Leveringsproblemen schildklierhormoon

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Marjolijn »

Ik ging met alle info op zak gisteren naar de apotheek voor euthyrox 100 mcg. Maar gelukkig, zakje gelijk open getrokken en geconstateerd dat het juiste doosje erin zat :)
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Ja, zo doe ik het nu ook. Mijn medicijnen komen via de Medicomaat, maar ik haal ze dan tijdens de openingstijden van de apotheek en loop meteen naar binnen als het niet klopt. En dat is afgelopen jaar vaak gebeurd, niet alleen met Euthyrox.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jackie »

Het ministerie van VWS bepaalt het GVS (geneesmiddelenvergoedingssysteem). VWS bepaalt wat in de Zorgverzekeringswet (ZVW) komt te staan. De geneesmiddelen worden onderverdeeld in een substitueerbare en een niet substitueerbare groep. In bijlage 1A van de ZVW de substitueerbare, in bijlage 1B de niet substitueerbare.
Levothyroxine staat in bijlage 1A!!!!


DIt is op zich ook wel correct. Het volgende staat er in het GVS.
Geneesmiddelen worden als onderling vervangbaar aangemerkt als zij:

bij een gelijksoortig indicatiegebied kunnen worden toegepast,
via een gelijke toedieningsweg worden toegediend, én
in het algemeen voor dezelfde leeftijdscategorie zijn bestemd.
Onderling vervangbare middelen worden geplaatst op bijlage 1A van de regeling. Middelen die niet onderling vervangbaar zijn, worden geplaatst op bijlage 1B van de regeling.

http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/p ... gssysteem/

Het klopt dus dat levothyroxine staat in bijlage 1A. Maar hier zouden ook hele andere medicijnen in kunnen staan met een andere werkzame stof die voor dezelfde aandoening gebruiikt kunnen worden via dezelfde toediening. Komt iemand bij de dokter voor de eerste keer met een trage schildklier dan kan de dokter kiezen uit de alternatieven uit bijlage 1A voor een trage schildklier. Zorgverzekeraars willen nu dat de arts geen merknaam, maar een werkzame stof voorschrijft. Dan bepaalt de apotheker of de zorgverzekeraar welk geneesmiddel iemand krijgt. Het probleem ontstaat wanneer iemand al ingesteld is op een bepaald middel. Vanwege de smalle therapeutische breedte is het dan onwenselijk om te substitueren bij een aantal medicijnen. Gelukkig heeft de branchevereniging dit ook ingezien en een handleiding substitutie hiervoor. Alleen in de wetgeving kan ik hier niets over terug vinden. Ik weet ook niet in hoeverre apothekers gebonden zijn zich te houden aan deze handleiding. Ik heb deze vraag gesteld bij de KNMP.
Ik wil de infolijn van de NZA bellen om te vragen naar de regelgeving mbt medicijnen met een smalle therapeutische breedte, om te weten of er iets geregeld is.
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door hypootje »

De wetgeving is de opname of in lijst bijlage 1A of lijst 1B.

Geneesmiddelen uit bijlage 1A mag zorgverzekeraar zelf kiezen om een geneesmiddel wel of niet preferent te maken. Dus maakt opname in lijst 1A substitutie mogelijk. Dit in tegenstelling en strijdig met de ADVIEZEN in de richtlijnen van de beroepsgroepen, de NHG en KNMP. Het lijkt dus dat wetgeving boven de adviezen van beroepsgroepen staat.
Waarschijnlijk bepaalt CBG mede lijsten bijlage 1A, 1B. Op hun website vindt je enige stukken over geneesmiddelensubstitutie terug.

Een onwenselijke situatie dat potentieel tot ontregeling en complicaties kan leiden.

Kosteneffectief door extra bloedprikken en dosiswijzigingen zal het ook niet zijn.
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door hypootje »

Op SON website: blog over preferentie levothyroxine:
http://schildklier.nl/blogs/entry/prefe ... slLen20vMK
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Wat jammer dat het zo'n moeilijk verhaal is geworden :-(
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Brief preferentiebeleid Thyrax/Euthyrox/levothyroxine, 7 januari 2014

Aan Woordvoerders Volksgezondheid van de Tweede Kamer, kamercommissie VWS

Betreft: Preferentiebeleid schildklierhormoon Thyrax/Euthyrox/levothyroxine

Geachte leden van de Kamercommissie voor Volksgezondheid,

De huidige toepassing van het preferentiebeleid is een bedreiging voor de gezondheid en de veiligheid van Nederlandse schildklierpatiënten. Op fora, Facebook en Twitter blijkt dat de Nederlandse apothekers in toenemende mate andere merken verstrekken aan schildklierpatiënten, waardoor het risico van onder- of overdosering vergroot. De apothekers menen zich daartoe verontschuldigd door de wet, vanwege het preferentiebeleid. De betreffende middelen staan in de top tien van de meest voorgeschreven geneesmiddelen en ze zijn spotgoedkoop [1].

