Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Lotjip »

Hallo allemaal,

Ik ben 1 op 1 overgegaan van Thyrax ( 200 Mg) naar Euthyrox, 175 Mg van Merck Schiphol. De waardes waren nog te hoog en ik ben echt hypern iedere ochtend diarree. Daarom slik ik mijn medicijn vlak voor slapen gaan, zo nuchter mogelijk.

Ik ben gisteren naar de apotheek gegaan omdat ik volgens de huisart nu 150 Mg moet proberen, maak ik 's avonds het doosje open, ziet er geen bijsluiter bij en zijn het geen pillen meer met dagaanduiding. En wat schetst mijn verbazing....zijn het Roemeense, Tsjechische of Poolse pillen, wel van het merk Merck.

Dit voelt niet goed bij mij, waarom krijg ik dit van de apotheker?
Ik vertrouw het voor geen meter, hebben jullie dit ook en wat kan ik het beste doen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Kiek »

Dat komt door de verspreiding van Euthyrox, Lotje.
Alle Euthyrox komt uit één fabriek in Frankrijk.
Daar wordt het verpakt voor de verschillende landen in Europa.
Ieder land heeft weer eigen praktische voorkeuren.
Zo wil het ene land een dagaanduiding, het andere land niet.

Omdat Nederland dit jaar in een bijzondere situatie zit vanwege het wegvallen van Thyrax, is al voor elders verpakte Euthyrox naar Nederland verscheept.
Gelukkig maar.
Want het grote gat moest héél snel opgevuld worden.

Ik heb ook voor Roemenië verpakt Euthyrox gehad.
Dat zijn dus dezelfde pillen als de Euthyrox die verpakt is voor de Nederlandse markt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lotjip
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2016, 21:43

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Lotjip »

Dank voor je antwoord, maar hoe weet je zeker dat het hetzelfde is?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Kiek »

Omdat er maar één fabriek is in Frankrijk,
- die dag en nacht dezelfde pilletjes draait met dezelfde machines,
- die dezelfde kwaliteit- en controlemethode hanteren,
zodat elke mogelijke vorm van lokale afwijkingen principieel uitgesloten zijn.

Goed weekend!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Thyrannoyed »

Kiek schreef:[...]
Alle Euthyrox komt uit één fabriek in Frankrijk.
Daar wordt het verpakt voor de verschillende landen in Europa.
[...]

Omdat Nederland dit jaar in een bijzondere situatie zit vanwege het wegvallen van Thyrax, is al voor elders verpakte Euthyrox naar Nederland verscheept.
Gelukkig maar.
Want het grote gat moest héél snel opgevuld worden.

[...]
Er lijken al jaren 2 leveranciers te zijn in Nederland: Merck Nederland (Schiphol-Rijk) en registratiehouder/ompakker E.R.C. bv (Krimpen a/d IJssel). Euthyrox werd dan ook al geleverd in buitenlandse Roemeense/Tsjechische 100-stuks verpakking voor het wegvallen van Thyrax.
Wel is tijdelijk Franse Euthyrox - onder de naam Levothyrox - geleverd in 30-dagen verpakkingen om tekorten op te vangen.

Merck Nederland heeft aangegeven dat al deze Euthyrox exact hetzelfde uit dezelfde fabriek komt en alleen wat betreft verpakking verschilt. Voor zover ik heb begrepen wordt Euthyrox geproduceerd in Darmstadt, Duitsland en verpakt door een onderaannemer "in de buurt van" Darmstadt.
Guido01
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 okt 2016, 18:08

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Guido01 »

Hallo allemaal

De verpakking maakt toch niks uit?? Als het maar uit dezelfde fabriek komt en het liefst zou ik het nog uit dezelfde "batch" willen hebben...Maar nu komt weer mijn vak om de hoek kijken als operator. Dat gaat niet...
Ik geloof ook dat er maar 1 fabriek is die deze pillen maakt van dezelfde fabrikant. Productielijnen kosten al een godsvermogen...... en er worden alleen meer "lijnen" bijgemaakt als het geld oplevert. De fabrikant die dat andere merk maakt waar het nu zo mee uit de hand is gelopen is gewoon een domme sukkel want nu is zijn marktaandeel weg... Begrijp alleen niet waarom die productielijn verplaatst moest worden anders dan om winstbejag.....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Kiek »

