Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Na de switch van Thyrax naar Euthyrox was ik doodmoe.
Euthyrox dezelfde dosis als Thyrax.
Na verlaging van 10% Euthyrox was na een paar weken alles weer in het gareel.

Mark, de 10% die je bedoelt, slaat op de gemiddelde halfwaardetijd.
De manier waarop de FT4 stijgt na het slikken van een pilletje Euthyrox is bij Tirosint heftiger dan bij gewone levothyroxine-pillen. Je FT4-niveau stijgt met Tirosint op een bepaald moment veel sneller.
Het wordt nauwelijks gehinderd door allerlei gewone spijsverteringstoestanden/-stoffen.
Zelfs de zuurgraad in je maag heeft er nauwelijks/geen invloed op.

De Export Opinion meldt dat liquid L-T4 'more active' is dan tabletten.
Dat is dan in de tijd bedoeld. Want T4 is T4 is T4.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/27552635/

Ik denk dat ik met mijn steile curve een paar uur na inname van een capsule Tirosint ons huisje doorstuiter.
Misschien is één dag dus al voldoende (geeft mijn maat me zojuist in overweging).

pga, je hebt een minder dan gemiddelde steilheid van je curve. Dan het niet verrassend dat de Tirosint bij jou beter aankomt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

De 10% die ik bedoel is wat uiteindelijk ook als soort richtlijn kwam bovendrijven in het Thyrax-debacle: dosis >100mcg dan lager overstappen van Thyrax op ander middel (Teva/Euthyrox/Tirosint).

Toevallig verschillende moleculaire gewichten ~10%, dat is precies dat water.

Verder valt op FB op dat tal van mensen die zogenaamd bewust op Tirosint overstapten na Thyrax en eerst iets anders, nu opeens weer terug gaan naar - jawel - Thyrax. En soms al na een dag of paar dagen roepen: het is fan-tas-tisch.

Hier durf ik het wel te zeggen: het zit dus tussen de oren.
Dat suggereerde Woffenbuttel ook al, dat het psychologische aspect niet te verwaarlozen is bij dit soort processen.
M'n huisarts begon ook al over placebo-effecten die zichtbaar zijn in concrete hersenactiviteit.

===

Net als jij volg ik natuurlijk ook verhalen over Tirosint, maar ik geloof niet dat echt verschilt.
En is Tirosint nou wel vloeibaar? Want als je het als drankje neemt, wordt het al in de slokdarm deels opgenomen.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet echt dat Tirosint op een andere manier wordt opgenomen en minder beïnvloed wordt door spijsvertering. De onderzoeken die dat onderbouwen komen eigenlijk allemaal van de hand van Benvenga en die staat volgens mij toch op z'n minst gedeeltelijk op de payroll van IBSA.
En als opname al verschilt, dan is dat toch hooguit zichtbaar in iets andere dosering, om dezelfde bloedspiegel te krijgen (na 4-6 weken).

Wat is volgens jou eigenlijk de invloed van in de tijd meer of minder gespreide opname?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Mark vraagt:
Wat is volgens jou eigenlijk de invloed van in de tijd meer of minder gespreide opname?


Als je Tirosint inneemt stijgt de T4 binnen 10 minuten naar z'n max.
Een gewone levothyroxine-pil doet er veel langer over, want diezelfde hoeveelheid wordt verdeeld in de tijd, en je maximum blijft lager.

Jij hebt een phi van 0.81. Dan voel je een capsule Tirosint heus wel.
Ik heb een phi van 0.89. Ik weet het zeker.
Gemiddelde phi is ca. 0.5.
En nu nog uitproberen.
Een dagje maar.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Ik denk dat ik met mijn steile curve een paar uur na inname van een capsule Tirosint ons huisje doorstuiter.
Misschien is één dag dus al voldoende (geeft mijn maat me zojuist in overweging).

pga, je hebt een minder dan gemiddelde steilheid van je curve. Dan het niet verrassend dat de Tirosint bij jou beter aankomt.
Ben benieuwd naar uw stuiteren,laat het ons weten.
Kiek ,ik denk nu de andere richting wel eens op voor een proef,lijkt nu dat ik goed ingesteld raak op Tirosint,ben wel eens nieuwsgierig hoe ik het zou doen op Thyrax,kan er makkelijk aankomen dus da's niet het probleem ;)
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Maar...als je 125mcg slikt, dan is je spiegel na een week of 4 zo'n "1000mcg" (correct me if I'm wrong).

Dan snap ik wel dat die 125mcg Tirosint sneller werkt en merkbaar is, maar in vergelijking met de bloedspiegel is het nog altijd minder dan 20% wat er in korte tijd bij komt.
En vergeleken met table levothyroxine, waarvan het merendeel toch ook de eerste 30min (30-60min) opgenomen wordt, is het werkelijk merkbare verschil feitelijk nog kleiner.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

pga, handig dat je makkelijk aan de nieuwe Thyrax komt.
Ik moet nog iets verzinnen voor m'n Tirosint experiment.

Mark, jij bedoelt je voorraad T4 van pak 'm beet 1000 µg. Dat gaat over het trage proces, waarbij de halfwaardetijd een grote rol speelt.
Ik bedoel alleen dat bergje vlak na het slikken. Dat bouwt snel op. En vlakt weer vlot af.
Het eerste uur verdwijnt al veel, en vervolgens zal het bergje met steeds lagere snelheid in elkaar zakken tot de volgende ochtend.

Mensen met een hoge phi gebruiken dus slechts een smalle band van FT4.
En de lage phi gebruikt veel meer ruimte van de FT4.
Hoe zou dat dan geweest zijn toen mijn schildklier nog gewoon werkte? Ik denk dat mijn lijf vanaf mijn geboorte gebouwd is op een kleine variatie van FT4. Ik verdraag geen grote golven en dalen van FT4 over de dag en nacht.

Hieronder een plaatje uit een publicatie van Russell e.a. uit 2008 "Free Triiodothyronine has a distinct circadian rhythm that is delayed but parallels thyrotropin levels". https://academic.oup.com/jcem/article-l ... .2007-2674
De auteurs trachten de relatie T4 en T3 te doorgronden. De proefpersonen zijn jong en gezond.

Deze plaatjes illustreren ook goed mijn idee.
De rechter kant, degene met het zwakste ritme, is volgens mij een schoolvoorbeeld van iemand met een hogere phi. Daar wordt niet het hele scala aan FT4-mogelijkheden gebruikt. Zo iemand is van origine niet gewend aan plotselinge stijgingen van FT4.
De linker kant laat flinke golven zien. Een mens met zulke golven zal vast een grotere tolerantie hebben voor snelle stijgingen en dalingen van levothyroxine/liothyronine.
En heeft waarschijnlijk een lagere phi, want de gebruikte variatie binnen de range van FT4 is groot.
Ritme2008Russell.jpg
Ritme2008Russell.jpg (77.05 KiB) 726 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Tim »

Verschil of niet vanochtend gestart met het experiment. Cap van 200ug en van 13ug gesplitst.
+/- 06.30 gestart, nuchter met 113ug en om 15.45uur gaat het wekkertje voor 106,5ug.

Kiek, was is eigenlijk mijn phi?

ps1.Ik ga proberen caps van 100ug te verkrijgen.

ps2. ik kan misschien iets betekenen v.w.b. Tirosint leveren.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ik hoop dat het bevalt, Tim!

Ik zie dat ik 3 verschillende Tim-curven heb.
Ik neem je beste curve, de laatste met een phi van 0.56.
De andere twee hebben hogere phi's. En oudere waarden.
Set point FT4 15.95 - TSH 1.25
Passingsgraad 97%
ad PS2: graag! Heb je eenmaal 75 µg?

PS: Sorry voor het bombarderen van je draadje met andere onderwerpen ....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Ik geloof ook wel dat er verschil zal zitten in snelheid van opname van individuele tabletten/capsules. Alleen niet dat dát de onderliggende reden is voor de kennelijke verschillen en de succesverhalen over Tirosint, en nu weer Thyrax.

Wat dat laatste betreft, volgens mij moet Thyrax juist nog langzamer/trager opgenomen worden; want het moet eerst uit dat hydraat losgemaakt worden.

Je schreef ook iets over: door inname stijgt T4 naar een max, maar dat dat max bij een pil vs capsule lager zou blijven. Dat lager blijven lijkt me gevoelsmatig juist een pré...

Het jammere van dat circadian rhythm is wel dat dat nou weer enkel bij gezonde mensen getest is. Dat kom ik helaas ook vaak tegen bij relatie schildklier-sport.
Ik vermoed ook dat dat ritme bij mensen die schildklierhormoon slikken anders is. En dat dat komt omdat - bij aanhoudende (rest)klachten - artsen vaak streven naar TSH = 1. In die situatie is er weinig signaal gewenst richting schildklier om überhaupt iets te doen, zonder dat TSH bewust onderdrukt wordt.
Van de andere kant, juist de dagelijks verstorende werking van dat ene pilletje kan dan misschien juist TSH productie (extra) onderdrukken.

Ook vraag ik me af of er niet onderzoeken zijn gedaan naar slikken T4 verdeeld over de dag (of slow-release T4). Dat lijkt eigenlijk best logisch om na te gaan.

En dus is het interessant om van Tim eens te horen hoe dat bevalt, gespreider slikken.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn ervaringen overstap levothyroxine

Bericht door pga »

Mark:
Ik geloof ook wel dat er verschil zal zitten in snelheid van opname van individuele tabletten/capsules. Alleen niet dat dát de onderliggende reden is voor de kennelijke verschillen en de succesverhalen over Tirosint, en nu weer Thyrax.

Wat dat laatste betreft, volgens mij moet Thyrax juist nog langzamer/trager opgenomen worden; want het moet eerst uit dat hydraat losgemaakt worden.
Mark ,maar blijkbaar ook minder opgenomen die hydraatversie,daarom zie je ook bijna altijd dat die ex Thyraxxers zwaar moeten minderen als ze op Euthyrox en Tirosint overgaan,en niet doen .
Je schreef ook iets over: door inname stijgt T4 naar een max, maar dat dat max bij een pil vs capsule lager zou blijven. Dat lager blijven lijkt me gevoelsmatig juist een pré...
Al heb ik er totaal geen last van,ik slik het voor het slapen gaan,farmacologisch lijkt me het inderdaad wenselijker.
Ook vraag ik me af of er niet onderzoeken zijn gedaan naar slikken T4 verdeeld over de dag (of slow-release T4). Dat lijkt eigenlijk best logisch om na te gaan.

En dus is het interessant om van Tim eens te horen hoe dat bevalt, gespreider slikken.
Ja inderdaad vreemd dat je daar nooit een onderzoek van ziet.Kiek wel eens iets voorbij zien komen?
Plaats reactie