TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Poekie1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2016, 17:26

TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Poekie1966 »

Beste lotgenoten,
Ruim 18 jaar heb ik naar volle tevredenheid Thyrax geslikt 1 witte en 2 blauwe. In maart moest ik over op Levothyroxine. In het begin ging alles goed maar naarmate de tijd vorderde kreeg ik vage klachten. Moe, duizelig, jeuk op mijn bovenlijf, vocht vasthouden depressief gevoel en kwam nog eens bij dat ik in de overgang terech kwam.
Afspraak gemaakt met de huisarts klachten voorgelegd.....besloten om bloed te prikken.
Ben overigens overgestapt met een dosis thyroxine 150. De uitslag van het bloed liet zien dat min TSH waarde 5,1 is....volgens de huisarts te hoog en er werd besloten om de dosis naar beneden bij te stellen en zit ik nu dan op 125. Al wat er gebeurd maar voel geen verbetering. De duizeligheid blijft. Volgens mijn huisarts staat dit los van mijn schildklierproblematiek.
Overal waar ik lees op internet is dat als je TSH waarde hoog is dat de dosis naar boven bijgesteld moet worden en bij mij is de dosis juist naar beneden bijgesteld.
FT 4 waarde weet ik niet alleen mijn TSH waarde die 5,1 is.
Wie kan mij vertellen of de dosis naar beneden of juist naar boven bijgesteld moet worden met een te hoge TSH waarde. Wil binnenkort goed geslagen ten ijs komen bij mijn huisarts. Ik denk namelijk dat mijn duizeligheid wel gerelateerd is aan mijn schildklier.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties ;)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Teun »

Foutje
Laatst gewijzigd door Teun op 17 jul 2016, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Teun »

Voordat ik je hele stuk gelezen had dacht ik wat raar dat de huisarts de dosis naar beneden haalt in plaats van omhoog. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bij een verhoogd tsh de dosis omhoog moet. Ik zou maar heel gauw de huisarts bellen en hem wijzen op deze misser zodat je meer medicatie gaat krijgen. Je zult je nu alleen maar vervelender gaan voelen i.p.v. beter. Je duizeligheid kan heel goed passen bij een te trage schildklierwerking. Ik hoop dat de huisarts zijn fout onderkent. Excuus is op zijn plaats zou ik denken. Anders toch maar op zoek naar een andere huisarts.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door *anna* »

Poekie,
Je bent overgezet van 150 mcg Thyrax op 150 levothyroxine. Teva?
De een moet een poos daarna naar beneden bijstellen - vaak als men overstapt op Euthyrox - de ander moet juist méér gaan slikken. Jij hoort duidelijk bij de laatste groep! We zullen maar zeggen dat jouw arts z'n dag niet had toen je dat vreemde advies kreeg... :D

N.B. Houd er wel rekening mee dat de overgang ook klachten kan geven die gemakkelijk op de schildklier kunnen worden afgeschoven. Ik herinner me uit die tijd de duizeligheid, warmte-aanvallen en vergeetachtigheid. Ook moest ik opnieuw worden ingesteld, omdat mijn waarden ineens niet meer stabiel bleken en niet klopten met mijn gevoel.

Groet,
Anna
Poekie1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2016, 17:26

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Poekie1966 »

Onwijs bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inderdaad op Teva gezet.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn huisarts overleg heeft gehad met een internist en denk dan ook dat mijn huisarts niets te verwijten valt.
Met jullie reacties kan ik nu verder.
Mijn dank ;)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Volgens mij begrijpt je huisarts er niet veel van.
Zelfs al zou de internist door een acute hersenverweking of door doofheid gezegd hebben dat de dosis omlaag moest, dan nog had de huisarts dat onmiddellijk moeten corrigeren.
Iedere arts weet dat een verhoging van de TSH in eerste instantie wijst op een tekort aan T4. En dus moet de T4 opgehoogd worden door T4 (=levothyroxine).
Dit geldt bij een doorsnee hypothyreoïdie, een licht verhoogde TSH met een gemiddelde FT4.

Maar natuurlijk kan er ook een andere reden zijn om de levothyroxine te verlagen.
Een of andere niet-schildklier-kwaal.
Of als bijvoorbeeld de bijbehorende FT4 (te) hoog is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door ernstguus »

Het is inderdaad mogelijk dat je huisarts je medicatie verlaagd,
omdat je FT4 te hoog was, buiten de ref.waarden.
De afgelopen 6 jaar heb ik elgenlijk 5 jaar een te hoge Tsh gehad.
Tussen de 5-10. Ik kon me wel vinden in deze werkwijze van Ha.
Omdat Ft4 steeds boven de normaalwaarden uit kwam.
Pas afgelopen jaar vielen Tsh en Ft4 voor t eerst beide in normaalwaarden.

Maar ja we zijn allemaal verschillende individuen.
(En ik ben ook op Teva overgestapt.)
Poekie1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2016, 17:26

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door Poekie1966 »

Omdat ik toch een beetje aan mijn huisarts ging twijfelen en toch ook een beetje aan mezelf heb ik zojuist de HA praktijk gebeld en de uitslagen opgevraagd. Hoe ik in vredesnaam aan een TSH waarde kom van ruim boven de 5 is me een raadsel. Ben er op het moment zeker niet helemaal bij geweest.

Mijn TSH was 0,22 en mijn FT4 14,7

En wat voel ik me beroerd ppfffff een hart wat op hol lijkt te slaan, als ik 5 minuten op mijn benen stilsta heb ik het idee dan ik tegen de vlakte ga.

Ben in maart verplicht vrijwillig over gegaan van Thyrax naar Teva...begonnen met 0,150. De dosis is bijgesteld naar 0,125.

Voelde me vh weekend zo beroerd dat ik sinds zaterdag mijn Teva niet meer inneem....voel me iets beter maar is niet goed natuurlijk....vanmiddag afspraak bij de HA gemaakt

Zijn er mensen die zich herkennen in mijn klachten? Kan er iets in de Teva zitten wat mij zo beroerd maakt?
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door vlaggetje »

Hallo poekie,

hoe lang slik je teva in deze dosering?
Ik heb ongeveer dezelfde waardes als jij en dezelfde klachten, voor mij is de tsh te laag, dus ben ik de medicatie aan het minderen, wanneer moet je weer bloedprikken?
Slaap je goed? Hoe is het met vermoeidheidsklachten?

Als ik de medicatie moet verminderen dan sla ik 1 dosis over en ga de volgende dag over op de lagere dosering, dan heeft het sneller effect. Toen je 25mcg hebt verminderd merkte je toen verbetering in je klachten?

Sterkte, groetjes Janet
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: TSH waarde moet naar beneden na overstap op Levothyroxine

Bericht door ernstguus »

Dag. Poekie
Wat waren je laatste waarden toen je nog thyrax gebruikte?
Dan heb je wat vergelijking met je waardes van nu met Teva
Misschien had met thyrax bijv een hogere Tsh en lagere Ft4
waar je je eigen beter bij voelde, dat geeft een beetje richting voor de dosering
Ik gebruik Teva maar herken je klachten niet.
Grt
Plaats reactie