Leveringsproblemen schildklierhormoon

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Geregeld melden patiënten problemen met de levering van een schildkliermedicijn. In de media verschijnen er berichten over.
In Nederland ervoeren patiënten in 2012 problemen met Thyrax. Andere probleemgevers waren/zijn PTU, Carbimazol, Thyrogen, Euthyrox en Thyreoïdum.

De website van Farmanco - http://farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmiddelen/endocrien - geeft de laatste stand van zaken rond de leverbaarheid van schildkliermedicijnen in Nederland.

Nieuw is dat apothekers opeens iemands vertrouwde merk niet meer leveren en dat verzekeraars niet elk merk vergoeden.
Patiënten krijgen in plaats van Thyrax of Euthyrox opeens merkloos levothyroxine.

Is jouw schildkliermedicijn niet leverbaar? Krijg jij opeens merkloos levothyroxine. Meld je klacht op dit forum!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
josien
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door josien »

indien jouw medicatie soort niet direct leverbaar is, probeert de apotheek je 'om'te praten naar een ander merk.
Laat dit niet toe, jij bent degene die er last van hebt.
je kunt meestal wel een andere hoeveelheid meekrijgen en een week later de normale tablet/mcq krijgen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Wie heeft er leveringsproblemen met Euthyrox?
Mijn apotheek vertelde dat 112 mcg problemen gaf, maar ook 88 mcg schijnt slecht leverbaar te zijn?

Heb jij die ervaringen ook? Laat het even weten, alsjeblieft.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Leveringsproblemen medicijnen

Bericht door Mellie »

Anderhalve week geleden geen problemen gehad bij ophalen euthyrox 200 mcg
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Ik slik ook Euthyrox 112,5 mcg, maar dan in een hele van 100 en een halve van 25 mcg. Geen enkel probleem!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

*suze* schreef:Natuurlijk heeft het met marktwerking te maken.
Ja, dat denk ik ook! Vandaag kreeg ik van de apotheek op een herhaalrecept een andere Euthyrox. Niet in een uitdrukstrip, maar los in een potje.
Op het begeleidende briefje stond dat de naam nu veranderd is in Levothyroxine. Laat nu alle andere T4 tabletten ook zo heten? Er staat geen merknaam op het potje, slechts de stofnaam, dus ik weet niet of ik nu iets totaal anders heb gekregen. Want in dat geval kan de dosis T4 iets verschillen en moet ik over 6 weken bloedprikken.
Vreemd he?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo Jenny,

Jij hebt iets totaal anders gekregen. Waarschijnlijk gaat het om merkloos levothyroxine.

Het zou te maken kunnen hebben met de tekorten van Euthyrox: http://farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmid ... ox-100-mcg
Het kan ook zijn dat je apotheek levothyroxine handiger vindt.

In beide gevallen deugt het niet.
Hij hoort het jou te vertellen.
Wat je met andere woorden zegt: jij kunt ontregeld raken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Jenny, blijkbaar heb je nu wel een probleem met de levering van Euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Suze,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga de apotheker een mail sturen en hem de info die ik van jou kreeg er bij geven. Dan heb ik nog liever 2x 50, dan ontregeld raken. Ik vind het gek dat ik niet fatsoenlijk ben geïnformeerd. Op het briefje stond letterlijk aangevinkt dat de naam was veranderd. Nou ja, zeg......

Ik heb nog een ander appeltje te schillen met hem. Geregeld krijg ik rekeningen van medicijnen waar blijkbaar ineens een eigen bijdrage op zit. Vreemd, want ik krijg het al jaren en ik krijg niet eens een alternatief aangeboden. Ik heb deze vraag aan mijn verzekering voorgelegd, maar nog geen antwoord gekregen. Dit keer gaat het om een paar euro, maar ik wil wel weten hoe het zit. Eerder heb ik geweigerd om een rekening van >93 te betalen en mijn verzekering gaf mij gelijk. Ik ben namelijk echt wel een goed klant van de apotheek en IZZ; ben namelijk in februari al door mijn eigen bijdrage heen. :?

wordt vervolgd....
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Mijn apotheker heeft een reactie gegeven. Volgens hem is het verschil tussen de verschillende merken Levothyroxine minimaal. Ik weet wel beter, want ik ben wel en hij niet schildklierpatiënt. Hij heeft niet eens uitgelegd waarom er op het begeleidende briefje de misleidende tekst stond dat Euthyrox een nieuwe naam had gekregen, namelijk Levothyroxine!

Blijkbaar heeft hij wel het meegestuurde artikel gelezen, want hij schreef dat Euthyrox deze week wellicht weer leverbaar is. Ik mag in de loop van de week er naar vragen en ook een alternatief voorstellen. Ik heb hem namelijk gevraagd om de dosering tijdelijk in 2x 50 te veranderen, zolang de tabletten van 100 mcg er niet zijn.

Terwijl velen van jullie al last hadden van het niet kunnen leveren van Euthyrox 100, heb ik er pas nu mee te maken, nu het bijna opgelost is.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie