Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 20 jun 2017, 11:23
Enfin, ik hou het bi Euthryox en weersta voorlopig ook de verleiding om toch eens Tirosint te proberen. Geloof gewoon niet dat het anders werkt.
Ben ik niet met je eens .Voel me de laatste tijd heel redelijk op Tirosint ,kan opmerkelijk goed tegen de warmte valt me op ,is jaren niet zo geweest.Wisselende doseringen geven wel klachten ,maar dan in de zin van meer of minder hypo vnl.Van Euthyrox voelde ik me echt beroerd.
Gewoon als proef zou ik daarom Thyrax wel eens willen proberen ,vol toevoegingen ,meer dan in Euthyrox zegt men en toch hebben de meesten er minder last van.Heb wel eens eerder gezegd dat er werkingsverschillen zijn ,maar dat dit niet alleen op de vulstoffen is terug te voeren m.i. .
In zoverre ben ik het wel met je eens.Maar heb zelf ondervonden dat er iets is dat de werkzaamheid doet verschillen.
Ik heb er ondertussen aardig wat gegevens, onderzoeken, berichten en informatie over doorgenomen.

Het zal allemaal nog wel iets ingewikkelder in elkaar zitten allemaal en er zal vast een keer iets meer zicht komen op waarom de ene mens kennelijk toch echt beter reageert op een bepaald merk. En misschien wel niet. En zit het "nieuwe-Thyrax=top" effect echt tussen de oren; per slot van rekening is het placebo-effect ook een werkelijk bestaand en op scans aantoonbaar effect.

Even leek wellicht het verschil te kunnen zitten in levothyroxine vs levothyroxine-pentahydraat, maar ook dat geloof ik ondertussen niet meer.

Tirosint zal vast een prima middel zijn, als ze het maar - vanwege de kleinere productiehoeveelheden - netjes en zuiver kunnen blijven maken. Maar het is in de VS volgens mij al ruim 10 jaar op de markt, ook in Duitsland leek het kort te hypen, tot 2011 zo'n beetje.
Als het echt beter, effectiever, prettiger werkt, waarom is het dan nog altijd niet de dominante speler geworden?

En wat toevoegingen betreft: die van Euthyrox zijn eigenlijk allemaal vrij onschuldig. Ik heb ze wel eens een voor een nader bekeken en kwam niks geks of bijzonders tegen. Niet iets wat bij wijze van spreken niet ook in bijv je tandpasta zit.
Dat ze de nieuwe Thyrax formule-technisch gelijk hebben gehouden, snap ik ergens wel. Maar daar zitten dus wél bekende, erkende allergische (kleur)stoffen in. En lactose. Laat dat nou net uit de Franse Euthyrox (Levothyrox) gehaald zijn, op verzoek van de overheid. Iets wat - maar wanneer weet ik niet - ook zal gaan gebeuren in andere landen en dus ook in NL. En als ik de onderzoeksrapporten (van Merck zelf) mag geloven: het wordt er beter, stabieler, nauwkeuriger op.
Vandaar ook mijn behoefte om het eens te testen ,gebruik Tirosint nu al 2 x zo lang als Euthyrox ,en er is prima mee te leven .Nu dus tijd om eens iets te testen waar ''alle troep'' theoretisch inzit ,maar waar veel mensen blijkbaar toch erg tevreden over zijn.
Zoals je me ook al citeerde:
Heb wel eens eerder gezegd dat er werkingsverschillen zijn ,maar dat dit niet alleen op de vulstoffen is terug te voeren m.i. .
Om dat te weten te komen moet je het ook een keer proberen :ugeek:
Al voel ik me nu erg lekker op de Tirosint :mrgreen: ,zal er eens een paar saaie dagen voor uitkiezen om eens een paar pilletjes te gebruiken.Als jullie nooit meer wat van me horen is het slecht afgelopen :twisted:
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 20 jun 2017, 11:23 Als jullie nooit meer wat van me horen is het slecht afgelopen :twisted:
Hopelijk voorbarig, maar: het was prettig met je discussiëren :P



En verder: testen van een paar dagen met dit soort medicamenten lijken me vrij zinloos. Hooguit merk je dan iets qua snelheid van opname direct na inname.

Want verder duurt het een poos voor de bestaande voorraad gerecycled is en voornamelijk uit "nieuwe middel" bestaat. En het duurt toch echt een poos voor enige verschillen in totale opname-hoeveelheid van invloed zijn op de voorraad/spiegel.

Ter illustratie: bij dagelijkse inname van 135mcg vormt zich een spiegel van 1000.
Als het ene merk 10% beter opgenomen wordt, scheelt dat 13,5mcg. Waarvan 10% verbruikt en 90% opgeslagen wordt. Da's 1.2% van de voorraad...
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
pga schreef: 20 jun 2017, 11:23 Als jullie nooit meer wat van me horen is het slecht afgelopen :twisted:
Hopelijk voorbarig, maar: het was prettig met je discussiëren :P



En verder: testen van een paar dagen met dit soort medicamenten lijken me vrij zinloos. Hooguit merk je dan iets qua snelheid van opname direct na inname.

Want verder duurt het een poos voor de bestaande voorraad gerecycled is en voornamelijk uit "nieuwe middel" bestaat. En het duurt toch echt een poos voor enige verschillen in totale opname-hoeveelheid van invloed zijn op de voorraad/spiegel.

Ter illustratie: bij dagelijkse inname van 135mcg vormt zich een spiegel van 1000.
Als het ene merk 10% beter opgenomen wordt, scheelt dat 13,5mcg. Waarvan 10% verbruikt en 90% opgeslagen wordt. Da's 1.2% van de voorraad...
I Know
Bij Thyrax zul je sowieso meer in moeten nemen dan bij Tirosint,ook zeker gezien het feit dat ik er bij eet.Dus ik zou dan beginnen met 150 ipv de 125 T nu
Het gaat daar primair niet om ,het gaat me om de reactie op de ''troep'' die erin zou zitten .
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 23 jun 2017, 13:40 Bij Thyrax zul je sowieso meer in moeten nemen dan bij Tirosint,ook zeker gezien het feit dat ik er bij eet.Dus ik zou dan beginnen met 150 ipv de 125 T nu
Het gaat daar primair niet om ,het gaat me om de reactie op de ''troep'' die erin zou zitten .
Die "troep" leidt óf tot een allergische reactie (zoals lactose, kleurstof: "been there, had that"), interactie (onwaarschijnlijk) óf tot meer/minder opname. Maar aangezien je een andere dosering slikt....
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Kiek schreef: 20 jun 2017, 10:26 Verander dan toch niets aan je dosering, Tim.
Als jij het idee hebt beter af te zijn met minder, overweeg dan misschien een stapje te verlagen?
Even een update. Uiteindelijk heb ik tegenovergesteld gedaan, medicatie met 6,5ug verhoogd.
Terug naar vorige dosis (226ug) met oog op het berekende setpoint.

Internist twijfelt over de toename van intensiteit klachten, ik niet.
Heb m'n complete file nog eens gelicht en vond (voor mij) wat aanknopingspunten.

Heb een proefje gedaan met dagelijks 3,125ug cytomel (zonder verlaging van T4/Tirosint).
Dit heeft echt iets voor me gedaan, helderder en minder vermoeid. Was actiever en dag hoefde niet "doorgesleept" te worden.

Ik ga dit voorleggen aan mijn internist om dit verder uit te proberen.
Story continues.
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Klinkt weer interessant, Tim.

Kwam zelf nog 5x 5mcg 5-2017 in de koelkast tegen 5-2017... tempting ;-)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Mooi Tim, een beetje T3 erbij!
Je curve zal iets naar links verschuiven.
Maar in principe houdt ie dezelfde vorm, hoorde ik.

Ik heb in het begin van mijn experiment met Cytomel (6.25) een goede tijd gehad.
Een kortdurende energie boost ongeveer een uur na het slikken.
Na een maand of 8 was dit effect verdwenen.
Verhoging van de T3 gaf nog tijdelijk een kick(je), maar de piek was uitgewerkt.
Toch heb ik het nog jaren doorgeslikt, tevergeefs hopend op een wonder.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Mark:
Kwam zelf nog 5x 5mcg 5-2017 in de koelkast tegen 5-2017... tempting ;-)
Bij mij idem, houdbaarheid was verlopen.
Voor nu zit ik nog steeds in die positieve vibe. Heel fijn!

16 dagen lang heb 3,125ug gebruikt, tussen 09.00 - 10.00 en Tirosint nuchter 06.30 (1 dosis).
Heb 3 dgn. 6,25ug geslikt waarvan 2 dgn. middags (16.00) nog eens 3,125ug.
Kon geen - voor mij - waarneembaar verschil merken.

Inmiddels heb ik nieuwe cytomel, die van 5mcg's. Vrijdag mee begonnen.
Voorlopig ga ik 5ug per dag nemen tot aan het volgende prikmoment.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Vrijdag wezen prikken.
Nog steeds de goede vibe maar voel ik me idd wat hyper.

04.08.2017 – TSH 0,31 / FT4 17 (REF 0,4-4 / 9-24)
19.06.2017 – TSH 2,11 / FT4 15 (REF 0,4-4 / 9-24)

Overzicht:
21.06.2017 – 04.08.2017 226 mcg
26.06.2017 – 10.07.2017 3,125 mcg (oud recept)
11.07.2017 – 13.07.2017 6,25 (oud recept)
14.07.2017 – 04.08.2017 5 mcg (nieuw recept)

Neem Tirosint (226mcg) + Cytomel (5mcg) nuchter om 06.00.

Hoi Kiek, Valt er iets van de te bakken?

Denk dat ik T4 iets ga minderen en proberen T3 iets (gesplitst) te verhogen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Mooi, Tim!
Het idee dat Cytomel een naar links verschoven parallele curve produceert, klopt in ieder geval met deze ene uitslag.
Jouw laatste punt is het laagste groene blokje r.o. (en links van de curve..)
Setpoint FT4 15.88 was 15.94, met een TSH van 1.15 was 1.25.

Het laat zien dat je inderdaad wat te hoog gedoseerd bent.
TimCytomelAug2017.jpg
TimCytomelAug2017.jpg (40.25 KiB) 525 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie