Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Hobby »

Nou, ik ben ook weer n stukje verder in mn zoektocht. Allerlei klachten die ik had namen af door minder euthyrox te nemen. Tsh was iets gestegen, maar niet schokkend. Toch knapte ik niet goed op, werken lukt ook nog altijd onvoldoende (vnl door niet concentreren, niet helder denken). Nu blijkt dat ondanks dat ik na 6 weken geprikt had de tsh toch verder is gestegen. Dus snap ik nu ook wel dat ik niet goed opknapte, want inmiddels ben ik dus gewoon te laag gedoseerd en nu dus weer aan t opbouwen. Nu maar hopen dat t de goeie kant op gaat. Sinds in juni bleek dat ik ook een fors vitamine d tekort had, blijkt deze inmiddels n eind bijgetrokken te zijn, hoewel nog niet helemaal. Ik ben erg blij dat ik toch eens naar n endocrinoloog gegaan ben. Ik vind de begeleiding wel beter dan bij de huisarts.

Ineke, als jij nu zegt dat je stopt met je medicijnen, hoelang stop je dan?
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Jeannette »

Hopelijk ga je nu de goede kant op Hobby! Kun jij een duidelijk onderscheid voelen wanneer je hyper of hypo bent? Want ik merk dat ik niet meer blind kan varen op mijn waardes. Blijk bij een TSH van rond de 4,5 toch te hyperen. Mijn FT4 daarbij was 18,7. Niet helemaal betrouwbaar, omdat ik een aantal dagen daarvoor mijn dosering weer had overgeslagen en daarna 2 dagen een verlaagde dosering had genomen, maar toch een vrij forse nuchtere FT4 als je de dagen ervoor nagaat.

En zo blijf ik maar van de ene hyper in de andere schieten. Ik ga op zoek naar een dosering waar ik me voor langere tijd redelijk op voel en leg mijn waardes maar even terzijde. Ik ga me in ieder geval richten op een lagere nuchtere FT4. Zit sinds vandaag op 75 mcg Tirosint en heb de voorgaande 2 dagen mijn dosering weer overgeslagen. Zo kom ik het snelst uit die vervelende hyper. Want vervelend zijn ze, hele heftige klachten!

Het ging een week goed op 100 mcg, voelde me erg goed (eigenlijk te goed, op het euforische af, teken aan de wand) en ging na een week toch weer heftig hyperen. Twee dagen overgeslagen en verder op 88 mcg, heb me 1 dag weer heel erg goed gevoeld en ging daarna weer flink de hyper in. Dus maar weer twee dagen overgeslagen en voelde me gistermiddag weer wat beter. Sinds vandaag dus op 75 mcg. Ben nu ook aan het experimenteren met iets eten na inname, om het wat minder hard binnen te laten komen. Ik voel wel een lichte onrust en nervositeit zo'n 4 uur na inname, baart me toch wat zorgen. Hopelijk vlieg ik niet opnieuw in een hyper. Vind het moeilijk om vertrouwen te hebben en vraag me regelmatig af waar dit naartoe gaat. Ik kom van 193,75 mcg Thyrax... Soms denk ik weleens; misschien heb ik helemaal geen sk-hormoon meer nodig... Maar dat lijkt me toch wel heel erg sterk na 16 jaar op 175-200 mcg Thyrax te hebben gezeten.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door ineke »

Hobby schreef:.
Ineke, als jij nu zegt dat je stopt met je medicijnen, hoelang stop je dan?
Hoi Hobby,


Het stoppen is alleen gericht om te "bekijken" of hoe je het ook moet formuleren,
of dit het klachtenpatroon (kan) verminderen.


Tot op heden wel minder oogoedeem maar heb nu o.a. last van hoofdpijn, ben zeer verkouden etc.
Dit "experiment" zou misschien nog meer info over deze levothyroxine i.c.m. mijn klachten kunnen opleveren, maar dan moet ik nog ruim 3 weken zonder Euthyrox voordat het een beetje uit mijn lijf is
Ik weet ook niet wat er dan gebeurt als ik te lang wacht met weer slikken van deze medicatie.


Ik zit nu op ruim 3 weken zonder Euthyrox, heb vaak genoeg schommelende sk-waarden en maak anti-stoffen aan.
Durf het daarom ook niet langer aan omdat ik bang ben dat ik mij dan nog slechter ga voelen.
Dus ik ga a.s. week weer aan de medicatie.


NB
Ik neem aan dat als je antistoffen aanmaakt en je reeds sk-medicatie gebruikt, dat je dan niet zonder hormoon kan ?
Ik weet niet of Kiek, Laura of iemand anders dit kan bevestigen ?



.
Laatst gewijzigd door ineke op 10 dec 2016, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door ineke »

Jeanette,


Er is ook melding gemaakt bij Portaal voor Patiëntveiligheid
oppassen met omzetting van Thyrax naar Euthyrox

o.a. dit:
• Euthyrox geeft dosering weer in mcg (microgram), Thyrax in mg (milligram);


Zie verder bij:
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=7&t=1922


.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Jeannette »

ineke schreef:Jeanette,


Er is ook melding gemaakt bij Portaal voor Patiëntveiligheid
oppassen met omzetting van Thyrax naar Euthyrox

o.a. dit:
• Euthyrox geeft dosering weer in mcg (microgram), Thyrax in mg (milligram);


Zie verder bij:
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=7&t=1922


.
Dank Ineke, maar daar is het zeker niet mis gegaan.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Plaats reactie