De bioequivalentie [2] verschilt per merk. Het effect van 100 µg Thyrax kan in werkelijkheid betekenen dat slechts 93% effectief is, waar 100 µg Euthyrox het effect van 110% haalt, terwijl een generiek middel als levothyroxine Teva/Christiaens 100 µg mogelijk 90% werkzaam effect geeft. Dit zijn fictieve voorbeelden. Het werkelijke effect voor patiënten is in de praktijk slechts te toetsen aan klachten en laboratoriumbepalingen.

Thyrax / Euthyrox / levothyroxine heeft een smalle therapeutische breedte [3]. Men beveelt de 500.000 gebruikers [4] in Nederland aan niet van merk te wisselen [5]. Een wijziging van dosering / wisseling van merk geeft onder- of overdosering, met klachten als onwelbevinden, slechtere concentratie, toenemende vermoeidheid en/of hartritmestoornissen. Dit is ongewenst voor iedere schildklierpatiënt, en in het bijzonder ongewenst voor de kwetsbare groep ouderen, zieken en zwangeren.

Wisseling van merk betekent opnieuw instellen. Dit is een langdurig en secuur werk en wordt verricht op geleide van klachten en op laboratoriumbepalingen TSH en FT4.

Apothekers menen zich verontschuldigd door de wijze waarop de wet substituties toestaat. Dit preferentiebeleid vergroot het risico van ziekte van de schildklierpatiënt en zorgt voor ziekteverzuim, voor extra consulten en voor extra laboratoriumwerkzaamheden.

Graag uw aandacht en oplossing.

Hoogachtend,
namens vier verontruste schildklierpatiënten
XX, XX, Laura en Kiek

1. Limiet per eenheid 25 µg 0.02329 tot 200 µg 0.08544 Bijlage 1 Regeling zorgverzekering
2. Het effect van een gegeven dosering moet identiek en merkonafhankelijk zijn
3. KNMP Handleiding geneesmiddelensubstitutie juni 2013
4. Informatie Stichting Farmaceutische Kengetallen</li>
5. https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... en#note-24, NHG-standaard schildklieraandoeningen noot 24: Bio-equivalentie levothyroxine. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen hanteert als norm dat producten als bio-equivalent worden beschouwd als het 95%-betrouwbaarheidsinterval van de ‘area under the curve’-ratio ligt binnen 80 tot 125% van het referentieproduct. Voor middelen met een kleine therapeutische breedte, zoals levothyroxine, wordt een kleinere marge aangehouden, van 90 tot 111,11% [KNMP 2012a]. De KNMP adviseert daarom altijd hetzelfde geneesmiddelenmerk te gebruiken bij levothyroxine om over- of onderdosering te voorkomen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Dat Teva opeens favoriet is, zal wel komen door deze aanvulling van lijst 1A in november: http://www.farmatec.nl/doc/pdf/GVS%201% ... _39098.pdf
Teva is goedkoper dan de merkartikelen. Volgens lijst 1A mag de apotheker hetzelfde bedrag declareren of het nu Thyrax, Euthyrox, Eltroxin of Teva is.

En jawel, de marge is het grootst bij Teva.
En waarschijnlijk zijn er apothekers die die verleiding niet kunnen weerstaan.
Mondige patiënten kunnen deze apothekers dus (lees Jackie) wijzen op de visie van hun brancheorganisatie KNMP.

Jackie, heb je al iets gehoord van de NZa?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Laura en Kiek,

Fantastisch jullie initiatief om een brief naar hogerhand te sturen. Destijds heeft dat ook geholpen met de ooglidcorrecties.

Je mag mijn naam er ook wel onder zetten.

Jenny

Overigens vind ik het raar dat veel apothekers nu massaal voor Teva gaan, want die is t.o.v. Merck BV per 3 maanden, slechts 0,19 ct goedkoper. Het goedkoopste merk is Takeda, daar kosten 90 tabletten van 100 mcg slechts € 2,84. Met deze prijzen vraag je je af: "wáár heeft men het over?"

Ik heb het ook " aangevochten" bij mijn apotheker, door een nieuw recept van mijn internist te regelen. Daarmee heb ik "geëist" dat ik weer de vertrouwde Euthyrox van Merck zou krijgen. Hij gaf mij met tegenzin gelijk en heeft het meteen in de computer veranderd, zodat ik altijd hetzelfde krijg.
Laatst gewijzigd door Jenny op 08 jan 2014, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Jenny, fijn dat je het initiatief steunt.
De brief is alleen gisteren al verzonden.
Je moet het ijzer smeden als het heet is, zal ik maar zeggen ;)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie