Advies na overstap thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Bloem38
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:04

Advies na overstap thyrax

Bericht door Bloem38 »

Hoi,

Ik heb een vraag. Ik ben 7 jaar geleden na 2 slokken thyrax gaan slikken. afgezien van 3 zwangerschappen geen grote schommelingen meer gehad de laatste jaren, ik ben goed ingesteld op 150 mcg en voel me goed bij een TSH rond de 1,ft4 19-20.

6 weken geleden overgezet op levothyroxinatrium 150 mcg. Kreeg al snel klachten van overdosering. Zelfs een dag ziek gemeld op mijn werk om deze reden, tegen 11u 's ochtends ben ik volledig opgebrand, onregelmatige hartslag, duizelig, snel verzuring.

Deze week geprikt, TSH 0,25, FT4 24. Advies huisarts 12,5 minderen, zelfde medicijn. Wat schetst mijn verbazing, de apotheker geeft euthyrox 137,5 mee. Dat kan toch niet, elke 6 weken een ander medicijn, zo raak ik toch nooit goed ingesteld? Ik vind het wel slecht dat een apotheek zo lukraak medicijnen mee geeft.. Wat moet ik doen? Nu weer euthyrox gaan slikken?? En wat is wijsheid qua dosering, want ik heb al gelezen dat mensen die >100 thyrax slikken niet 1 op 1 over kunnen op euthyrox of teva.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Advies na overstap thyrax

Bericht door Teun »

Ik zou niet weer een ander merk gaan slikken, ik snap wel dat ze dit geven, heeft m.i. Te maken met de dosering. Levothyroxide teva heeft geen preciecere doseringen, maar er bestaat wel zoiets als halve tabletjes etc. Dus ik zou maandag terug gaan en de Levothyroxide vragen. Er zit echt een verschil in de werking van deze twee, persoonlijk ervaren. Minderen met 12,5 lijkt me in beginsel wel goed.
Bloem38
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:04

Re: Advies na overstap thyrax

Bericht door Bloem38 »

Bedankt voor je reactie Teun! Ik zit op hetzelfde spoor. Gisteren 125 en 25 teva opgehaald bij mijn apotheek. 2 dagen even niets geslikt, wat een verademing! Vandaag gestart met 137,5 teva, over 6 weten maar weer prikken. Ik kan de teva 25 niet altijd in exact gelijke delen breken merk ik wel, maar verspreid over 2 dagen slik ik hoe dan ook 270, dus dat zal overall niet veel uit maken hoop ik, er zijn ook menses die om de dag 12,5-25 meer/ minder slikken. Heb mijn apotheek er nog gevraagd waarom er een ander medicijn is meegegeven dan voorgeschreven, dat zit m inderdaad in het gemak van euthyrox. Ik heb gevraagd waarom ik dan niet gelijk op euthyrox ben overgezet, kwestie van vooruit kijken. Ik vraag me sowieso wel af waarom er geen beleid is gemaakt voor het overzetten van thyraxgebruikers. Mensen zijn op deze manier onnodig lang ziek..
Plaats reactie