In april van dit jaar meldde Merck Nederland dat het hoofdkantoor zich bevindt in Darmstadt,
terwijl de Europese Euthyroxfabriek in Lyon staat.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Thyrannoyed »

Heeft Merck Nederland dat werkelijk gemeld? Ik kan alleen terugvinden dat we hier in april discussieerden over de brief uit januari aan de apothekers over de tijdelijke levering van Franse Euthyrox:
Merck Nederland heeft met haar productiefaciliteit in Duitsland geregeld, dat vanaf de eerste week in maart voldoende levothyroxine (Euthyrox) beschikbaar is voor de Nederlandse markt.

Vanaf week 4 zal Merck Nederland ter overbrugging van deze periode levothyroxine (Levothyrox) in Franse verpakking leveren.
Blijkbaar had Merck Frankrijk uit Lyon nog wat Levothyrox over?

Guido01 schreef:[...]
Ik geloof ook dat er maar 1 fabriek is die deze pillen maakt van dezelfde fabrikant. Productielijnen kosten al een godsvermogen...... en er worden alleen meer "lijnen" bijgemaakt als het geld oplevert. De fabrikant die dat andere merk maakt waar het nu zo mee uit de hand is gelopen is gewoon een domme sukkel want nu is zijn marktaandeel weg... Begrijp alleen niet waarom die productielijn verplaatst moest worden anders dan om winstbejag.....
Aspen, de huidige eigenaar van dat ander merk, heeft alleen nog nooit zelfgefabriceerde Thyrax op de markt gebracht. Thyrax werd door de vorige eigenaar MSD tot eind 2015 geproduceerd in Oss, ook al stond er later Aspen op de verpakking. Aspen had al een productielijn voor levothyroxine medicijnen in Duitsland maar moest mogelijk sowieso de productie verplaatsen omdat de huidige productielijn/locatie niet was overgenomen?
(Wat er precies misgegaan is met Thyrax met eerst een andere verpakking van MSD en daarna door Aspen "bewezen sterkere werking", en vervolgens een afgekeurde batch van Aspen met als gevolg onleverbare Thyrax, dat zullen wij waarschijnlijk nooit weten).

In 2017 schijnt Merck ook in China een productielijn voor Euthyrox in gebruik te nemen...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Kiek »

Ja, ik weet de boodschap zeker.
Want ik belde Merck.
Ik had ook de voor mij nieuwe Euthyrox in de kast liggen in vreemde talen.
Zij bevestigden de rolverdeling.
Alle Euthyrox komt uit één fabriek, aldus Merck-Schiphol.
Lyon Frankrijk?
Ja, inderdaad Lyon Frankrijk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: Euthyrox uit Roemenië? Waarom?

Bericht door Thyrannoyed »

Het zou een stuk makkelijker zijn als op medicijnen een code van de productielocatie stond, net als op een melkpak. Want al heb jij direct van Merck Nederland vernomen dat er slechts 1 productielocatie is, dan blijf ik het vreemd vinden dat de Nederlandse bijsluiters en de Duitse Merck website Merck Darmstadt als fabrikant vermelden en de Franse bijsluiter Merck Darmstadt of Merck Semoy (niet in de buurt van Lyon).
http://agence-prd.ansm.sante.fr/php/eco ... 250818.htm (09/12/2014)
http://www.merckserono.fr/cmg.mercksero ... _58960.pdf (11/2009)

Titulaire
MERCK SANTE
37 RUE SAINT ROMAIN
69379 LYON CEDEX 08
FRANCE

Exploitant
MERCK SERONO
37 RUE SAINT ROMAIN
69379 LYON CEDEX 08
FRANCE

Fabricant
MERCK KGAA
FRANKFURTER STRASSE 250
64293 DARMSTADT
ALLEMAGNE

ou

MERCK SANTE
2, RUE DU PRESSOIR VERT
45400 SEMOY
FRANCE
http://www.merck.de/de/unternehmen/merc ... harma.html (14/10/2015)
Merck stellt am Standort Darmstadt nicht nur Medikamente her, zum Beispiel [...] das Schilddrüsenmedikament Euthyrox®, [...]
Plaats reactie