Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Kiek schreef: 24 mei 2017, 11:29 Ik hoop dat het bevalt, Tim!

Ik zie dat ik 3 verschillende Tim-curven heb.
Ik neem je beste curve, de laatste met een phi van 0.56.
De andere twee hebben hogere phi's. En oudere waarden.
Set point FT4 15.95 - TSH 1.25
Passingsgraad 97%
ad PS2: graag! Heb je eenmaal 75 µg?

PS: Sorry voor het bombarderen van je draadje met andere onderwerpen ....
Paar van 100 mcg ook goed?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Je schreef ook iets over: door inname stijgt T4 naar een max, maar dat dat max bij een pil vs capsule lager zou blijven. Dat lager blijven lijkt me gevoelsmatig juist een pré...
Dat lijkt mij ook een pré voor de gebruiker van die lagere-max pil.
En dus volgens je hydraat-onderzoek een voordeel van Thyrax.
En een nadeel van Tirosint. Want dat gaat te snel.
Maaltijd of geen maaltijd. Dus spreiding is dan de enige optie.

Daarom een pleidooi voor slow relaese T4, ondanks die lange halfwaardetijd.

Een normaal circadian rhythm van schildklierhormonen komt alleen voor bij gezonde mensen. Zij hebben een natuurlijk doseringssysteem. Dat bereikt rond middernacht het hoogtepunt van TSH en FT4.
Wij, levothyroxine-gebruikers, ervaren ook wel iets van een TSH-ritmiek, maar de FT4 reageert alleen op de levothyroxine: 's ochtends het hoogst en dan langzaam dalend naar de volgende ochtend.

Het streven naar een TSH van 1 mU/l voor iedereen voelt veilig voor de dokters, maar is uit de tijd.
Het gaat immers over je FT4.
En om je individuele instelling.

Dus niet alles op een hoop en dan eventjes middelen, maar per persoon goed kijken wat er gebeurt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Twee of drie van 100 µg geeft een rijk gevoel, pga.
Voor de broodnodige huis- tuin- en keukenexperimenten.
Fijn!
Van Tim krijg ik ook een dosis.

En ik ben nog geen artikel tegengekomen over mogelijk voordelen van gespreide inname van levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Kiek schreef: 24 mei 2017, 13:33 Twee of drie van 100 µg geeft een rijk gevoel, pga.
Ah dus hyper stuiteren zoals je eerder schreef is je eufemisme voor een rijk gevoel :D
Voor de broodnodige huis- tuin- en keukenexperimenten.
Fijn!
Van Tim krijg ik ook een dosis.
Zegt u maar waarheen.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 24 mei 2017, 13:07 Mark ,maar blijkbaar ook minder opgenomen die hydraatversie,daarom zie je ook bijna altijd dat die ex Thyraxxers zwaar moeten minderen als ze op Euthyrox en Tirosint overgaan,en niet doen .
Dát legde ik hierboven al uit, zou eigenlijk wel eens simpel te maken kunnen hebben met het verschil in molecuul en moleculair gewicht...

Code: Selecteer alles

Sodium L-thyroxine pentahydrate
Also known as: L-Tyrosine, O-(4-hydroxy-3,5-diiodophenyl)-3,5-diiodo-, sodium salt, pentahydrate
Molecular Weight: 888.928249 [g/mol]
Molecular Formula: C15H20I4NNaO9

Anhydrous Thyroxine
Also known as: Levothyroxine sodium, Unithroid, levothroid, Euthyrox, Levoxyl, Novothyrox, Sodium thyroxinate, L-Thyroxine sodium, Sodium L-thyroxine
Molecular Formula: C15H10I4NNaO4
Molecular Weight: 798.851849
799 x 1.1 (+10%) = 879 (~ 889)
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 24 mei 2017, 13:30
Het streven naar een TSH van 1 mU/l voor iedereen voelt veilig voor de dokters, maar is uit de tijd.
Dit staat in de internisten-richtlijn.
[Revisie 2012]Bij patiënten met persisterende klachten is het aan te bevelen te streven naar een TSH
in het laagnormale gebied.
Dus enkel na te streven bij (rest)klachten... En dus niet per definitie dé leidraad.

Kiek schreef: 24 mei 2017, 13:30 Het gaat immers over je FT4.
En om je individuele instelling.
Dat kan ik enkel onderschrijven, maar vooralsnog bereik ik je berekende setpoint bij lange na niet (ga ff nieuwe waardes plaatsen, hint hint).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 24 mei 2017, 13:07 Mark ,maar blijkbaar ook minder opgenomen die hydraatversie,daarom zie je ook bijna altijd dat die ex Thyraxxers zwaar moeten minderen als ze op Euthyrox en Tirosint overgaan,en niet doen .
Dát legde ik hierboven al uit, zou eigenlijk wel eens simpel te maken kunnen hebben met het verschil in molecuul en moleculair gewicht...

Code: Selecteer alles

Sodium L-thyroxine pentahydrate
Also known as: L-Tyrosine, O-(4-hydroxy-3,5-diiodophenyl)-3,5-diiodo-, sodium salt, pentahydrate
Molecular Weight: 888.928249 [g/mol]
Molecular Formula: C15H20I4NNaO9

Anhydrous Thyroxine
Also known as: Levothyroxine sodium, Unithroid, levothroid, Euthyrox, Levoxyl, Novothyrox, Sodium thyroxinate, L-Thyroxine sodium, Sodium L-thyroxine
Molecular Formula: C15H10I4NNaO4
Molecular Weight: 798.851849
799 x 1.1 (+10%) = 879 (~ 889)
Dat zou je kunnen stellen ,maar dan zou de farmacie wel uit eencelligen bestaan die dit gewichtsverschil bewust verzwijgen voor artsen voor overstappers ,de concurrentie zou dan toch de eerste moeten zijn om dit te vermelden om mensen in hun product niet teleurgesteld te laten worden?
Je zou gelijk kunnen hebben,maar dan is dat een blunder van jewelste van de producenten ,daar zoveel mensen grote problemen hebben gehad met instellen.

En dan zou iedereen dit probleem moeten hebben ,maar sommigen zijn 1 op 1 overgestapt, wat weer doet vermoeden dat het draait om individuele (on)gevoeligheid.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 24 mei 2017, 13:07 Mark ,maar blijkbaar ook minder opgenomen die hydraatversie,daarom zie je ook bijna altijd dat die ex Thyraxxers zwaar moeten minderen als ze op Euthyrox en Tirosint overgaan,en niet doen .
Dát legde ik hierboven al uit, zou eigenlijk wel eens simpel te maken kunnen hebben met het verschil in molecuul en moleculair gewicht...

Code: Selecteer alles

Sodium L-thyroxine pentahydrate
Also known as: L-Tyrosine, O-(4-hydroxy-3,5-diiodophenyl)-3,5-diiodo-, sodium salt, pentahydrate
Molecular Weight: 888.928249 [g/mol]
Molecular Formula: C15H20I4NNaO9

Anhydrous Thyroxine
Also known as: Levothyroxine sodium, Unithroid, levothroid, Euthyrox, Levoxyl, Novothyrox, Sodium thyroxinate, L-Thyroxine sodium, Sodium L-thyroxine
Molecular Formula: C15H10I4NNaO4
Molecular Weight: 798.851849
799 x 1.1 (+10%) = 879 (~ 889)
Elders meldt je dat Tirosint ook pentahydraat bevat,dat zou dan toch waarschijnlijk moeten hebben betekend dat Tirosint toch eerder hoger dan lager zou moeten worden gedoseerd,wat in de praktijk toch niet zo blijkt te zijn.M.i. is er toch een andere oorzaak.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 29 mei 2017, 01:26 Elders meldt je dat Tirosint ook pentahydraat bevat,dat zou dan toch waarschijnlijk moeten hebben betekend dat Tirosint toch eerder hoger dan lager zou moeten worden gedoseerd,wat in de praktijk toch niet zo blijkt te zijn.M.i. is er toch een andere oorzaak.
Correct!

In de tabel van SON stond bij Tirosint niet dat het pentahydraat was, in de bijsluiter zelf ook niet, maar nu weten we dus dat dat wel zo is.

Daarmee verklaart pentahydraat-verschil volgens mij dus niet verschillen in werking/dosering. In ieder geval niet vanwege gewichtsverschil en daarmee lagere gehalte levothyroxine.
Uit documenten lees ik eigenlijk ook dat gehalte levothyroxine bepaald wordt zónder pentahydraat mee te "wegen".
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Wat vervelend voor je tim dat de tirosint minder voor je doet. Ik zelf ben er nog steeds heel tevreden over maar had een paar weken geleden ook een dip..... veel spierpijn, kwam amper vooruit, zo moe, zo moe.

Nu gelukkig weer een stuk beter. Slik vanaf t begin af 112 mcgr. ( 7 augustus 2016) en nu nog steeds. Mijn T4 is vrij constant, mijn tsh schommelt een klein beetje en ik laat nu om de 3 maanden bloed prikken.

Ik hoop voor jou tim dat je je snel weer iets beter zult gaan voelen!
Plaats reactie