Leveringsproblemen schildklierhormoon

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Antwoord minister op vragen kamerlid over preferentiebeleid levothyroxine

Dinsdag 11 februari 2012 gaf minister Edith Schippers antwoord op vragen van het lid Van Gerven over het bericht dat patiënten met schildklierproblemen van geneesmiddel moeten wisselen door het preferentiebeleid van verzekeraars ondanks dat de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen en de KNMP-Handleiding Geneesmiddelsubstitutie anders aanbevelen.

Lees het Kamerstuk

‘In tegenstelling tot wat wordt aangegeven in het door de heer Van Gerven aangehaalde blog, wordt er geen preferentiebeleid gevoerd voor Levotyroxine door zorgverzekeraars voor zover mij bekend. Voor zover wisseling plaatsvindt naar een andere variant van levotyroxine liggen daar kennelijk andere oorzaken aan ten grondslag. In zijn algemeenheid merk ik op dat op de websites van de zorgverzekeraars is na te gaan of er een preferentiebeleid wordt gevoerd voor een geneesmiddel.’


Lees ook
Veel patiënten krijgen zonder pardon generiek schildklierhormoon
Preferentiebeleid ongewenst bij schildklierhormoon
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

En met twee aanvullingen:
- http://www.zorgbelang-noordholland.nl/z ... n_2013/228
- http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2013D25794

Een meldactie in Noord-Holland in 2013.
En de motie van lid Van Gerven is in 2013 aangenomen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Goed bezig!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

Op schildklierfora, Facebook en Twitter, maar ook op het Viva-forum houdt het preferentiebeleid de gemoederen flink bezig.
Zonder uitleg of informatie krijgen te veel patiënten te vaak opeens een ander merk of merkloos levothyroxine bij hun apotheek.
Dit is een ongewenste ontwikkeling doordat zulke veranderingen in medicatie kunnen zorgen voor over- of onderdosering.

Deze praktijk gaat in tegen het advies in de Handleiding Geneesmiddelensubstitutie van de KNMP.
De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie is de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers.

Lees het laatste nieuws met patiëntenbrief, brief van ministerie VWS en brief van Zorgverkeraars Nederland hier: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... t-een.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Garfield
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2013, 18:57

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Garfield »

Zijn er weer problemen met de levering?
Ik slik 1tablet van 100 en een halve van 25 euthyrox. Bij herhaling krijg ik nu Eltroxin 100mcg en Euthyrox 25 mcg. Lijkt mij geen fijne combi. Morgen maar weer contact met de apotheker opnemen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo Garfield,

Euthyrox 100 zou geen problemen moeten hebben: http://farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmid ... ne-natrium
Maar als je ziet wat een zooitje het is, zou niets me meer verbazen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Garfield
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2013, 18:57

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Garfield »

Ik ga morgen naar de apotheek met de artikelen die ik via jou op internet gevonden heb. Als het voorradig is dan lossen ze het maar op. Je hoort wel hoe het afloopt.
Garfield
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2013, 18:57

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Garfield »

Ben bij apotheek geweest. Wat denk je euthyrox 100 was gewoon bij hun op voorraad. Waarschijnlijk ergens een regel half gelezen dat het uit assortiment ging. Of de regel er boven aan geklikt. Er wordt een echte klacht van gemaakt.
Notitie gemaakt dat alleen euthyrox geleverd mag worden. Overstappen op ander merk is inderdaad niet aan te raden en een combi van twee merken uit den boze.
Hoe alert moet je zijn tegenwoordig. Had nu een vrouw die ik al heel lang ken en die weet hoe mijn situatie is. Zij heeft nu een aantekening gemaakt dat zij mijn buddy is. Lief he? Eind juli ga ik weer met haar om de tafel zitten en dan proberen wij medicatie gelijk te trekken zodat ik om de drie maanden nu ook een keer de juiste hoeveelheid voor drie maanden krijg. Al vaker poging gedaan maar dan loopt het toch weer mis.
Soms kan het niet anders catheters worden per dertig verpakt en ik gebruik er 15 per maand. dus de ene keer 1 doos en de andere keer 2. Ook dat schijnt heel moeilijk te zijn. Nu weer 1 gekregen ipv 2.
Gelukkig nu een vast aanspreekpunt. Dat is dan wel weer heel fijn.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Jenny »

Garfield,

Goed gedaan!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Garfield
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2013, 18:57

Re: Leveringsproblemen schildklierhormoon

Bericht door Garfield »

:D
Plaats reactie