Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Vrijdag weer geprikt.
Klachten (helaas) onveranderd :(

Overzicht2.png
Overzicht2.png (10.64 KiB) 987 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Je bent een fleurig voorbeeld van schildklierhormoonstabiliteit, Tim!
Het set point laat een FT4-waarde zien van 15.77 pmol/l tegenover 15.80 de vorige keer. Dat is 3/100 verschil.
De TSH blijft op 1.21 mU/l.
En je passingsgraad stijgt iedere keer. Nu 96%: prachtig hoog.
Als je het plaatje uit zou zoemen, dan zie je de groene punten als pareltjes langs een ketting.

De curve laat zien dat je nog onvoldoende Tirosint hebt.
Dat past ook wel bij je gevoel, denk ik.
Je dosis zal dus iets hoger worden?
Dan kruip je op de curve richting set point.

Ik hoop dat je je de volgende keer wat beter voelt met wat meer Tirosint.

Hartelijke groet,
Kiek
Timfeb2017.jpg
Timfeb2017.jpg (39.68 KiB) 981 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Bedankt Kiek!

Stabiliteit klinkt goed!

Waardes zijn inderdaad passend bij m'n gevoel.
Gelukkig maar, dit is zo vaak anders geweest...

Ik wil morgen, tijdens telefonisch consult met internist, voorstellen te verhogen met 13 mcg.
Voor mij best een "grote" verhoging maar wordt denk wel gestaafd met hetgeen gemeten i.c.m. huidige klachten.

Is er al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het SK set point?
Misschien kan ik met wat links m'n internist ernaar verwijzen.

Groet, Tim
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ja, in het jasje van je huidige leefwijze, datgene wat nu je TSH/FT4 laat zien in de geschiedenis van de dosering, past minstens 13 µg.
Deze positie zou met een doorsnee levothyroxine eerder een verhoging vergen van 25 µg, waarschijnlijk zelfs meer.
Maar Tirosint is jou bekend, en mij nog volslagen onbekend.

Ja, er zijn meer onderzoeken gedaan die nog op publicatie wachten, waarin de theoretische bevindingen worden bevestigd door metingen.
Eerst kwam dus de curve, het individuele pad dat de TSH volgt in reactie op de FT4, in wiskundige taal vervat.
Hierover zijn twee publicaties verschenen.
Het derde gepubliceerde artikel beschrijft de zoektocht naar het evenwichtspunt op de al bekende curve. Dus dat wat je op de curve ziet als oranje ster.
Voor mij, non-mathematische plaatjeskijker, zegt me dat het meest.
Dit is de url van het derde artikel:
http://tbiomed.biomedcentral.com/articl ... 4682-11-35
De twee voorgaande artikelen staan in de referenties van het derde artikel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Bedankt voor je informatie Kiek!
Als een vingerafdruk zo persoonlijk dat individuele set-point.
Hopelijk wordt er in de toekomst meer gebruik van gemaakt!

Zojuist overleg gehad.
Verhogen met 18,6 mcg naar 214 mcg (1 x 175 + 3 x 13).
Over 6 weken prikken.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Korte update;
Lijk wel een opgefokte stier, nerveus/gejaagd, rood hoofd etc.
Waarneembaar vanaf 10 dagen van dosisaanpassing.

Mijn lichaam moet duidelijk wennen aan de aanpassing!
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

2 weken verder. Het nerveuze/gejaagde is iets afgenomen al staat het "elastiekje" nog vrij strak gespannen.
De vermoeidheid en spierklachten zijn nagenoeg gelijk gebleven. Het valt niet mee.

Blijf me maar afvragen hoe het toch komt dat het paar maanden "goed" gaat.
Lijkt een repeterend verhaal, 2 a 3 maanden goed gevolgd door het verval (klachten + waardes).
Laatst gewijzigd door Tim op 17 mar 2017, 07:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Even een zij-vraag hoor, maar ben je achteraf bekeken nou nog wel zo tevreden over die overstap naar Tirosint?

In dat "het gaat een tijd goed, daarna komt weer verval" herken ik me ook. In november ben ik geheel gestopt met sporten. Langzaamaan merkte ik dat het beter ging. In jan geprikt, waardes 0,93 en 19,9. Prima! Voelde me ook beter. Sinds enkele weken weer minder en minder. Zodanig dat er gevraagd wordt: moet je niet weer eens prikken...

Als excuus: meer druk, activiteit (geestelijk dan) vanwege een in januari gestart leer/werktraject. Eerste 2 examens stelden weinig voor, goed gehaald, nu begint het echte werk. Misschien is dat het wel.

Maar net als bij sporten zal dat niet betekenen dat ik meer, of minder, schildklierhormoon moet gaan slikken. Denk ik...
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Hoi Marc,

Tevreden of niet bij de eerder gebruikte soorten levothyroxine heeft zich précies hetzelfde beeld afgetekend.
Keuze voor Tirosint sta ik nog steeds achter, had ook geen alternatieven meer.

Ik ben pas “tevreden” als het een keer lukt om de waardes stabiel te houden, in de buurt van m’n setpoint (TSH 1,21 / 15,77). Hier denk ik, gebaseerd op die paar maanden per jaar, een prima kwaliteit van leven te hebben.

Hopelijk voel je je snel weer wat fitter.
succes!
Laatst gewijzigd door Tim op 15 mar 2017, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ik ben toch zo benieuwd of Tirosint inderdaad zoveel beter is dan de oude levothyroxine.
Wie weet brengt dat eindelijk eens een noodzakelijke levothyroxine-revolutie teweeg!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie