummers in Tirosint zitten? Wie weet hier iets over?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door *anna* »

En wat als wel?
Plaats reactie