Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bloem38
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:04

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bloem38 »

Mijn moeder heeft nu echt bizarre uitslagen: te LAAG cholesterol, slechte nierfunctie, teveel kalium, ernstig vitamine D tekort (ondanks suppletie!), hoge bloeddruk, tsh 0,81, ft4 21. Dat laatste lijkt goed. De rest is voer voor een internist. Maar gezond lijkt me dit allemaal niet...
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Bloem,

Niet gezond nee. Past absoluut in het beeld van ‘n verwaarloosde hyperpara, maar dat is misschien nog niet alles. Wordt zij behandeld door de huisarts? Kan je bellen of er calciumwaarden bekend zijn? Huisarts kan de sleutel zijn om vaart te maken met diagnose en behandeling. Spoedverwijzing is noodzakelijk, niet naar algemeen internist maar naar botpoli (osteoperose-poli) of endocrinologie van de bijschildklier/niercentrum. Ik zal je ‘n pb-tje sturen...

Groet,
Bella

PS Dat lage vitamine D ondanks suppletie is een ‘kernaanwijzing’ voor primaire hyperparathyreoïdie: http://www.parathyroid.com/low-vitamin-d.htm
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie