Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Gelukkig dat je overweegt iets minder te slikken, Tim.
Je hebt dan inderdaad kans dat je FT4 ietsje stijgt.
Misschien komt zelfs je TSH terug in het gebied waar het meer thuishoort.
Doseren is geen emotionele keuze.

Een artikel uit ca. 2004 over combi T4/T3 van .....naam kwijt/opzoeken..., schreef dat de effecten van de aanpassing van de toevoeging van T3 na een maand of 8 à 9 verdwenen zijn.
Die constatering paste bij mijn T3-ervaring.
De eerste maanden vond ik het een fantastisch middel.
De volgende jaren was de kick weg.

Ik herinner me de komst van Harm op HmnH.
Hij bracht broodnodige no-nonsense ervaring binnen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 29 sep 2017, 10:14
Een artikel uit ca. 2004 over combi T4/T3 van .....naam kwijt/opzoeken..., schreef dat de effecten van de aanpassing van de toevoeging van T3 na een maand of 8 à 9 verdwenen zijn.
Die constatering paste bij mijn T3-ervaring.
De eerste maanden vond ik het een fantastisch middel.
De volgende jaren was de kick weg.
Mocht je dat artikel nog vinden, wil ik dat graag lezen!
Dat houdt dan namelijk meteen in, dat ik het pad om zelf ook maar weer eens Cytomel te gaan proberen afsluit.

Zoals ik uit mijn waardes en setpoint-grafieken opmaak: m'n setpoint is duidelijk veranderd ná de 2-3 maanden Cytomel.

Dat hoeft geen oorzakelijk verband te zijn, de wijziging van het setpoint in de tijd kan ook door andere oorzaken komen; maar het lijkt er verdraaid veel op.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het bewuste artikel nog niet gevonden. Associaties met de normalisering van deiodinase na 8/9 maanden op T3/T4.
Het zoeken gaat traag, want onderweg kom ik van allerlei tegen, waarin ik prettig wegzak.
Hieronder alvast Saravanan 2010, jullie kennen het vast wel. Lees blz 18. http://wrap.warwick.ac.uk/38425/
Ik zet m'n speurtocht voort.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

En het was inderdaad Saravanan, maar enkele jaren eerder:
In addition, over a 9-month period, a significant fall in the T3 to T4 ratio was seen with no associated change in TSH (Fig. 4). This may reflect slow adaptation of tissue deiodinases to changes in thyroid hormone levels (T3 exposure in the intervention group and improved compliance in the T4 group) as reported in in vitro studies (30).
https://academic.oup.com/jcem/article/9 ... 4-with-Tri
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door laura »

Beetje stom. De link heb ik gegeven, maar commentaar? Ho maar.

https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... t-het.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

laura schreef: 29 sep 2017, 13:13 Beetje stom. De link heb ik gegeven, maar commentaar? Ho maar.

https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... t-het.html
Die pagina op Schildkliertje heb ik denk ik nooit gezien of gelezen! Niet heel bewust in ieder geval. Ook dank.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Kiek, Laura bedankt voor de artikelen!
Moest er wel echt even voor gaan zitten.

Nu maar hopen dat ik zo lang mogelijk van de effecten mag "genieten".

Vanmiddag m'n internist gemaild dat mijn voorstel is T3 met 2,5ug naar beneden bij te stellen.

Fijn weekend.
Groet, Tim
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

kleine tussenstand: gejaagd + mega kort lontje en wat meer moe i.c.m. toegenomen spierpijn.

Nog 3 wkn geduld maar.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Vanochtend wezen prikken. Ik gok op een te weinig schildklier hormoon / gedrukte FT4 (door Cytomel?).
- gejaagd, nerveus en ben ook héél fel en agressief.....(druk nog net geen auto's van weg ;) )
(herkenbaar van m'n graves tijd)
- gebrek aan energie en meer spierklachten.

Vind het wel gemeen, voelde me redelijk en ben conservatief geweest met een miniaanpassing van m'n Cytomel de laatste keer.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

"..gok op een te weinig schildklier hormoon"

Tim, dosis-ontsporingen zijn vervelend.
Maar je wacht toch wel op de uitslag, voordat je je dosis gaat veranderen?
Je felheid op de weg (ach, was jij het!) doet toch vermoeden dat je teveel slikt, in plaats van te weinig?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie