Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

dank je wel.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Tim schreef: 03 nov 2017, 19:21
Voor nu ga ik paar dagen geen Cytomel nemen eens kijken of Kiek gelijk heeft (Cytomel zijnde onrustgever). Daarna maar eens kijken.
Tim schreef: 03 nov 2017, 19:21 Heb nu in m'n achterhoofd om naar een dosis T4 200mcg / T3 10mcg te gaan.
Misschien "hyper" ik wel onzichtbaar op papier van 213mcg T4 onderdrukt door de cytomel.
Het blijft een forse dosis T4 met m'n 95kgs. to be continued
3 dgn zonder cytomel geweest.
Niemand is zo veranderlijk als de mens....

v.a. 06 november gestart met 10mcg cytomel, verhoging van 5mcg.
Die maandagavond stof gezogen em dinsdag t huis schoongemaakt. Zat er lekker in, was vooral t'meisje blij mee :D

Week later balans opmakend en gisteren besloten iom met internist om ook T4 verhogen.
Trial-and-error.

Ik ga naar 226mcg Tirosint + 10mcg Cytomel. Een keuze gemaakt op gevoel.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Tim schreef: 15 nov 2017, 13:03 v.a. 06 november gestart met 10mcg cytomel, verhoging van 5mcg.
Tim schreef: 15 nov 2017, 13:03 Ik ga naar 226mcg Tirosint + 10mcg Cytomel. Een keuze gemaakt op gevoel.
Gedachte achter m'n verhoging cytomel met 5mcg was: Kijken of die gejaagdheid/agressiviteit nog heftiger zou worden. Dit is niet gebeurd het is iets afgenomen. Nu 14 dagen met dagelijks 5 mcg + 5 mcg.

Wat wel nadrukkelijk de kop op stak was NOG MEER (hypo) klachten zoals geen energie, slecht ontlasten en spierpijn. Nu constant aanwezig. Daarom 14/11 begonnen met 13 mcg meer Tirosint.

Met m'n ziel onder de arm lopend weet ik even niet meer... Deze week wacht ik nog maar af in de hoop dat die verhoging LT4 iets gaat doen. Lijkt dat ik die LT4-tjes toch echt nodig hebt i.p.v. ze "onklaar" te laten maken door de cytomel.

man man man wat een speurtocht....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Tim,

Ja, je hebt LT4 nodig. Maar niet zoveel.
Nu moet je lijf zich aanpassen aan je chronisch en dwingend opgelegde wisselende hoeveelheden T4 en T3.
Druk bezig zich te ontdoen van die overmaat.
Dat heeft niets meer te maken met het subtiele vraag-en aanbodspel van de specifieke hormonen in je cellen.
Met LT4 is het begrijpelijk dat je niet 10 x per dag een snufje neemt. Maar het LT3, dring je op aan je cellen. Of ze dat willen of niet.

In het boek Schildklierziekten onder redactie van Wiersinga en Krenning, 2de druk, staat een tabel met typisch hyperklachten. Vermoeidheid staat op 2. na kortademigheid. Diarree komt voor bij 8% van de mensen met een hyperthyreoïdie, tegenover 0% bij de controlegroep.
Obstipatie komt voor bij 15% van de mensen met een hyperthyreoïdie, tegenover 21% van de controlegroep.
Men weet niet waarom het klinisch beeld zo sterk varieert.

Het lijkt dat je typische hyperklachten hebt.
Onplezierig voor je cellen.

Neem toch wat minder.
Dat is vast prettiger voor jezelf, en ook voor je omgeving.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Het is een repeterend verhaal Kiek. Ik ben 9 maanden onderweg voor 3 maanden acceptabel én dan ebt het weer weg. Was er maar stabiliteit in klachten (en waardes) dan kun je accepteren dat “dit” het is.

Googelen naar het boek bracht me bij de volgende link viewtopic.php?t=2094&start=10
"In het boek Schildklierziekten van em.prof. Wiersinga e.a. staat ook nervositas als klacht bij een hypothyreoïdie."
dus ja, hyper of hypo ... ?

Afgelopen dagen vele zoektermen gebruikt zoals low t4 + hyper, heart palpitations en vele anderen.
Dit i.v.m. het idee cytomel de (F)T4 zou drukken én toename (hypo) klachten verklaren.
Probeer het te doorgronden maar het lukt gewoon niet. Enkel op LT4 en met "mooie waardes" kan ik me ook als een randdebiel gedragen, excuse my French. Puur door die opgefoktheid.

Teveel aan LT4 is overigens altijd in m’n gedachten, als een soort rode lijn aanwezig...

Hier overzichtje, toen op (lage dosis) 188 mcg had ik dit niet. Kwaliteit van Leven gaf ik 8 en was een leuk persoon in de omgang! December was het feest over...

kutklier2.jpg
kutklier2.jpg (49.81 KiB) 611 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Je schrijft
Dit i.v.m. het idee cytomel de (F)T4 zou drukken én toename (hypo) klachten verklaren.
Op LT3 is de verlaging van (F)T4 niet een idee, maar een feit.
Je dagelijks LT3-gebruik veroorzaakt een tijdelijk na-slikken-piek van FT3, die meer dan 1.6x groter is dan je gewone plasma FT3.
Door die pieken wordt het evenwicht in de hypothalamus omgegooid: er komt minder TRH uit waardoor de FT4 naar lagere waarden schuift.

lit. Role of thyroid hormone deiodination in het hypothalamus. Ronald M. Lechan and Csaba Fekete, Thyroid 2005.

Niet alleen de literatuur laat dit zien, ook op fora doet zich de lagere FT4 voor na de start met LT3.
Het is erg genoeg dat onze behandelaars dat niet weten.
Anders zouden ze het wel uit hun hoofd halen om 1. T3 voor te schrijven, en 2. er ook nog levothyroxine bij te gieten.

Wiersinga's opmerking in Schildklierziekten, bladzijde 106, dat men niet weet waarom het klinisch beeld zo sterk varieert, heeft te maken met de uiterst individuele reactie op LT4 en LT3.
Wiersinga schrijft:
"Onverklaard blijft waarom het klinisch beeld zo sterk kan variëren. De verschillende orgaansystemen zijn lang niet altijd in dezelfde mate aangedaan, en het is niet ongebruikelijk dat het klinische beeld sterk monosymptomatisch van aard is. Bekende voorbeelden hiervan zijn de myopathie als overheersende presentatievorm, en (vooral bij ouderen) het boezemfibrilleren als enige uiting van de hyperthyreoïdie. Wellicht speelt hierbij een rol dat de extrathyroïdale weefsels tot op grote hoogte het vermogen hebben de expressie van schildklierhormoon ter plekke zelf te reguleren, door modulatie van de omzetting van T4 in T3."

Wiersinga verwijst hiervoor naar hoofdstuk 1 uit het boek (=Visser: deiodinatieprocessen) waarin staat dat per lokale weefselgroep bepaald wordt welke deiodinase nodig is.

Tim, je schrijft over toename van je hypoklachten. Ik denk dat ze bij hyperklachten passen. Je lijf is heel druk met het verlagen van FT4 door middel van deiodinase naar rT3. En dan gebruik jij nóg meer LT4.....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Wederom bedank voor je input.
Het voelt ook wel een beetje als tegen de wetenschap in gaan om eerlijk te zijn.
Misschien voor mij geen hallelujah cytomel ervaring...

Ga kijken of het boek te bestellen is, lijkt me interessant.

Groet,
Tim
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

v.a. 22/11 gestopt met cytomel.
Nu een week verder kan ik nog niet zeggen dat er veel veranderd is.
Slepen ons voort....en nog steeds zo opgefokt van hier tot Tokyo.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Lastig voor je, Tim.
Hopelijk kom je snel uit deze instabiele toestand.

Het boek is niet meer in druk.
Misschien nog ergens antiquarisch te verkrijgen.
Of in een UB.
Eventueel kan ik enkele bladzijden kopiëren en je toezenden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Bedankt. Zeker lastig voor mij én m'n omgeving.

Had al gezocht. Uitgever gaf ook niet thuis.
Als je dat zou willen doen graag.
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Tim op 01 dec 2017, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie