Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Maira »

Gisterenochtend nuchter bloed laten afnemen en daarna voor de laatste keer 0.175mg Thyrax ( blauwe en een roze) geslikt.
Vanmorgen gestart met 0.150 mg Euthyrox. (een witte)
Ik heb de 0.025 ook in huis maar durf niet goed met dezelfde dosering om te schakelen omdat ik veel lees dat Euthyrox een sterkere werking heeft en mijn TSH al op "scherp" staat.


Laatste uitslag is van 8-12-2015

TSH 0,120 mUl/l 0.27- 4.2

Ft4 20.4 pmol/l 10.0- 26.0

Volgende week de nieuwe begin uitslag en na twee weken weer bloed afname en kijken wat de Euthyrox gaat doen
Laatst gewijzigd door Maira op 17 jun 2016, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Teun »

Wat voor zin heeft bloedafname volgende week dan? Je hebt nu toch je beginwaardes bij de start an Euthyrox?
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Maira »

Teun schreef:Wat voor zin heeft bloedafname volgende week dan? Je hebt nu toch je beginwaardes bij de start an Euthyrox?
Ik krijg de uitslag van de beginwaarde volgende week. Wederom bloed prikken doe ik 14 dagen na de start van gebruik van Euthyrox.
De waardes die in bericht staan zijn de laatst bekende van december 2015
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Teun »

Verkeerd gelezen dus. Stom. Succes met de overstap.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Jeannette »

Even een update over mijn overstap.

Begin maart 1:1 overgestapt van Thyrax op Euthyrox (193,75 mcg). Na een paar weken de eerste (en telkens terugkerende) hyperklachten met bijbehorende waardes en dosering diverse keren verlaagd. Begin juni ging ik op vakantie met een dosering van 162,5 mcg. Daar is het faliekant mis gegaan met hele heftige hyperklachten waardoor ik behoorlijk heb lopen rommelen met de dosering (doses overslaan en verlagen). Terug gekomen van vakantie op een dosering van 125 mcg. Helaas kreeg ik 2 dagen na terugkomst weer heftige hyperklachten, maar mijn waardes wezen daar niet op: TSH 2,54 en FT4 14. Ik wist van voren niet meer wat er van achteren gebeurde. Na veelvuldig contact met endocrinoloog afgesproken om 6 weken lang 112,5 mcg te slikken, ongeacht mijn klachten, om een nieuw startpunt voor de instelling te bepalen. Daarna weer bloedprikken en nieuwe afspraak endo.

Die afspraak had ik afgelopen woensdag. TSH 4,19 FT4 16 en T3 1,8. De afgelopen 6 weken waren behoorlijk pittig, want ik voel me erg slecht en zo hypo als een deur (maar dat was te verwachten). Endo vond het verstandig om rustig op te hogen, omdat ik behoorlijk heftig op Euthyrox reageer. 12,5 mcg erbij, dus totaal op 125 mcg en over 5 weken weer bloedprikken en nieuwe afspraak om de volgende ophoging te bepalen.

Ook ik heb me enige weken geleden aangemeld voor het NIVEL onderzoek en de eerste vragenlijst ingevuld. Ik had wel verwacht dat ik klachten zou krijgen door de gedwongen overstap, maar dat het zó heftig zou zijn, met alle gevolgen van dien, had ik van tevoren niet kunnen bedenken...
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Henny »

Ben 30 juni overgestapt op euthyrox na bijna 3 maanden teva te hebben geslikt. Veel bijwerkingen gehad
van teva, extreem moe, misselijk en hitte aanvallen. Nu echter met euthyrox nog steeds veel bijwerkingen.
Vooral de misselijkheid is het ergst, totaal geen eetlust en slecht slapen. Ben een beetje ten einde raad.
Ben de euthyrox vanaf maandag 's avonds in gaan nemen maar nog steeds overdag erg misselijk.
Waardes waren verleden week tsh 3,73 en ft4 11. Volgens de dokter prima waardes maar voel me echt zo rot.
Kan iemand me hierin nog raad geven? Bij voorbaat alvast bedankt.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Rick »

Henny schreef:Waardes waren verleden week tsh 3,73 en ft4 11. Volgens de dokter prima waardes maar voel me echt zo rot.
Kan iemand me hierin nog raad geven? Bij voorbaat alvast bedankt.
Wat zijn de referentiewaardes van het lab? Wat ik hier zo gemiddeld voorbij zie komen is mijn eerste reactie: je mag wel wat omhoog met je medicatie.
Voor mij zijn dit absolute hypowaardes.
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Henny »

Hallo Rick,
De referentiewaardes van het lab zijn. Tsh 0,3 - 5,6 en ft4 7 - 16.
Ja ik hoor van meer mensen dat ik meer medicatie moet gaan nemen, maar
ik heb een dokter die niet meedenkt en zegt prima binnen de waardes dus niks
aan doen. Ga dan maar zelf ophogen. Zal ik 12,5 meer kunnen innemen?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Rick »

Het is een wat algemene richtlijn, maar grosso modo voelen patiënten die SK-vervangend hormoon slikken zich het beste met een TSH van rond de 1 en een hoognormale FT4 (tussen 16-20 zeg maar).
Geen wetmatigheid; iedereen is anders en ik merk dat ik op euthyrox met een wat hogere TSH wat beter af ben dan destijds op thyrax.
Je zult dus een beetje moeten zoeken en een beetje arts denkt daarin mee. Wat is er mis om een beetje te verhogen/verlagen zolang je binnen de referentiewaardes blijft. Je zult je eigen optimum moeten bepalen. Je huidige waardes laten zien dat die ruimte er nog is.

Verhogen/verlagen moet je doen in hoeveelheden die voor jou behapbaar zijn. Als ik aan het finetunen ben doe ik dat met kwartjes (6,25 mcg)

N.B.: een te lage TSH is schadelijk. Zak niet onder de 0,3
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Klachten door overstap Thyrax naar Euthyrox?

Bericht door Hobby »

Sinds begin juni ben ik overgestapt naar euthyrox ipv thyrax. Na n maand kreeg ik klachten. Inmiddels 50 mcg medicatie afgebouwd van 175 naar 125 . Sinds 3 weken is mn hart weer normaal. Ook verschillende ander klachten zijn weggetrokken. Ik heb nog veel last van n klier rechts, n brok in mn keel, n enorme vermoeidheid en erg labiel. Ik ben al wekenlang niet aan werk. De klacht van n soort brok in mn keel, of n branderig gevoel lijkt wel n ontstoken of vegrote schildklier. N echo zal morgen worden gemaakt en over 2 weken kan ik weer bloed laten prikken.is er nog iemand die last kreeg van n vergrote schildklier of last van lymfeklier door wisseling van de medicatie.
Plaats reactie